Audi a4b7 TDI avant 103 kw na zimnym silniku podczas jazdy przy zmianie biegu z2 na 3 i 3 na 4 przy wysprzęgleniu słychać szurnięcie podwójne przez dwie sekundy odgłos tarcia blachy co to może być?
Odgłos „podwójnego szurnięcia” podczas zmiany biegów (2→3 i 3→4) na zimnym silniku w Audi A4 B7 TDI (103 kW) najczęściej wynika ze zużycia elementów sprzęgła (łożysko oporowe, dwumasowe koło zamachowe) lub wewnętrznych komponentów skrzyni biegów (synchronizatory, łożyska). Najlepszym rozwiązaniem jest wizyta w warsztacie w celu dokładnej diagnostyki układu przeniesienia napędu oraz oceny stanu oleju w skrzyni biegów.
• Kluczowe punkty:
– Sprawdź stan łożyska oporowego i dwumasowego koła zamachowego.
– Zbadaj synchronizatory oraz jakość oleju w skrzyni biegów.
– Upewnij się, że elementy zewnętrzne (np. osłony termiczne) nie ocierają się o skrzynię biegów.
Samochody z silnikami TDI 2.0 (103 kW) wyposażone są często w dwumasowe koło zamachowe (DKZ), które ma istotny wpływ na kulturę pracy układu napędowego w silnikach wysokoprężnych. Dodatkowo, w układzie sprzęgła kluczowym elementem jest łożysko oporowe (wysprzęglające), podatne na zużycie w wyniku wysokich obciążeń i nierównomiernych temperatur. Oto najistotniejsze możliwe przyczyny:
Łożysko oporowe (wyciskowe) sprzęgła
– Przy wciśniętym pedale sprzęgła łożysko oporowe przesuwa się po tulei prowadzącej i może wydawać charakterystyczne dźwięki „szurania” lub metalicznego tarcia.
– Zużyte łożysko oporowe szczególnie intensywnie hałasuje na zimnym silniku (olej wciąż ma dużą lepkość, elementy metalowe nie są jeszcze w pełni rozszerzone cieplnie).
Dwumasowe koło zamachowe (DKZ)
– Stosowane celem tłumienia drgań skrętnych silnika Diesla. W przypadku zużycia lub uszkodzenia, koło to może generować stuki, metaliczne tarcie czy „podwójne szuranie”.
– Objawy są często bardziej wyraźne na zimno, zanim koło się rozgrzeje i tłumienie drgań osiągnie optymalny poziom.
Synchronizatory w skrzyni biegów
– Zużycie lub uszkodzenie synchronizatorów (zwłaszcza odpowiedzialnych za przejścia 2→3 i 3→4) może prowadzić do tarcia przy zazębianiu kół zębatych.
– Dźwięk taki jest często słyszalny przy szybkiej zmianie biegów, kiedy temperatura oleju w skrzyni jeszcze nie wzrosła.
Łożyska w skrzyni biegów
– Łożyska wałków (głównego i pośredniego) mogą generować metaliczne odgłosy w fazie zmiany biegów, szczególnie na zimno.
– Pogłębiające się zużycie łożysk objawia się najpierw dźwiękiem zwiększonym pod obciążeniem, a później jest słyszalne stale.
Poziom i jakość oleju w skrzyni biegów
– Zbyt niski poziom oleju bądź zużyty/zanieczyszczony olej zwiększa tarcie. Przy niskich temperaturach wraz ze wzrostem lepkości problemy z hałasem mogą się nasilać.
Z uwagi na to, że zjawisko występuje podczas przejścia z 2. na 3. bieg i z 3. na 4. bieg, warto zwrócić szczególną uwagę na stan synchronizatorów oraz elementów sprzęgła (w tym łożyska oporowego i DKZ), bo to właśnie one najbardziej wpływają na płynność tych zmian biegów.
Z doświadczeń warsztatowych (opisanych na forach motoryzacyjnych Audi i w zaktualizowanych poradnikach serwisowych) wynika, że:
• Najczęściej za metaliczne odgłosy podczas zmiany biegów w modelach Audi A4 TDI odpowiadają problemy z dwumasowym kołem zamachowym lub łożyskiem oporowym.
• Niektóre serie skrzyń manualnych montowanych w A4 B7 wykazywały szybciej zużywające się synchronizatory, zwłaszcza przy intensywnej eksploatacji.
• Obecnym trendem w naprawach jest zastępowanie dwumasowego koła zamachowego tzw. „sztywnym” kołem jednomasowym, jednak w przypadku modeli TDI powszechniejszą praktyką pozostaje wymiana uszkodzonego DKZ na inny, nowy dwumas dedykowany do tego silnika.
• W silnikach Diesla duże momenty obrotowe obciążają koło dwumasowe, łożysko oporowe oraz docisk, stąd przy intensywnej eksploatacji lub wysokim przebiegu te elementy się zużywają.
• Synchronizatory odpowiedzialne są za wyrównanie prędkości wałków i kół zębatych przy zazębieniu – jeśli ulegną zużyciu, może pojawić się szurnięcie lub zgrzyt, zwłaszcza gdy olej w skrzyni nie osiągnął temperatury roboczej.
• Nie występują tu istotne kwestie etyczne ani prawne, za wyjątkiem obowiązku zapewnienia sprawnego funkcjonowania samochodu na drodze (bezpieczeństwo).
• Jazda z niesprawnym sprzęgłem bądź uszkodzoną skrzynią biegów może stanowić zagrożenie w ruchu drogowym, a także może prowadzić do kosztownych napraw w przyszłości.
• Dłuższa eksploatacja z dźwiękami świadczącymi o tarciu metal-metal może doprowadzić do dalszych uszkodzeń skrzyni biegów, a w konsekwencji zwiększyć koszty naprawy.
• Jeśli wymiana DKZ jest konieczna, dobrze jest również rozważyć kontrolę i ewentualną wymianę tarczy sprzęgła i docisku, ponieważ wyjęcie skrzyni biegów to pracochłonne zadanie.
• W przypadku wątpliwości wskazane jest przeprowadzenie jazdy próbnej z doświadczonym mechanikiem, który osłucha dźwięki przy różnych prędkościach, obciążeniach i temperaturach silnika.
• Badania oleju zdemontowanego ze skrzyni (analiza zużycia momentów metalicznych w oleju) mogą również pomóc w ocenie stanu wewnętrznych elementów skrzyni.
Odgłos tarcia metalu (podwójne szurnięcie) pojawiający się przy wysprzęglaniu na zimnym silniku w Audi A4 B7 TDI może wskazywać na zużycie łożyska oporowego, dwumasowego koła zamachowego lub synchronizatorów skrzyni biegów. Najrozsądniejszym krokiem jest dokładna diagnostyka w warsztacie, obejmująca sprawdzenie stanu sprzęgła, kontroli poziomu i jakości oleju w skrzyni biegów i uważne osłuchanie pracy elementów układu przeniesienia napędu. Wczesna interwencja zapobiega kosztownym naprawom oraz potencjalnym problemom w trakcie użytkowania pojazdu.