Citroen c4 2008 1,6.gdzie znajduje się czujnik wałka rozrządu
– Czujnik położenia wałka rozrządu w Citroënie C4 z 2008 r. i silnikiem 1.6 (benzyna lub diesel) jest zamontowany w głowicy silnika, tuż przy kole zębatym wałka rozrządu:
• BENZYNA (TU5JP4, EP6/EP6C VTi, EP6DT THP) – górna część głowicy od strony napędu rozrządu (pasek lub łańcuch), pod plastikową osłoną silnika.
• DIESEL (1.6 HDi DV6) – za kołem zębatym wałka rozrządu, schowany pod górną osłoną paska rozrządu, po lewej stronie komory (patrząc od przodu pojazdu).
Kluczowe punkty
– Zawsze szukaj go w górnej części głowicy, w pobliżu napędu rozrządu.
– W silniku EP6 mogą występować dwa czujniki (ssący i wydechowy).
– Do dostępu w HDi trzeba zdjąć górną osłonę paska.
Identyfikacja jednostki 1.6 w C4 z 2008 r.
Benzyna:
• TU5JP4 (1.6 16 V 109 KM, pasek)
• EP6/EP6C VTi (1.6 16 V 120 KM, łańcuch)
• EP6DT/EP6DTS THP (turbo 140–175 KM, łańcuch)
Diesel:
• DV6ATED4/DV6TED4 1.6 HDi (90–110 KM, pasek)
Umiejscowienie czujnika CMP (Camshaft Position Sensor)
A. TU5JP4
– Jednokanałowy czujnik Halla, wkręcony w pokrywę zaworów tuż przy kole paska rozrządu.
B. EP6/EP6C/EP6DT
– Dwa czujniki: ssący (front głowicy, nad termostatem) i wydechowy (tył głowicy, od strony grodzi). Oba przykręcone jedną śrubą Torx E8.
C. DV6 1.6 HDi
– Czujnik Halla 1920 QN/1920 GW montowany za kołem zębatym wałka; wymaga zdjęcia górnej osłony paska i czasem rury dolotu powietrza.
Dostęp i demontaż (typowy)
– Odłącz akumulator.
– Zdemontuj górną osłonę silnika.
– W HDi: usuń górną obudowę paska (3-4 śruby Torx 30).
– Odłącz wtyczkę (zatrzask typu push-clip).
– Odkręć śrubę czujnika (zwykle Torx E8/klucz 8 mm).
– Wyjmij czujnik, oczyść gniazdo, zamontuj nowy z lekkim smarem silikonowym na oringu.
Teoretyczne podstawy
– Czujnik Halla generuje impuls cyfrowy przy przejściu ferromagnetycznego „zęba” na kole rozrządu. ECU wykorzystuje krawędź front-/back-edge do synchronizacji wtrysku i zapłonu; w silnikach z VVT steruje też fazami.
Praktyczne zastosowania
– Uszkodzenie czujnika (kody P0340–P0349) objawia się trudnym rozruchem, włączeniem trybu awaryjnego, utratą mocy lub gaśnięciem na gorącym silniku.
– W nowszych wersjach EP6 (Euro 6) stosuje się zintegrowane czujniki faz z elektrozaworami VVT w jednym korpusie.
– Czujniki te przechodzą z technologii Halla na magnetorezystywne (AMR), poprawiając odporność na zakłócenia.
– Numery OEM: 1920 QN (HDi), 1920 CW (TU5/EP6 ssący), 1920 CZ (EP6 wydechowy).
– Moment dokręcenia śruby: 8 ± 1 Nm (alu głowica).
– Rezystancja wewnętrzna czujnika: 700-1000 Ω (typ Hall CITROËN spec).
– Wymiana czujnika nie narusza homologacji ani gwarancji, o ile stosuje się części OEM lub jakości OE.
– Utylizuj stary czujnik jako odpad elektroniczny.
– Użyj lusterka warsztatowego i latarki; przestrzeń jest ograniczona.
– W HDi dobrze poluzować zbiorniczek płynu chłodzącego, by zyskać 2-3 cm.
– Po wymianie skasuj błędy i wykonaj adaptację rozrządu (parametr „learned wheel synchro” w Diagbox).
– Jeśli silnik nie ma kodu błędu wałka, przyczyną może być czujnik położenia wału korbowego (CKP) – objawy są zbliżone.
– W silnikach EP6 z rozciągniętym łańcuchem sygnał CMP może być prawidłowy, a ustawienie faz błędne.
– Sprawdź przebieg sygnału oscyloskopem: fala prostokątna ~0 V/5 V, częstotliwość proporcjonalna do obrotów.
– Porównaj synchronizację CMP/CKP w diagnostyce on-line – różnica powinna mieścić się w ±5 °CA.
– Zapoznaj się z normą ISO 11452-8 (odporność czujników Halla na EMI).
Czujnik wałka rozrządu w C4 1.6 z 2008 r. siedzi zawsze w głowicy, tuż przy kole rozrządu: w benzynach od frontu (czasem dwa), w dieslu za kołem pod osłoną. Do wymiany potrzebujesz zdjąć górną osłonę silnika (i pasek w HDi), odkręcić jedną śrubę, wymienić czujnik, skasować błąd – bez rozpinania rozrządu.