Prosty kompresor dynamiki audio na JFET, LM13700, THAT2180 – schemat, parametry, DIY
Pytanie
prosty kompresor dynamiki
Odpowiedź Sztucznej Inteligencji
Bezpośrednia odpowiedź na pytanie
- Prosty kompresor dynamiki składa się z toru sygnałowego z elementem o sterowanym wzmocnieniu (np. JFET, OTA LM13700, VCA THAT2180) oraz toru sterującego (detektor szczytowy/RMS + filtr RC).
- Minimalny układ można zrealizować na jednym wzmacniaczu operacyjnym, prostowniku diodowym i tranzystorze JFET pełniącym rolę zmiennego rezystora.
Kluczowe punkty
• tor sygnałowy + tor sterujący (side-chain)
• regulacje: Threshold, Ratio, Attack, Release, Make-up Gain
• prosty hardware: 1 × TL072/NE5532, 1 × JFET (N-ch), kilka diod 1N4148, RC
Szczegółowa analiza problemu
1. Zasada działania
- Detektor poziomu prostuje i wygładza próbkę sygnału:
\[ V{\text{det}}(t)=\frac{1}{C}\int{0}^{t} \frac{|v_{\text{in}}(\tau)|}{R}\,d\tau \]
- Gdy \(V_{\text{det}}\) przekroczy napięcie progowe \(V_{\text{th}}\), powstaje prąd bramki JFET/sterowanie OTA:
\[ I{g} \propto (V{\text{det}}-V_{\text{th}}) \]
co zmniejsza wzmocnienie toru głównego.
- Dla części nadprogowej wprowadzamy tłumienie:
\[
G{\text{dB}}=
\begin{cases}
0,& L{\text{in}} \le T\
-\left(1-\frac{1}{R}\right)(L{\text{in}}-T),& L{\text{in}}>T
\end{cases}
\]
gdzie \(R\) – Ratio, \(T\) – Threshold.
2. Bloki funkcjonalne
- Bufor wejściowy: TL072, R_in ≈ 100 kΩ.
- Element sterowany:
• JFET w roli rezystora (dzielnik napięcia) – najprostszy, „miękki” charakter.
• OTA LM13700 – tanie, mniejsze zniekształcenia.
• VCA THAT2180 – audio-hi-fi, THD < 0,01 %.
- Detektor (feed-forward): dwie diody 1N4148 + RC (czas ataku 1–20 ms, release 100–1000 ms).
- Wzmacniacz make-up: drugi kanał TL072 (regulacja 0–20 dB).
3. Schemat referencyjny – kompresor na JFET
(oznaczenia elementów dobrane dla ±12 V, poziom nominalny 0 dBu)
IN ──R1 10k──┬─► Out (po kompresji)
│
+----+----+
| TL072 |
| U1A |–– R5 100k ––► Make-up Gain (U1B)
+----+----+
│
RDS(on)
N-JFET (J201)
│
RVth 50k ←─┼── D1-D2 (detektor) ──┬── Cdet 4.7µ
│ │
Rrel 470k │
│ │
GND GND
Parametry:
• Threshold: potencjometr RVth 0…–20 dB.
• Ratio ≈ 4 : 1 (zmiana przez R5/RDS).
• Attack: Cdet 4,7 µF + Rser 10 kΩ ≈ 47 ms.
• Release: Rrel 470 kΩ → ~2 s.
4. Alternatywne topologie
- Opto-LDR + LED (LA-2A-style) – bardzo łagodne „soft-knee”.
- OTA LM13700 w pętli sprzężenia zwrotnego op-ampa – regulacja ratio 1,2 : 1 … ∞ : 1.
- Cyfrowy DSP (np. ADAU1701, Teensy Audio) – RMS-detektor programowy, logarytmiczna tablica LUT, oversampling.
5. Praktyczne zastosowania
• nagrania lektorskie/podcast (zwiększona czytelność),
• mikrofony CB/SSB 12 V – AVT2454 (link w źródłach online),
• zabezpieczenie głośników PA przed przesterowaniem,
• DIY „pedalboard” gitarowy (wersja FET 9 V).
Aktualne informacje i trendy
- Zintegrowane moduły z THAT Corp (THAT4305, Analog Engine™) – pełny tor VCA + detektor + VCA-drive w jednej obudowie.
- Kompresory cyfrowe zautomatyzowane (Auto-Gain, Look-Ahead) w układach DSP ADAU1467, SHARC; kod otwarty na GitHub (np. ARM CMSIS-DSP).
- W świecie DIY popularne są płytki z LM13700 oraz kity AVT (AVT5564, AVT2454) – łatwa adaptacja do 9 ÷ 18 V.
Wspierające wyjaśnienia i detale
- Detekcja RMS (uśrednianie kwadratu sygnału) daje bardziej „muzyczne” działanie niż detekcja szczytowa.
- Soft-knee realizuje się przez wprowadzenie logarytmicznego miksu sygnału detektora z napięciem progu – rezystor 2,2 MΩ + dioda w łańcuchu side-chain.
- Wersja FET wymaga dobierania FET-ów (Idss, Vgs(off)) – warto zastosować trymerek 1 kΩ w źródle.
Aspekty etyczne i prawne
- Nadmierna kompresja w radiu powoduje zmęczenie słuchaczy („loudness war”); zaleca się zgodność z normami EBU R128 (broadcast) lub ITU-BS.1770-4 (LUFS).
- Przy integracji w mikrofonach SSB sprawdź wymagania CEPT/ERC oraz maksymalny deviation-level.
- Bezpieczeństwo: unikaj przekroczenia dopuszczalnych poziomów SPL (> 100 dB) w systemach PA.
Praktyczne wskazówki
- Zasilanie: dobre filtrowanie ±12…±15 V, osobne masy analog/sterowanie.
- Kalibracja:
- Ustaw Threshold tak, aby zaczynała się redukcja przy 0 dBu.
- Podaj 1 kHz/ +10 dBu, obserwuj redukcję (oscyloskop lub VU).
- Skoryguj Attack/Release według zastosowania (mowa – krótsze).
- Testy: generator sygnału krokowego (burst), pomiar THD + N (Audio Precision lub REW).
Ewentualne zastrzeżenia lub uwagi dodatkowe
- Układy JFET i opto-LDR różnią się egzemplarzem – konieczna selekcja.
- LM13700 wprowadza szum prądowy; przy poziomach mikrofonowych dodaj preamp o niskim EIN.
- Układy VCA THAT wymagają precyzyjnych rezystorów 0,1 % w pętli sprzężenia.
Sugestie dalszych badań
- Porównanie feed-forward vs feed-back (język „British” vs „American” kompresorów).
- Implementacja kompresji wielopasmowej (cross-over + 3 × VCA).
- Analiza psychoakustyczna wpływu czasów attack/release na postrzeganą głośność.
- Zastosowanie neuronowych VCA (CTAG Face DNN) w czasie rzeczywistym.
Krótkie podsumowanie
Prosty kompresor dynamiki można zbudować już na jednym wzmacniaczu operacyjnym, prostowniku diodowym i tranzystorze JFET, uzyskując podstawowe regulacje Threshold, Ratio, Attack i Release. Dla lepszych parametrów sięgnij po OTA LM13700 lub specjalizowany VCA THAT2180/4305. Prawidłowa separacja toru sygnałowego i sterującego, staranna kalibracja czasów ataku/zwolnienia oraz przestrzeganie norm głośności zapewnią transparentną i bezpieczną pracę układu.
Zastrzeżenie: Odpowiedzi udzielone przez sztuczną inteligencję (model językowy) mogą być niedokładne i wprowadzające w błąd. Elektroda nie ponosi odpowiedzialności za dokładność, rzetelność ani kompletność prezentowanych informacji. Wszystkie odpowiedzi powinny być zweryfikowane przez użytkownika.