Chrysler Town & Country V 2009 4.0 – lokalizacja czujników silnika EGQ, knock, MAP, TPS
Pytanie
Chrysler town country V 2009 4.0 gdzie są czujnikisilnika
Odpowiedź Sztucznej Inteligencji
Bezpośrednia odpowiedź na pytanie
- Wszystkie główne czujniki silnika 4.0 L SOHC (kod silnika EGQ) w Chrysler Town & Country V MY 2009 rozmieszczone są wokół bloku, głowic, kolektora ssącego i układu wydechowego.
- Najtrudniej dostępne: czujniki spalania stukowego (knock) ‒ pod kolektorem ssącym, centralnie w rozwidleniu „V”.
- Najłatwiej dostępne: MAP/IAT na górze kolektora ssącego, TPS i elektroniczna przepustnica z przodu silnika.
Szczegółowa analiza problemu
Poniżej usystematyzowany wykaz z dokładną lokalizacją, funkcją i uwagami serwisowymi. Widok odnosi się do auta z poprzecznie ustawionym silnikiem; patrzymy stojąc przed pojazdem.
Nr |
Nazwa (skrót) |
Lokalizacja fizyczna |
Bank/cylindry |
Najczęstsze objawy awarii |
Kody DTC |
1 |
CKP – Czujnik położenia wału korbowego |
Prawy tył bloku, tuż nad kołem zamachowym, dostęp przez zdjęcie prawego koła i osłony nadkola |
n/d |
Brak rozruchu, gaśnięcie |
P0335-36 |
2 |
CMP – Czujniki położenia wałków rozrządu (2 szt.) |
Przód głowicy Bank 2 (bliżej chłodnicy) i tył głowicy Bank 1 (bliżej grodzi) |
Bank 1: cyl. 1-3-5 Bank 2: cyl. 2-4-6 |
Wypadanie zapłonów, trudny start |
P0340-49 |
3 |
MAP + IAT (zintegrowane) |
Wklikiwany w górną płaszczyznę plastikowego kolektora ssącego, niemal w osi pojazdu |
n/d |
Nierówne obroty, „dławienie” |
P0106-08, P0112-14 |
4 |
TPS – Czujnik położenia przepustnicy (elektroniczny zespół ETC) |
Na korpusie przepustnicy, przód-lewa strona silnika |
n/d |
Brak reakcji na gaz, tryb limp-in |
P0121-24 |
5 |
ECT – Czujnik temp. płynu chłodzącego |
W obudowie termostatu pod górnym przewodem chłodnicy (lewa strona silnika) |
n/d |
Złe wskazania temp., wentylatory non-stop |
P0116-18 |
6 |
Knock sensor (2 szt.) |
Przykręcone do bloku w „dolince” V, pod kolektorem ssącym; demontaż kolektora wymagany |
Bank 1 i Bank 2 |
Szarpanie pod obciążeniem, spadek mocy |
P0325-30 |
7 |
Oil Pressure Sensor |
Nad podstawą filtra oleju, prawa dolna część silnika |
n/d |
Kontrolka ciśnienia oleju |
P0520-22 |
8 |
O2– sondy lambda (4 szt.) |
B1S1 – tylny kolektor; B1S2 – rura za kat. tylnym; B2S1 – przedni kolektor; B2S2 – rura za kat. przednim |
Bank 1 i Bank 2 |
Wzrost spalania, check engine |
P0130-0161 |
9 |
APPS – Czujnik położenia pedału przyspiesz. |
Zintegrowany z modułem pedału, nad podłogą kabiny |
n/d |
Brak mocy, tryb limp-in |
P2120-2138 |
10 |
Transduktor ciśnienia A/C (przydatny przy diagnostyce obciążeń) |
Na przewodzie wysokiego ciśnienia klimatyzacji, prawa strona komory |
n/d |
Wyłączenia sprężarki A/C |
P0530-32 |
Uzupełnienia
- Silnik nie korzysta z MAF – sterownik bazuje na czujniku MAP (strategia „speed-density”).
- PCM (komputer silnika) znajduje się przed chłodnicą, za zderzakiem – to ważne przy śledzeniu wiązek.
- Bank 1 zawsze zawiera cylinder 1 (bliżej grodzi), bank 2 ‒ cylinder 2 (bliżej chłodnicy).
Aktualne informacje i trendy
- MoparPartsGiant (2024) nadal publikuje interaktywne diagramy czujników dla silnika EGQ – warto z nich korzystać przy zamawianiu części.
- Coraz częściej stosuje się zamienniki knock-sensorów typu „wide-band” o większej tolerancji temperaturowej; dostępne są już zestawy plug-and-play dla tego silnika.
- W warsztatach trendem jest test dynamiczny czujników (oscyloskop) zamiast samej wymiany „na chybił-trafił”, co zmniejsza koszt napraw.
Wspierające wyjaśnienia i detale
- Dostęp do czujników 5-6 wymaga zdjęcia plastikowej pokrywy silnika (4 śruby Torx) oraz, przy knock sensorach, całego kolektora ssącego (uszczelki wielokrotnego użytku wymienić).
- Wiązka sond lambda przebiega w osłonie termicznej nad przegrodą – złącza serwisowe są przytwierdzone do grodzi klipsami; pęknięte klipsy to częsta przyczyna przetarć przewodów.
- Czujnik ciśnienia oleju jest gwintowany 1/8-27 NPT; do demontażu użyj głębokiej nasadki 26 mm (lub 1 1/16").
Aspekty etyczne i prawne
- Stosowanie emulatorów O2 w celu „oszukania” katalizatorów jest nielegalne w UE i USA.
- Utylizacja czujników zawierających elementy piezo (knock) podlega lokalnym przepisom dot. odpadów elektronicznych.
Praktyczne wskazówki
- Zawsze rozpoczynaj od odczytu DTC skanerem OBD-II.
- Przed demontażem czujnika:
• sprawdź zasilanie (5 V lub 12 V) i masę,
• wykonaj próbę poruszenia wiązką przy włączonym silniku – częsty „cold joint”.
- Przy pracy w okolicy sond lambda stosuj smar miedziowy wysokotemperaturowy, ale nigdy na końcówkę pomiarową.
Ewentualne zastrzeżenia lub uwagi dodatkowe
- Dostęp do CKP bywa utrudniony w egzemplarzach z osłoną nadkola typu „fleet”; rozważ zdjęcie półosi, jeżeli śruba czujnika nie wychodzi.
- W silnikach po wymianie uszczelek kolektora występują fałszywe kody MAP/IAT do momentu adaptacji – wykonaj procedurę relearn (5 min bieg jałowy, następnie cykl 1500 rpm).
Sugestie dalszych badań
- Analiza sygnału CKP/CMP pod kątem „harmonic distortion” pozwala przewidzieć zerwanie tłumika drgań – warto rozważyć podczas diagnostyki usterek losowych.
- Badanie korekt czasowych sond lambda (STFT/LTFT) umożliwi wczesne wykrycie zatykania katalizatora.
Krótkie podsumowanie
Silnik 4.0 L w Chrysler Town & Country V (2009) posiada 10 kluczowych grup czujników. Większość z nich zlokalizowana jest na zewnątrz silnika i osiągalna po zdjęciu osłony górnej, jednak knock-sensory i CKP wymagają większego demontażu. Skuteczna diagnostyka polega na: odczycie DTC, inspekcji wiązek, pomiarach elektrycznych, a dopiero potem wymianie komponentu. Korzystanie z aktualnych diagramów Mopar oraz testów oscyloskopowych minimalizuje koszty i ryzyko błędnej diagnozy.
Zadaj dodatkowe pytanie Sztucznej Inteligencji
Zastrzeżenie: Odpowiedzi udzielone przez sztuczną inteligencję (model językowy) mogą być niedokładne i wprowadzające w błąd. Elektroda nie ponosi odpowiedzialności za dokładność, rzetelność ani kompletność prezentowanych informacji. Wszystkie odpowiedzi powinny być zweryfikowane przez użytkownika.