Kenwood RXD 25-L zamontowany nowy laser nie kręci płyty przed montażem nowego lasera też nie kręcila się płyta.
• Samo założenie nowego lasera nie wystarczyło, bo napęd CD Kenwood RXD-25L zatrzymuje sekwencję startową zanim wyda polecenie „spin-up”.
• Najczęściej winny jest:
– brak sygnału „Focus OK” (zworka ESD na nowym pickupie, przerwana taśma, zły montaż),
– uszkodzony lub zablokowany silnik wrzeciona,
– niesprawny driver silników (np. BA5979/AN8812).
Sekwencja startowa (CPU → servo)
a) krańcówka „szuflada zamknięta” → b) laser ON, focus-search (soczewka góra-dół) → c) detekcja RF („Focus OK”) → d) rozkaz do drivera → e) silnik wrzeciona osiąga ~500 rpm (przy CD-DA).
Brak punktu c) lub uszkodzony driver sprawia, że punkt e) nie następuje.
Typowe usterki dla RXD-serii
• Pickup Sony KSS-210/213: nowy ma cynową zworę antystatyczną – jeśli nieusunięta, dioda nie świeci.
• Taśmy FFC (24 pin) pękają wewnątrz izolacji → brak danych RF/FE.
• Driver BA5979S (RXD-501) lub BA5888/AN8812 (RXD-25L) przegrzewa się i pada jedna para MOSFET-ów – brak napięcia na silnik, mimo prawidłowego sygnału „SPM”.
• Silnik RF-310T-11400: w starszych egzemplarzach wysycha smar i opór startowy >3 Ω hamuje start.
Diagnostyka krok-po-kroku
3.1. Wizualnie: czy soczewka „pompkuje” po zamknięciu? Czy widać słaby czerwony błysk?
– NIE → usuń zworę ESD, zmierz +5 V i +8 V na pickupie, sprawdź taśmę.
– TAK → przejdź do 3.2.
3.2. Silnik: odłącz, podaj 1,5 … 3 V z baterii – powinien ruszyć płynnie; opór uzwojenia 5 … 12 Ω (temperatura otoczenia).
3.3. Driver: przy próbie startu oscyloskopem/miernikiem obserwuj pin „SPM” (PWM ok. 2 … 4 kHz) i napięcie OUTA/OUTB. Brak napięcia przy obecnym PWM = uszkodzony driver.
3.4. Krańcówki: multimetrem sprawdź przełącznik „tray in” – niski opór w stanie zamkniętym.
3.5. Zasilanie: ESR-meterem lub wymianą „profilaktyczną” sprawdź elektrolity 10 µF … 100 µF w pobliżu BA5979/AN8812 – po latach często suche.
Typowe naprawy
• Usunięcie zworki ESD i prawidłowe wsunięcie taśmy – 50 % zgłoszeń.
• Czyszczenie i nasmarowanie osi silnika + wymiana na nowy RF-300FA-11400 (zamiennik) – 30 %.
• Wymiana drivera BA5979S/AN8812 i pobliskich kondensatorów – 15 %.
• Wymiana taśmy FFC – 5 %.
• Nowe pick-upy KSS-210/A są produkcjami zamiennymi – różna jakość; zaleca się pomiar prądu lasera (I_LD) po montażu: 35 ± 5 mA.
• Spindle motors RF-300FA/RF-310T dostępne jako tanie moduły; coraz częściej napęd dokłada się z drukiem 3D adapterów.
• Producenci rezygnują z wielofunkcyjnych driverów BA59xx – dostępne zamienniki typu Rohm BD8010.
• „Focus-search” trwa zwykle 0,5 s; brak poruszenia soczewki = brak zasilania FOP coil (+5 V).
• Driver BA5979 ma wewnętrzne zabezpieczenie termiczne – wylutuj i sprawdź zwarcia między OUT A/B a GND/Vcc.
• Przy kalibracji trimmery T-G (tracking gain) i F-B (focus bias) obraca się max. 10-15° – większe zmiany rozstrajają servo.
• Dioda CD-R (780 nm) – klasa 1 tylko w zmontowanym napędzie; przy otwartej obudowie zachować ochronę wzroku.
• Wymiana lasera w niektórych krajach wymaga utylizacji zgodnie z WEEE/RoHS.
• Nie podawać dzieciom zdemontowanych modułów z uwagi na silne magnesy i elementy optyczne.
• Przed każdym pomiarem zasilanie sieciowe → izolowany transformator.
• Do testu drivera można wstawić rezystor 10 Ω/0,5 W między OUT a GND i obserwować PWM – unikniemy przypadkowego „katowania” silnika.
• Smar: biały litowy NLGI 1 lub silikonowy 100 000 cSt – cienka warstwa na tulei.
• Taśmy FFC czyścimy izopropanolem i gumką szklaną; złącza domykamy „na klik”.
• Nowy pickup z rynku wtórnego może być wadliwy – jeśli po wymianie drivera/silnika wciąż brak RF, rozważ kolejny egzemplarz.
• Jeśli mechanizm „tray-load” nie dojeżdża do końca, CPU nie wystawi komendy spin-up nawet przy sprawnym torze optycznym.
• Pobrać schemat serwisowy (Elektrotanya link w źródłach) i prześledzić linie FO-OK, SP-PWM, FOO, TRK-ERR.
• Zmierzyć prąd lasera oscyloskopem z rezystora monitorującego I_LD; ustawić zgodnie z serwisówką.
• Rozważyć wymianę wszystkich ELKO w sekcji servo (wiek ≈ 25 lat).
Brak obrotu płyty w RXD-25L to efekt przerwanej sekwencji startowej. Zaczynamy od prostych rzeczy: zwora ESD, taśma, krańcówki i silnik. Jeśli silnik sprawny, w ¾ przypadków winny jest driver lub brak sygnału „Focus OK”. Systematyczna diagnostyka według powyższych kroków pozwoli szybko zawęzić i usunąć usterkę.