Fiat panda2 1,1 2004r zamontowany obecnie jest zamek centralny z kluczyka, aby założyć z pilota, wystarczy zestaw t.zw. uniwersalny czy trzeba dokupić silniczek czy jest już zamontowany
Kluczowe punkty
Budowa fabrycznego zamka centralnego Pandy II
• Drzwi pasażera i tylne: siłowniki 2-przewodowe („slave”).
• Drzwi kierowcy – dwa warianty:
– Wersje z pilotem (Dynamic/Emotion): zespół zamek-siłownik 5-przewodowy (silniczek + mikrostyki).
– Wersje bez pilota (część Active): tylko mikrostyki, brak silniczka. Kluczyk fizycznie zamyka drzwi kierowcy, a mikrostyk podaje impuls do reszty drzwi.
Co robi uniwersalny sterownik radiowy
• Nie zastępuje fabrycznego modułu Body Computer – podaje jedynie krótki impuls masy (lub plusa) do przewodów „ZAMKNIJ” i „OTWÓRZ”.
• W Pandzie 169 sterowanie jest impulsami masy (-) o długości ok. 0,7 s.
Jak stwierdzić, czy siłownik w drzwiach kierowcy jest zamontowany
a) Test akustyczny – stań przy otwartych drzwiach kierowcy i poproś drugą osobę o przekręcenie kluczyka:
– Jeśli oprócz „kliknięcia” zamka słychać charakterystyczny dźwięk silniczka, siłownik jest.
b) Test elektryczny – zamknij siedząc w aucie wszystkie drzwi i naciśnij przycisk blokady bagażnika lub przycisk centralnego (jeśli go masz). Jeśli rygiel w drzwiach kierowcy porusza się sam, jest siłownik.
c) Inspekcja wizualna – zdejmij tapicerkę i sprawdź, czy do zamka wchodzi 5-przewodowa wtyczka (czarna/zielona). Brak dodatkowej wtyczki = brak silniczka.
Warianty modernizacji
• Siłownik jest: kup zestaw „remote central locking interface” (koszt 80–150 zł).
– Podłączenie: +12 V, masa oraz dwa wyjścia impulsu masy do przewodów BIAŁY (zamknij) i JASNONIEBIESKI (otwórz) w wiązce słupka A.
• Siłownika brak: kup zestaw z dodatkowym siłownikiem 5-przewodowym (lub dokup siłownik osobno ok. 30 zł).
– Montaż siłownika na stalowej płycie zamka, cięgno równoległe do fabrycznego pręta.
– Pięć przewodów: 2 do silnika, 3 do mikrostyków; przewody mikrostyków wlutowujesz równolegle w istniejącą wiązkę (biał-/jasnoniebieski).
Teoretyczne podstawy
– Sterowanie impulsami masy chroni moduł Body Computer przed przeciążeniem – przekaźniki w nowej centrali filtrują prąd siłowników.
– Długość impulsu 0,5–1 s zapobiega przegrzaniu uzwojeń siłowników.
Praktyczne zastosowania
– Możliwość rozszerzenia o funkcję „comfort” (zamykanie szyb) lub automat klapy bagażnika – wszystkie popularne uniwersalne centrale mają odpowiednie wyjścia.
– Coraz częściej stosuje się centrale łączące RF 433 MHz z Bluetooth (sterowanie smartfonem).
– Popularny jest standard CAN-BUS ready – ale Panda 169 nie wymaga drogiego CAN-interfejsu; klasyczne wyjścia przekaźnikowe w zupełności wystarczą.
– Kolory przewodów pod słupkiem A mogą się różnić (spotykane pary: biały/żółty, biały/pomarańczowy) – zawsze potwierdzaj próbnikiem masowym.
– Jeżeli chcesz potwierdzenia kierunkowskazami, podepnij wyjście lampki awaryjnych (szaro-czarny w module BSI); stosuj dwie diody 1N5408 aby rozdzielić lewy/prawy kierunek.
– Zmiana instalacji elektrycznej musi być wykonana tak, by nie naruszyć homologacji (brak ingerencji w immobiliser k-line/can).
– Pamiętaj o izolacji połączeń i prowadzeniu przewodów tak, by nie ograniczały pracy poduszek powietrznych (taśmy airbag w słupku A).
– W niektórych Pandach radioodbiornik centralnego zamka jest zintegrowany w Body Computer; próby „doprogramowania” oryginalnego pilota wymagają sprzętu do proxy-alignment (MES, Examiner) i często kluczyka z transponderem. Uniwersalny zestaw jest tańszy i prostszy.
– Jeśli którykolwiek siłownik już teraz nie reaguje, napraw go przed montażem sterowania radiowego.
– Sprawdzenie możliwości aktywacji fabrycznej funkcji RCL (Remote Central Locking) poprzez przekodowanie Body Computer – opcja ciekawa, gdy masz dostęp do MultiECUScan i używany kluczyk z pilotem.
– Analiza poboru prądu centralki w spoczynku (≤15 mA) – istotne dla aut sporadycznie użytkowanych.
Dodanie pilota do Pandy 2 z 2004 r. zazwyczaj sprowadza się do wpięcia uniwersalnej centralki radiowej; tylko w najuboższych wersjach trzeba dołożyć jeden, 5-przewodowy siłownik w drzwiach kierowcy. Zweryfikuj jego obecność prostym testem akustycznym lub wizualnym. Prawidłowo podłączony zestaw nie ingeruje w immobiliser, kosztuje <200 zł i można go zamontować w jedno popołudnie.