Jak działa czujnik zużycia klockow w volvo fh12
Czujnik zużycia klocków hamulcowych w Volvo FH12 działa na zasadzie monitorowania stanu klocków poprzez przewód elektryczny zatopiony w materiale ciernym. Gdy klocki zużyją się do określonego poziomu, przewód zostaje przerwany, co powoduje wyświetlenie ostrzeżenia na desce rozdzielczej.
Czujnik zużycia klocków hamulcowych w Volvo FH12 jest prostym elementem elektrycznym, który składa się z:
Przewód jest umieszczony na określonej głębokości w klocku, odpowiadającej granicy dopuszczalnego zużycia.
Po przerwaniu obwodu system ABS/EBS (lub centralny sterownik pojazdu) wykrywa zmianę w obwodzie elektrycznym i wyświetla ostrzeżenie na desce rozdzielczej. Może to być:
System w Volvo FH12 może monitorować zużycie klocków na każdej osi oddzielnie, co pozwala na precyzyjne określenie, które klocki wymagają wymiany.
Po wymianie klocków hamulcowych i czujników system może wymagać resetu, aby usunąć ostrzeżenie. W większości przypadków reset odbywa się automatycznie, ale czasami konieczne jest użycie narzędzi diagnostycznych.
W nowszych pojazdach, w tym w późniejszych wersjach Volvo FH, stosuje się bardziej zaawansowane czujniki, które mogą monitorować zużycie w sposób ciągły, np. poprzez zmianę rezystancji w obwodzie. Dzięki temu system może przewidywać zużycie klocków i informować kierowcę z wyprzedzeniem o konieczności ich wymiany.
System EBS (Electronic Braking System) w Volvo FH12 wykorzystuje dane z czujników zużycia klocków do równomiernego rozkładu siły hamowania, co zapobiega nierównomiernemu zużyciu klocków na różnych osiach.
Jeśli klocki hamulcowe na jednej z osi zużyją się do poziomu, w którym przewód czujnika zostanie przerwany, system ABS/EBS wykryje otwarty obwód i wyświetli ostrzeżenie. Kierowca zostanie poinformowany o konieczności wymiany klocków, zanim ich zużycie stanie się krytyczne dla bezpieczeństwa.
Jeśli kontrolka zużycia klocków świeci się mimo ich dobrego stanu, możliwe przyczyny to:
System monitorowania zużycia klocków hamulcowych jest kluczowy dla bezpieczeństwa pojazdu. Jego prawidłowe działanie zapobiega sytuacjom, w których kierowca mógłby nieświadomie korzystać z nadmiernie zużytych klocków.
Wiele krajów wymaga, aby pojazdy ciężarowe były wyposażone w systemy monitorowania stanu hamulców, co jest zgodne z przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa drogowego.
Czujnik zużycia klocków hamulcowych w Volvo FH12 działa na zasadzie monitorowania przewodności elektrycznej przewodu zatopionego w materiale ciernym. Po przerwaniu przewodu system wyświetla ostrzeżenie o konieczności wymiany klocków. System ten jest kluczowy dla bezpieczeństwa pojazdu i wymaga regularnej konserwacji oraz diagnostyki. W nowszych pojazdach stosuje się bardziej zaawansowane technologie, które umożliwiają dokładniejsze monitorowanie i przewidywanie zużycia klocków.