ILE OLEJU WLAĆ DO SKOCZKA BOMAG BT 68
• Układ udarowo-wibracyjny („stopa”) skoczka Bomag BT 68: ok. 0,70 l (700 ml) oleju.
• Silnik (najczęściej Honda GXR 120 / GX 120): ok. 0,28 l – 0,40 l oleju, w zależności od wersji silnika.
• Bomag od 2022 r. zaleca uniwersalny Rammer Oil 10W-40 dla całej serii BT 60/65/68.
• Część serwisów przechodzi na oleje syntetyczne 5W-40 o niższej lepkości w niskich temp., co ułatwia rozruch – wymaga jednak autoryzacji Bomag.
• Trend: czujniki wibracji z licznikiem motogodzin – ułatwiają planowe wymiany oleju.
• Poziom kontrolny dla stopy: dolna krawędź otworu inspekcyjnego; urządzenie ustawione pionowo.
• Przy wymianie – rozgrzać maszynę 3-5 min, aby zmniejszyć lepkość i wypłukać opiłki.
• Moment dokręcania korka spustowego: 25 N·m; zawsze nowa aluminiowa podkładka.
• Zużyty olej należy przekazać do punktu utylizacji zgodnie z Dyrektywą 2008/98/WE (Odpady).
• Stosowanie nieatestowanych olejów może skutkować utratą gwarancji producenta.
• Starsze egzemplarze BT 68 z silnikiem Robin EH12 mogą wymagać 0,60 l oleju silnikowego – sprawdź tabliczkę znamionową.
• Spotyka się instrukcje podające 0,75 l – dotyczy to partii produkcyjnych z inną konstrukcją stopy; tolerancja 50 ml nie ma wpływu na pracę, o ile poziom sięga krawędzi otworu kontrolnego.
• Monitorowanie degradacji oleju on-line (sensory dielektryczne) w ubijakach – obniżenie kosztów serwisu.
• Analiza wpływu olejów syntetycznych na skrócenie czasu rozgrzewania maszyny w temp. < -10 °C.
• Do mechanizmu wibracyjnego Bomag BT 68 wlewamy ~0,70 l oleju 10W-40 (spec. Bomag).
• Silnik potrzebuje 0,28 – 0,40 l oleju 10W-30 (Honda) – zawsze do znaku MAX na bagnecie.
• Regularne kontrole i wymiany co 250 h (stopa) i 100 h (silnik) wydłużają żywotność urządzenia i chronią gwarancję.