opis pinów sterownia bosch rb cmme mev174 cem3
Kluczowe punkty
• 6 głównych złączy (X60001…X60007) – łączna liczba pinów 134.
• Złącza X60001 i X60002 przenoszą większość „krytycznych” sygnałów silnikowych.
• Drobne różnice występują między wariantami CMME V17.4, V17.4.2, V17.4.4.
Złącze | Kolor obudowy | Liczba pinów | Przeznaczenie dominujące |
---|---|---|---|
X60001 | szare | 26 | Zasilanie, CAN, „core” czujniki i pierwsza grupa aktuatorów |
X60002 | czarne | 26 | Druga grupa czujników/aktuatorów, sygnały diagnostyczne |
X60003 | czarne | 6 | Magistrale komunikacyjne (opcjonalne LIN/K-Line) |
X60004 | czarne | 6 | Zasilanie logiczne / sygnały serwisowe (BOOT/CNF) |
X60005 | czarne | 44 | Wejścia-wyjścia rozszerzone (VVT, turbo, wentylatory) |
X60007 | naturalne | 26 | Komfort/Body CAN, Start-Stop, dodatkowe sterowania |
(X60006 nie występuje w odmianie CEM3 – spotykana w wersjach BMW/MINI).
Pin | Funkcja | Typ sygnału |
---|---|---|
1 | CAN High (drivetrain) | CAN H |
2 | CAN Low (drivetrain) | CAN L |
3 | KL15 – +12 V po zapłonie | VBATT-IGN |
4 | KL31 – masa główna sterownika | GND |
5 | Czujnik położenia wału korbowego (CKP) – sygnał | VR / Hall |
6 | Czujnik położenia wałka rozrządu (CMP) – sygnał | Hall |
7 | Przepływomierz MAF (5 V) | Analog |
8 | Czujnik temp. powietrza dolotowego (IAT) | Analog |
9 | Czujnik temp. cieczy ECT | Analog |
10 | Czujnik MAP / ciśnienia w kolektorze | Analog |
11 | Pedał przyspieszenia – tor 1 | Analog |
12 | Sonda Lambda przed katalizatorem („regulacyjna”) – pin sygnału | Analog |
13 | Czujnik stukowy – pin sygnału | Piezo |
14 | Sterowanie wtryskiwaczem cyl. 1 | PWM – low-side |
15 | Sterowanie wtryskiwaczem cyl. 2 | PWM – low-side |
16 | Sterowanie wtryskiwaczem cyl. 3 | PWM – low-side |
17 | Sterowanie wtryskiwaczem cyl. 4 | PWM – low-side |
18 | Sterowanie cewką zapłonową cyl. 1 | Low-side |
19 | Sterowanie cewką zapłonową cyl. 2 | Low-side |
20 | Sterowanie cewką zapłonową cyl. 3 | Low-side |
21 | Sterowanie cewką zapłonową cyl. 4 | Low-side |
22 | Zawór EGR / EVAP (w zależności od wyposażenia) | PWM |
23 | Zawór biegu jałowego lub silnik przepustnicy – krok A | H-Bridge |
24 | Wentylator chłodnicy – sygnał PWM | Open-collector |
25 | Przekaźnik/pompa paliwa – wyjście | Low-side |
26 | Zawór kanistra par paliwa EVAP (jeśli EGR na 22) | PWM |
Pin | Funkcja (najczęstsza) |
---|---|
1 | +5 V czujników (tor A) |
2 | Masa czujników |
3 | Pedał przyspieszenia – tor 2 |
4 | Lambda 2 (za katalizatorem) – sygnał |
5 | Czujnik ciśnienia paliwa – sygnał |
6 | Czujnik temperatury paliwa / oleju |
7 | Czujnik poziomu paliwa (LIN) |
8 | Czujnik prędkości pojazdu (from ABS over CAN) |
9 | VVT – zawór ssący (solenoid A) |
10 | VVT – zawór wydechowy (solenoid B) |
11 | Sterowanie turbosprężarką (boost solenoid) |
12 | Czujnik ciśnienia doładowania (T‐MAP) |
13 | Klucz Start/Stop – sygnał |
14 | Klimatyzacja – sygnał włączenia kompresora |
15 | Wentylator 2-gi bieg / PWM modułu wentylatora |
16 | Dodatkowa pompa wody (THP) |
17 | Zawór EVAP grzałki sondy lambda 1 – zasilanie |
18 | Masa grzałki lambda 1 |
19 | Grzałka lambda 2 – zasilanie |
20 | Masa grzałki lambda 2 |
21 | Czujnik stukowy 2 (opcjonalnie) |
22 | Wyjście MIL (kontrolka „check engine”) |
23 | LIN Bus |
24 | K-Line diagnostyka |
25 | +12 V z przekaźnika głównego sterownika |
26 | Masa „cyfrowa” (wewnętrzna) |
Pin | Funkcja |
---|---|
1 | BOOT – wymuszenie trybu bootloadera |
2 | CNF1 / MOD |
3 | +12 V |
4 | Masa |
5 | CAN H (bench) |
6 | CAN L (bench) |
Tu znajdują się sygnały pomocnicze – np. sterowanie drugim stopniem pomp paliwa, pompy oleju, DMTL, czujniki NOx (jeśli wariant Euro6), czujniki EGT, potencjalnie obwody Flex-Fuel.
Body-related: czujnik poziomu oleju, immobiliser, sygnały z czujnika hamulca, sterowanie rozrusznikiem (funkcja ISS), wyjście do BSI.
• Diagnostyka na stole (bench): zasilamy piny 3 (KL15) i 25 (VBAT relay) oraz masy 4/26 – komunikacja CAN po 1/2.
• Pomiar sygnału CKP: pin 5 – amplitude 150–400 mV AC przy kręceniu rozrusznikiem.
• Modyfikacje softu: linia BOOT (X60004-1) wciągnięta do masy + reset = tryb BSL.
• Dlaczego występują duplikaty mas? – separacja zakłóceń (GND-Sense, GND-Power).
• CAN-comfort ≠ CAN-drivetrain: różne prędkości (500 kbit/s vs 125 kbit/s).
• Funkcje VVT sterowane PWM ~200 Hz, wypełnienie 10–90 %.
• Oficjalne schematy PSA ServiceBox (słowo kluczowe: „ENG ELECTRONIC INJECTION MEV17.4”) – szczegółowe diagramy.
• Dokumentacja Renesas SH72544 – zrozumienie portów I/O ułatwia reverse-engineering.
• Norma ISO 26262 – projektowanie testbenchów zgodnie z wymaganiami bezpieczeństwa funkcjonalnego.
Bosch RB CMME MEV17.4 (CEM3) posiada sześć głównych złączy, z których X60001 i X60002 obsługują kluczowe sygnały silnika (zasilanie, CAN, czujniki, wtryski, zapłon). Dokładny rozkład pinów zależy od producenta i wersji sterownika; przedstawiony powyżej pin-out odpowiada najczęstszej odmianie PSA 1.6 VTi/THP. Do prac diagnostycznych lub programistycznych bezwzględnie należy korzystać z dedykowanej dokumentacji pojazdu oraz zachować procedury ESD i bezpieczeństwa.