Chrysler Town & Country V 2009 4.0 – lokalizacja czujników silnika EGQ, knock, MAP, TPS

Pytanie

Chrysler town country V 2009 4.0 gdzie są czujnikisilnika

Odpowiedź Sztucznej Inteligencji


Bezpośrednia odpowiedź na pytanie

  • Wszystkie główne czujniki silnika 4.0 L SOHC (kod silnika EGQ) w Chrysler Town & Country V MY 2009 rozmieszczone są wokół bloku, głowic, kolektora ssącego i układu wydechowego.
  • Najtrudniej dostępne: czujniki spalania stukowego (knock) ‒ pod kolektorem ssącym, centralnie w rozwidleniu „V”.
  • Najłatwiej dostępne: MAP/IAT na górze kolektora ssącego, TPS i elektroniczna przepustnica z przodu silnika.

Szczegółowa analiza problemu

Poniżej usystematyzowany wykaz z dokładną lokalizacją, funkcją i uwagami serwisowymi. Widok odnosi się do auta z poprzecznie ustawionym silnikiem; patrzymy stojąc przed pojazdem.

Nr Nazwa (skrót) Lokalizacja fizyczna Bank/cylindry Najczęstsze objawy awarii Kody DTC
1 CKP – Czujnik położenia wału korbowego Prawy tył bloku, tuż nad kołem zamachowym, dostęp przez zdjęcie prawego koła i osłony nadkola n/d Brak rozruchu, gaśnięcie P0335-36
2 CMP – Czujniki położenia wałków rozrządu (2 szt.) Przód głowicy Bank 2 (bliżej chłodnicy) i tył głowicy Bank 1 (bliżej grodzi) Bank 1: cyl. 1-3-5 Bank 2: cyl. 2-4-6 Wypadanie zapłonów, trudny start P0340-49
3 MAP + IAT (zintegrowane) Wklikiwany w górną płaszczyznę plastikowego kolektora ssącego, niemal w osi pojazdu n/d Nierówne obroty, „dławienie” P0106-08, P0112-14
4 TPS – Czujnik położenia przepustnicy (elektroniczny zespół ETC) Na korpusie przepustnicy, przód-lewa strona silnika n/d Brak reakcji na gaz, tryb limp-in P0121-24
5 ECT – Czujnik temp. płynu chłodzącego W obudowie termostatu pod górnym przewodem chłodnicy (lewa strona silnika) n/d Złe wskazania temp., wentylatory non-stop P0116-18
6 Knock sensor (2 szt.) Przykręcone do bloku w „dolince” V, pod kolektorem ssącym; demontaż kolektora wymagany Bank 1 i Bank 2 Szarpanie pod obciążeniem, spadek mocy P0325-30
7 Oil Pressure Sensor Nad podstawą filtra oleju, prawa dolna część silnika n/d Kontrolka ciśnienia oleju P0520-22
8 O2– sondy lambda (4 szt.) B1S1 – tylny kolektor; B1S2 – rura za kat. tylnym; B2S1 – przedni kolektor; B2S2 – rura za kat. przednim Bank 1 i Bank 2 Wzrost spalania, check engine P0130-0161
9 APPS – Czujnik położenia pedału przyspiesz. Zintegrowany z modułem pedału, nad podłogą kabiny n/d Brak mocy, tryb limp-in P2120-2138
10 Transduktor ciśnienia A/C (przydatny przy diagnostyce obciążeń) Na przewodzie wysokiego ciśnienia klimatyzacji, prawa strona komory n/d Wyłączenia sprężarki A/C P0530-32

Uzupełnienia

  1. Silnik nie korzysta z MAF – sterownik bazuje na czujniku MAP (strategia „speed-density”).
  2. PCM (komputer silnika) znajduje się przed chłodnicą, za zderzakiem – to ważne przy śledzeniu wiązek.
  3. Bank 1 zawsze zawiera cylinder 1 (bliżej grodzi), bank 2 ‒ cylinder 2 (bliżej chłodnicy).

Aktualne informacje i trendy

  • MoparPartsGiant (2024) nadal publikuje interaktywne diagramy czujników dla silnika EGQ – warto z nich korzystać przy zamawianiu części.
  • Coraz częściej stosuje się zamienniki knock-sensorów typu „wide-band” o większej tolerancji temperaturowej; dostępne są już zestawy plug-and-play dla tego silnika.
  • W warsztatach trendem jest test dynamiczny czujników (oscyloskop) zamiast samej wymiany „na chybił-trafił”, co zmniejsza koszt napraw.

Wspierające wyjaśnienia i detale

  • Dostęp do czujników 5-6 wymaga zdjęcia plastikowej pokrywy silnika (4 śruby Torx) oraz, przy knock sensorach, całego kolektora ssącego (uszczelki wielokrotnego użytku wymienić).
  • Wiązka sond lambda przebiega w osłonie termicznej nad przegrodą – złącza serwisowe są przytwierdzone do grodzi klipsami; pęknięte klipsy to częsta przyczyna przetarć przewodów.
  • Czujnik ciśnienia oleju jest gwintowany 1/8-27 NPT; do demontażu użyj głębokiej nasadki 26 mm (lub 1 1/16").

Aspekty etyczne i prawne

  • Stosowanie emulatorów O2 w celu „oszukania” katalizatorów jest nielegalne w UE i USA.
  • Utylizacja czujników zawierających elementy piezo (knock) podlega lokalnym przepisom dot. odpadów elektronicznych.

Praktyczne wskazówki

  1. Zawsze rozpoczynaj od odczytu DTC skanerem OBD-II.
  2. Przed demontażem czujnika:
    • sprawdź zasilanie (5 V lub 12 V) i masę,
    • wykonaj próbę poruszenia wiązką przy włączonym silniku – częsty „cold joint”.
  3. Przy pracy w okolicy sond lambda stosuj smar miedziowy wysokotemperaturowy, ale nigdy na końcówkę pomiarową.

Ewentualne zastrzeżenia lub uwagi dodatkowe

  • Dostęp do CKP bywa utrudniony w egzemplarzach z osłoną nadkola typu „fleet”; rozważ zdjęcie półosi, jeżeli śruba czujnika nie wychodzi.
  • W silnikach po wymianie uszczelek kolektora występują fałszywe kody MAP/IAT do momentu adaptacji – wykonaj procedurę relearn (5 min bieg jałowy, następnie cykl 1500 rpm).

Sugestie dalszych badań

  • Analiza sygnału CKP/CMP pod kątem „harmonic distortion” pozwala przewidzieć zerwanie tłumika drgań – warto rozważyć podczas diagnostyki usterek losowych.
  • Badanie korekt czasowych sond lambda (STFT/LTFT) umożliwi wczesne wykrycie zatykania katalizatora.

Krótkie podsumowanie

Silnik 4.0 L w Chrysler Town & Country V (2009) posiada 10 kluczowych grup czujników. Większość z nich zlokalizowana jest na zewnątrz silnika i osiągalna po zdjęciu osłony górnej, jednak knock-sensory i CKP wymagają większego demontażu. Skuteczna diagnostyka polega na: odczycie DTC, inspekcji wiązek, pomiarach elektrycznych, a dopiero potem wymianie komponentu. Korzystanie z aktualnych diagramów Mopar oraz testów oscyloskopowych minimalizuje koszty i ryzyko błędnej diagnozy.

Oceń odpowiedź:

Zadaj dodatkowe pytanie Sztucznej Inteligencji

Czekaj (1min)...
Zastrzeżenie: Odpowiedzi udzielone przez sztuczną inteligencję (model językowy) mogą być niedokładne i wprowadzające w błąd. Elektroda nie ponosi odpowiedzialności za dokładność, rzetelność ani kompletność prezentowanych informacji. Wszystkie odpowiedzi powinny być zweryfikowane przez użytkownika.