Jak zamontować antenę FM w skuterze zabudowanym bilbike
• Zabudowana kabina z tworzyw ⇒ tłumienie fal i brak dużej metalowej „ground plane”.
• Silnik spalinowy lub elektryczny wytwarza silne EMI – trzeba separować antenę od przewodów HV i przetwornic.
• Jak najwyżej (górna krawędź szyby, dach osłony, top box).
• >10 cm od grubszych wiązek zasilających i ECU.
• Dla pręta – metalowy element ramy w miejscu mocowania (lub radiale z taśmy miedzianej 18–20 cm rozłożone promieniście).
1) Odłączyć minus akumulatora.
2) Odtłuścić powierzchnię izopropanolem.
3) Nakleić element antenowy pionowo, równolegle do krawędzi szyby.
4) Kasetkę wzmacniacza przykleić tuż obok i podłączyć:
• koncentryk RG-174 do radia,
• +12 V do przewodu REMOTE (niebieski z radia),
• GND do śruby masy karoserii/ramy.
5) Kabel poprowadzić w fabrycznych korytkach, przekraczać wiązki HV pod kątem 90°.
6) Zapiąć trytytkami co 20–30 cm, założyć pierścienie ferrytowe jeśli idzie równolegle z wiązką zasilania > 30 cm.
7) Zmontować owiewki, przywrócić zasilanie, wyszukać stacje, wykonać jazdę testową.
1) Uchwyt z podkładką gumową przy lusterku/bagażniku; wiercenie Ø6-10 mm.
2) Zeskrobać lakier na powierzchni styku podkładki masy; zakonserwować smarem Cu/Na.
3) Doszczelnić masę butylem aby nie wciekała woda.
4) Poprowadzić RG-58/(RG-174 w ciasnych przestrzeniach) do radia, zachować promień gięcia > 25 mm.
5) Sprawdzić SWR (jeśli miernik jest dostępny) – ≤1,5 w paśmie 88–108 MHz, w razie potrzeby dodać radial 75 cm z taśmy Cu pod owiewką.
• Anteny Diversity z dwiema gałęziami i automatycznym przełączaniem (np. Visteon, Hirschmann) poprawiają odbiór w zabudowie.
• Coraz więcej radioodtwarzaczy montowanych w skuterach obsługuje DAB+ i Bluetooth – modele anten 2-w-1 (FM+DAB) są już popularne.
• Złącza FAKRA wypierają klasyczne DIN/Motorola – lepsze ekranowanie i blokada.
• Nowe kleje 3M VHB o podwyższonej odporności termicznej (-40…+90 °C) zalecane przez producentów anten naklejanych.
• Długość ¼-fali dla środka pasma FM (98 MHz) ≈ 0,76 m; krótsze pręty mają cewkę kompensacyjną – zysk ↓ o 1–2 dB.
• Aktywna antena ma wbudowany LNA 15–25 dB; zasilanie 30–50 mA, dlatego podłączamy pod REMOTE, nie stały +12 V.
• EMI od regulatora napięcia pojawia się głównie ≤2 MHz, ale modulacja zębata bywa słyszalna – pierścień ferrytowy na kablu antenowym tłumi >10 dB.
• Nie wolno zasłaniać pola widzenia kierowcy – antena na szybie musi być poza obszarem wycieraczek i homologacyjnego pola „A”.
• Modyfikacje instalacji elektrycznej mogą naruszyć gwarancję; warto wykonać je tak, by wrócić do stanu fabrycznego (konektory IDC/Fakra zamiast lutowania).
• W UE instalacja musi spełniać UNECE R10 (kompatybilność elektromagnetyczna) – należy używać komponentów samochodowych z oznaczeniem „E”.
• Jeśli sygnał jest na granicy – dodaj wzmacniacz masztowy 12 V/20 dB lub zastosuj antenę zewnętrzną o wyższym zysku.
• W skuterach elektrycznych cofaj przewód antenowy stroną przeciwną do kabli baterii i kontrolera – zysk nawet 6 dB SINAD.
• Do szybkiego testu miejsca można użyć tymczasowej anteny teleskopowej i odbiornika SDR-USB.
• Karoseria z tworzywa może powodować nieregularne tłumienie – czasem centymetr w bok zmienia poziom sygnału o 5 dB.
• W bardzo gęstej zabudowie miejskiej nawet idealna antena nie poprawi odbioru stacji nadających z niską mocą – rozważ streaming przez LTE.
• Anteny magnetyczne wymagają stali; w BilBike często brak metalowego dachu ⇒ nie nadają się.
• Test anten MIMO / diversity w skuterach elektrycznych – brak jeszcze publikacji branżowych.
• Zastosowanie antenn metamaterials (np. FR-4 embedded) dla poprawy odbioru przy braku płaszczyzny masy.
• Pomiar realnych poziomów EMI w popularnych skuterach vs. skuteczność pierścieni ferrytowych – materiał do artykułu konferencyjnego EMC Europe.
Najbezpieczniej i bez ingerencji w poszycie zamontować aktywną antenę naklejaną jak najwyżej w kabinie BilBike; zasilanie poprowadzić z wyjścia REMOTE radia, przewód RG-174 odseparować od kabli zasilających i zabezpieczyć ferrytami. Gdy priorytetem jest maksymalna czułość, należy zastosować pręt ¼-fali na metalowym uchwycie z dobrym uziemieniem do ramy. Staranna trasa przewodu, uszczelnienie i końcowe testy w ruchu gwarantują stabilny odbiór FM bez szumów i zakłóceń.