Barton Falcon 4T 125 – trudny rozruch na ciepło i gaśnięcie silnika
Pytanie
skuterbartonfalcon4t125trudnoodpalanacieplo,poodpaleniugasnie
Odpowiedź Sztucznej Inteligencji
Bezpośrednia odpowiedź na pytanie
- Prawdopodobną przyczyną trudnego odpalania „na ciepło” i gaśnięcia Barton Falcon 4T 125 jest zbyt bogata mieszanka (niewyłączające się automatyczne ssanie gaźnika) lub utrata kompresji po rozgrzaniu wskutek zbyt małych luzów zaworowych.
- W dalszej kolejności należy sprawdzić kondycję układu zapłonowego (cewka, świeca, impulsator), poziom paliwa w komorze pływakowej i drożność filtrów.
Szczegółowa analiza problemu
-
Układ paliwowy
• Automatyczne ssanie (elektrozawór E-choke) – najczęstszy winowajca. Po rozgrzaniu iglica powinna się całkowicie wysunąć. Jeżeli tego nie robi, gaźnik stale wzbogaca mieszankę, silnik ciepły „zalewa się” i gaśnie po kilku sekundach.
• Poziom paliwa w komorze pływakowej – zbyt wysoki (nieszczelny zaworek iglicowy, wypływające paliwo) również daje efekt „wiecznego ssania”.
• Zatkany lub zabrudzony filtr powietrza zmniejsza strumień powietrza i wzbogaca mieszankę.
-
Układ mechaniczny / zawory
• Luzy zaworowe (GY6 125: ssący 0,05–0,08 mm, wydechowy 0,08–0,12 mm) muszą być mierzone na ZIMNYM silniku. Jeśli są za małe, po rozgrzaniu zawory nie domykają się, kompresja spada i ciepły silnik nie zapala albo gaśnie.
-
Układ zapłonowy
• Cewka zapłonowa i moduł CDI potrafią tracić parametry po ogrzaniu – iskra staje się słaba.
• Świeca (NGK CR7HSA lub OEM) – przerwa 0,6-0,7 mm, elektroda jasno-brązowa po prawidłowej pracy.
-
Diagnostyka krok po kroku
- Nowa świeca, kontrola iskry na gorącym silniku.
- Test automatycznego ssania: podłączenie do 12 V – po 3-5 min iglica powinna wysunąć się o 3-5 mm. Brak ruchu = wymiana.
- Pomiar luzów zaworowych na zimno, regulacja do wartości katalogowych.
- Kontrola poziomu paliwa w gaźniku (przez przezroczysty wężyk spustowy).
- Pomiary napięcia akumulatora przy rozruchu (> 9,5 V) oraz rezystancji cewki/impulsatora na zimno i gorąco.
Aktualne informacje i trendy
- Coraz więcej chińskich 125-tek przechodzi na wtrysk EFI; w takich jednostkach podobne objawy wywołuje wadliwy czujnik temperatury cieczy/ssania.
- Dostępne są zamienniki elektrozaworu ssania z ceramiczną grzałką, trwalsze od standardowych (oferta 2024 – Motor-X, YCF).
- Rynek oferuje cyfrowe CDI z regulowanym wyprzedzeniem – pozwalają na korekty zapłonu po wymianie cylindra/tłoka.
Wspierające wyjaśnienia i detale
- Gaźnik CVK24/26 stosowany w Falconie posiada kanał wzbogacający sterowany elektrozaworem; po awarii układ działa tak, jakby dławik ssania był ciągle otwarty.
- Zbyt bogata mieszanka na ciepło = wyraźnie czarna, mokra elektroda świecy.
- Przypadek luzów zaworowych: silnik zimny odpala „od dotyku”, ciepły kręci długo i łapie na sekundę, po czym gaśnie; kompresja spada do < 6 bar.
Aspekty etyczne i prawne
- Spaliny z niewyregulowanego gaźnika przekraczają normy Euro 4/5 – grożą mandatem przy kontroli drogowej.
- Zużyte części (świece, filtry, paliwo) należy utylizować w punktach zbiórki odpadów niebezpiecznych.
Praktyczne wskazówki
- Narzędzia: szczelinomierz 0,04-0,15 mm, multimetr z termoparą, mini-zasilacz 12 V/2 A do testu ssania.
- Po każdej regulacji zaworów wymagana wymiana uszczelki pokrywy (nieszczelność = wyciek oleju na pasek napędowy).
- Do czyszczenia gaźnika używaj myjki ultradźwiękowej z roztworem 3-5 % środka alkalicznego w 50 °C.
Ewentualne zastrzeżenia lub uwagi dodatkowe
- Jeżeli skuter ma przebieg > 25 000 km, możliwe zużycie pierścieni tłokowych; wtedy niska kompresja występuje zarówno na zimno, jak i na ciepło.
- Po wypadkach zdarzają się mikropęknięcia kolektora ssącego – objaw identyczny (falsawe powietrze).
Sugestie dalszych badań
- Pomiar sprężania manometrem z odczytem dynamicznym (na zimno i na gorąco).
- Analiza AFR sondą szerokopasmową do skuterów (np. Koso AFR-2).
- Wymiana standardowej cewki na cewkę z niskorezystancyjnym uzwojeniem (0,3 Ω) i porównanie startu na ciepło.
Krótkie podsumowanie
Trudne odpalanie rozgrzanego Bartona Falcon 125 i gaśnięcie niemal zawsze wynika ze wzbogacenia mieszanki (uszkodzone ssanie, wysoki poziom paliwa) lub utraty kompresji na gorących zaworach. Zacznij od: (1) testu elektrozaworu ssania, (2) regulacji luzów zaworowych, (3) kontroli iskry na gorąco. Dopiero po wykluczeniu tych elementów przejdź do głębszej diagnostyki gaźnika i układu zapłonowego.
Zastrzeżenie: Odpowiedzi udzielone przez sztuczną inteligencję (model językowy) mogą być niedokładne i wprowadzające w błąd. Elektroda nie ponosi odpowiedzialności za dokładność, rzetelność ani kompletność prezentowanych informacji. Wszystkie odpowiedzi powinny być zweryfikowane przez użytkownika.