Która cewka opowiada za włączenie wałka WOM New Holland ts135a
Kluczowe punkty
• Nazwa funkcjonalna: PTO Clutch Solenoid
• Typ: cewka 12 V DC, dwupinowa
• Lokalizacja: blok elektrozaworów na lewej stronie korpusu skrzyni/tylnego mostu, środkowy zawór w pionowym rzędzie (najbliżej tylnej osi).
• Cewka to nasuwany element z tworzywa z dwupinowym złączem AMP Junior Timer.
• Typowa rezystancja 4-8 Ω (w temperaturze otoczenia).
• W bloku jest kilka zaworów: PTO, napęd przedniej osi, blokada mechanizmu różnicowego, zmiana zakresów. PTO Clutch Solenoid bywa oznaczony na obudowie literą „P” lub „Y8”.
Numeracja wg oficjalnych zestawień CNH:
Zawór kompletny (korpus + cewka): 5141295
Cewka sama: 9970157
Zamienniki rynkowe: 82013528, 82032096*
(* numery zależą od roku prod. i wersji skrzyni)
• Zamienniki cewek są obecnie produkowane przez firmy HYDAC, Walvoil, HydraForce – tańsze, ale warto zwrócić uwagę na parametry (IP-67, prąd ciągły 2-3 A).
• W nowszych modelach T6/T7 stosuje się już zawory proporcjonalne sterowane PWM – można je montować retro-fit także w serii TS-A (modernizacja płynnego startu WOM).
• Jeśli WOM nie załącza się mimo sprawnej cewki, typowe przyczyny to: brak zasilania z ECU (przekaźnik lub bezpiecznik F11), uszkodzony przełącznik w podłokietniku, niski poziom oleju (< Min na bagnecie) lub zanieczyszczone sitko przy zaworze.
• Analogią jest elektrozawór sprzęgła klimatyzacji – zasada identyczna, lecz inny zakres ciśnień.
• Wymiana zaworu układu hydraulicznego wymaga zachowania czystości – zanieczyszczenie grozi kosztowną awarią pompy i elementów podnośnika.
• Samodzielny montaż części nieoryginalnych nie narusza gwarancji po jej zakończeniu, ale w okresie gwarancyjnym powinien wykonywać autoryzowany serwis.
• Numery części mogą się różnić zależnie od numeru seryjnego ciągnika i wersji skrzyni (Range Command vs. Power Command). Zawsze weryfikuj według EPC (Electronic Parts Catalogue) po numerze VIN.
• Cewka 9970157 i 5141295 różnią się jedynie korpusem; elektrycznie są zamienne, ale przy mieszanych zaworach warto kupować zestaw (korpus + cewka).
• Pomiar charakterystyki prądowo-siłowej cewki – pozwoli przewidzieć jej grzanie i żywotność przy zasilaniu PWM.
• Ocena wpływu czystości oleju (NAS 7 vs. NAS 10) na czas reakcji zaworu PTO.
• Modernizacja do zaworu proporcjonalnego z funkcją „soft start” (podniesienie komfortu przy maszynach dużej bezwładności).
Ciągnik New Holland TS135A włącza WOM poprzez elektrozawór sprzęgła PTO. Kluczowym elementem jest cewka 12 V DC – w katalogach najczęściej nr 5141295 (cały zawór) lub zamienny nr 9970157 (sama cewka). Znajduje się na bloku elektrozaworów po lewej stronie skrzyni i po podaniu 12 V kieruje olej do sprzęgła WOM. Dokładną identyfikację i dobór części najlepiej przeprowadzić po numerze seryjnym ciągnika w EPC CNH.