a4 c6 szukam opisu pinów blokady kierownicy, szczególnie zasilania
1.1. Moduł J518/ELV (A4 B8, A6 C6) ma czarne złącze T20c – 20 pinów.
1.2. Piny o znaczeniu zasilania i sterowania:
Pin | Nazwa VAG | Funkcja | Kolor (typ.) | Uwagi diagnostyczne |
---|---|---|---|---|
5 | KL30 | Stałe +12 V | czerwono-fiolet. | Musi być zawsze 11,8-12,6 V; bezp. 5-10 A |
16 | KL31 | Masa | brązowy | Rezystancja < 1 Ω do masy nadwozia |
12 | KL15 | +12 V po zapłonie | czarny | Pojawia się po autoryzacji klucza |
10 | Motor − | Sterowanie silniczka | brązowo-niebieski | Wyjście tranzystor/przekaźnik |
11 | Motor + | Sterowanie silniczka | fioletowo-żółty | J.w.; impulsy 1–2 A przez 0,5 s |
6 | CAN-H | Komunikacja | pomarańczowo-czarny | 500 kbit/s |
7 | CAN-L | Komunikacja | pomarańczowo-brązowy | 500 kbit/s |
W starszych opisach spotyka się uproszczoną „3-przewodową” wiązkę (brązowy = masa, czerwono-niebieski = KL30, czerwono-czarny = sygnał/kl15). To fragment tej samej instalacji wyprowadzony do wnętrza korpusu blokady.
– Po włożeniu lub rozpoznaniu klucza J518 wysyła zapytanie do immobilisera; jeżeli autoryzacja się powiedzie, steruje silnikiem (piny 10/11) i udostępnia napięcie KL15 na pinie 12.
– W razie utraty zasilania KL30 lub masy sterownik nie wybudza się – brak komunikacji po CAN i wyświetlany jest komunikat „Steering column lock defective”.
• Awaryjność J518 pozostaje problemem – producenci oferują kity naprawcze (przekaźniki Omron G5LE-1-DC12, mikrostyki ALPS).
• Coraz powszechniej stosuje się emulatory ELV kompatybilne z magistralą CAN – likwidują fizyczną blokadę, ale wymagają kodowania immobilisera (Component Protection OFF).
• W nowych platformach MLB Evo (A4 B9, A6 C8) ELV przeniesiono do kolumny w formie samodzielnego aktuatora wymiennego plug-and-play, co ułatwia serwis.
– KL30 ≙ zacisk 30 (battery permanent)
– KL15 ≙ zacisk 15 (ignition on)
– K-Line (pin 1) bywa nieobecna w późniejszych rocznikach (tylko CAN).
– Silnik blokady to DC 12 V ~ 2 A; biegunowość odwracana w zależności od kierunku (lock/unlock).
– Modyfikacja lub emulator ELV dezaktywuje fabryczne zabezpieczenie przeciwkradzieżowe; w niektórych jurysdykcjach może naruszać przepisy o ochronie pojazdów przed kradzieżą.
– Praca przy układzie poduszek/przełączników kierownicy wymaga odłączenia akumulatora ≥ 10 min (normy VDA).
– Kolory przewodów mogą różnić się minimalnie między rocznikami i wersją USA/EU.
– W przypadku A4 B7 (z tradycyjną stacyjką w metalowej obudowie) opis pinów jest inny – nie mylić z B8/C6.
– Analiza prądów rozruchowych silniczka ELV oscyloskopem w funkcji temperatury (częsta przyczyna błędów zimą).
– Porównanie awaryjności oryginalnych przekaźników taktycznych a nowszych MOSFET-owych driverów.
– Studium nad wpływem emulatorów ELV na integralność sieci CAN (opóźnienia, kolizje ramek).
Stałe +12 V na pinie 5 i pewna masa na pinie 16 są warunkiem podstawowym działania blokady kierownicy Audi A4 B8 / A6 C6. Brak któregoś z tych napięć powoduje brak komunikacji z modułem i typowy komunikat o uszkodzeniu ELV. Pin 12 (+12 V po zapłonie) generowany jest dopiero po poprawnej autoryzacji klucza. Dalsza diagnostyka obejmuje kontrolę silniczka (piny 10/11), mikrostyków oraz przekaźników J518, z zachowaniem rygorów bezpieczeństwa i obowiązujących przepisów dotyczących zabezpieczeń antykradzieżowych.