LA3401 Sanyo – typowe napięcia na pinach, dekoder FM stereo PLL MPX
Pytanie
Jakie nspięcia mają być na pinach la3401
Odpowiedź Sztucznej Inteligencji
Bezpośrednia odpowiedź na pytanie
- LA3401 to 22‑pinowy dekoder FM‑stereo (PLL MPX) firmy Sanyo. Typowe napięcia stałe na pinach przy VCC=13 V i pracy w trybie FM (bez mute) wynoszą:
- 3.3 V: piny 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
- 0 V: pin 12 (GND), pin 14≈0 V lub ≈4.9 V (zależnie od sterowania „changeover mute”)
- 2.7 V: piny 16, 17, 18, 19, 20
- ≈4.2 V (bias DC): pin 21 (OSC)
- piny zależne/otwarty kolektor (brak stałego DC): 10 (FM/AM), 11 (Mute out), 13 (Stereo lamp), 15 (Mute in)
- Zasilanie: pin 22 = VCC (zakres pracy 6.5–14 V, typowo 13 V). (scribd.com)
Kluczowe punkty:
- Większość węzłów wewnętrznych polaryzowana jest do ok. 3.3 V lub 2.7 V względem masy przy VCC≈13 V.
- Wyjścia audio L/R (piny 5 i 8) domyślnie ≈3.3 V DC; w aplikacji przykładowej producent zaleca ich podniesienie do ≈6 V dla większej dynamiki (patrz niżej). (scribd.com)
Szczegółowa analiza problemu
- Charakter układu:
- LA3401 zawiera pętlę PLL z VCO bez strojenia, post‑wzmacniacz audio, funkcje mute i przełączanie FM/AM. Obudowa SDIP‑22/DIP‑22. (datasheetbank.com)
- Napięcia odniesienia i punkty pracy:
- Wewnętrzny tor MPX tworzy „wirtualną masę” ok. 3.3 V na większości węzłów niskonapięciowych (piny 1–9), co stabilizuje punkty pracy niezależnie od wahań VCC w dopuszczalnym zakresie.
- Blok PLL (piny 16–20) pracuje wokół ≈2.7 V. Pin 21 (OSC) ma typowy poziom DC ≈4.2 V. Te wartości są typowe przy VCC=13 V wg tabeli „Pin Voltage” w nocie katalogowej. (scribd.com)
- Wyjścia L/R a zakres dynamiczny:
- Producent opisuje metodę rozszerzenia zakresu dynamicznego post‑wzmacniacza przez „podparcie” wirtualnej masy (piny 6 i 7) do GND rezystorami. W układzie przykładowym ustawia to DC na pinach 5 i 8 na ≈6 V, co przy VCC=13 V daje maksymalne napięcie wyjściowe bez przesterowania. (scribd.com)
- Zasilanie i warunki pracy:
- Zakres pracy VCC: 6.5–14 V (zalecane 13 V), absolutne maksimum 16 V. Prąd spoczynkowy typ. 25–35 mA. (scribd.com)
Typowe napięcia DC na pinach (VCC=13 V, FM, brak mute):
- 1 AM IN ≈3.3 V
- 2 FM IN ≈3.3 V
- 3 COMP OUT ≈3.3 V
- 4 SEP ADJ ≈3.3 V
- 5 L OUT ≈3.3 V (lub ≈6 V w aplikacji z rozszerzoną dynamiką)
- 6 POST AMP IN (–) ≈3.3 V
- 7 POST AMP IN (–) ≈3.3 V
- 8 R OUT ≈3.3 V (lub ≈6 V jw.)
- 9 VCC‑ON MUTING ≈3.3 V
- 10 FM/AM SW: poziom zależny od sterowania (brak stałej wartości)
- 11 MUTE OUT: wyjście OC (zależne od obciążenia)
- 12 GND 0 V
- 13 STEREO LAMP: wyjście OC (zależne od pilota/PLL)
- 14 CHANGEOVER MUTE: ≈0 V lub ≈4.9 V (zależnie od stanu)
- 15 MUTE IN: poziom sterujący
- 16 PILOT SYNC FILT ≈2.7 V
- 17 PILOT SYNC/VCO STOP ≈2.7 V
- 18 PLL IN ≈2.7 V
- 19 LOOP FILT ≈2.7 V
- 20 LOOP FILT ≈2.7 V
- 21 OSC ≈4.2 V (bias DC)
- 22 VCC 6.5–14 V (typ. 13 V) (scribd.com)
Uwaga korekcyjna:
- Spotykane w sieci opisy 9‑pinowego „LA3401” dotyczą innego układu rodziny MPX (np. LA3361/LA3375). Właściwy LA3401 Sanyo jest 22‑pinowy; podawanie VOUT=VCC/2 jak dla prostych 9‑pinowych MPX/op‑ampów nie ma tu zastosowania. (datasheetbank.com)
Aktualne informacje i trendy
- Układ jest konstrukcją historyczną/wycofaną, w nowych tunerach funkcje MPX realizują układy scalone „all‑in‑one” AM/FM lub rozwiązania cyfrowe (DSP/SDR). Dla serwisu i retro‑audio wciąż dostępne są zamienniki z rynku wtórnego. (jotrin.com)
Wspierające wyjaśnienia i detale
- „3.3 V” i „2.7 V” to wewnętrzne poziomy odniesienia, na których oscylują składowe AC sygnałów (audio/PLL). DMM pokaże więc stałe napięcia z nałożoną składową zmienną.
- Piny 10/11/13/15 to linie sterujące lub wyjścia typu otwarty kolektor: ich DC zależy od zewnętrznych rezystorów i stanu pracy. (scribd.com)
Aspekty etyczne i prawne
- Brak szczególnych; zachować ESD i bezpieczeństwo przy pomiarach, unikać zwarć pinów sterujących do VCC/GND bez rezystorów ograniczających.
Praktyczne wskazówki
- Pomiary wykonuj względem pinu 12 (GND).
- Najpierw sprawdź pin 22 (VCC) — czy mieści się w 6.5–14 V i jest stabilne.
- W trybie FM stereo (silna stacja), piny 16–20 powinny być blisko 2.7 V, a wyjście „stereo lamp” (pin 13, OC) powinno przewodzić przy właściwym podciąganiu.
- Jeśli wyjścia audio (5, 8) są podbite do ≈6 V zgodnie z aplikacją, upewnij się, że odpowiadające rezystory „RB” są sprawne. (scribd.com)
Ewentualne zastrzeżenia lub uwagi dodatkowe
- Wartości 3.3 V/2.7 V są „typowe” i mogą się nieznacznie różnić między egzemplarzami i przy innym VCC, ale rzędy wielkości pozostają te same.
- Jeśli masz rzeczywiście układ 9‑pinowy, to prawdopodobnie nie jest to LA3401, tylko inny MPX (np. LA3361) — wtedy napięcia będą inne. (datasheetbank.com)
Sugestie dalszych badań
- Zajrzyj do pełnej noty LA3401 (sekcja „Pin Voltage”, „How to extend the dynamic range…”) oraz schematu aplikacyjnego producenta.
- Sprawdź rezonator ceramiczny VCO (np. 456 kHz Murata/Kyocera) i elementy filtru pętli — od nich zależy poprawne „złapanie” pilota 19 kHz. (scribd.com)
Krótkie podsumowanie
- Dla LA3401 (22 piny) typowe DC to: ~3.3 V na pinach toru audio/wejść (1–9), ~2.7 V w węzłach PLL (16–20), ~4.2 V na OSC (21), GND=12, VCC=22. Wyjścia L/R (5, 8) mogą być ustawione wyżej (ok. 6 V) dla zwiększenia headroomu zgodnie z aplikacją producenta. (scribd.com)
Chcesz, żebym porównał Twoje zmierzone wartości z typowymi? Podaj proszę VCC (na pinie 22), tryb pracy (FM/AM, stereo/mono) i napięcia na kilku kluczowych pinach (5, 8, 16–20).
Zastrzeżenie: Odpowiedzi udzielone przez sztuczną inteligencję (model językowy) mogą być niedokładne i wprowadzające w błąd. Elektroda nie ponosi odpowiedzialności za dokładność, rzetelność ani kompletność prezentowanych informacji. Wszystkie odpowiedzi powinny być zweryfikowane przez użytkownika.
Pytanie
brak odbioru stereo
Odpowiedź Sztucznej Inteligencji
Bezpośrednia odpowiedź na pytanie
- Najczęstsze przyczyny braku stereo w tunerze FM (z dekoderem MPX typu LA3401 lub podobnym): brak lub zbyt słaby pilot 19 kHz w sygnale MPX, niesprawny oscylator/VCO dekodera (rezonator ~456 kHz, pętla PLL), rozjechany dyskryminator IF, wyciszanie (mute), uszkodzony obwód lampki „STEREO” (open collector), złe zasilanie lub wyschnięte kondensatory w filtrach PLL/torze MPX.
- Kluczowe punkty kontroli: napięcia DC na pinach LA3401 (zwł. 16–21 i 13), obecność 19 kHz na wejściu MPX, praca oscylatora (pin 21), stan kondensatorów pętli PLL i dyskryminatora.
Szczegółowa analiza problemu
-
Teoretyczne podstawy
- Dekoder stereo bazuje na pętli PLL, która synchronizuje się z pilotem 19 kHz obecnym w sygnale kompozytowym MPX (L+R, pilot 19 kHz, podnośna 38 kHz z sygnałem L−R). Gdy PLL „złapie” pilota, VCO generuje dokładnie 38 kHz do demodulacji kanałów L/R i aktywuje wyjście „STEREO”.
- Jeżeli brakuje pilota lub pętla nie pracuje (np. stoi VCO), układ pozostaje w mono.
-
Co sprawdzić w pierwszej kolejności (kolejność ma znaczenie)
- Warunki odbioru i wyciszanie
- Dostrój do bardzo silnej, lokalnej stacji stereo. Wyłącz „LOCAL”, „HIFI/DX”, „MONO” i wszelkie automatyczne mute/blend jeśli są.
- Sprawdź, czy układ mute nie blokuje dekodera: w wielu aplikacjach LA3401 pin 11/14 steruje wyciszaniem zmieniając punkty pracy.
- Zasilanie i punkty pracy LA3401
- Pin 22 (VCC) stabilne 9–14 V (typ. ~12–13 V). Masa: pin 12.
- Typowe DC (orientacyjne): piny 1–9 ≈3.0–3.3 V; piny 16–20 ≈2.5–2.7 V; pin 21 (OSC) ≈3.8–4.2 V.
- Odchylenia skrajne (≈0 V lub ≈VCC) na 16–20 zwykle oznaczają, że PLL nie zgrywa się lub filtr pętli jest uszkodzony.
- Obecność sygnału MPX i pilota 19 kHz
- Na wejściu MPX (często pin 2 LA3401) powinien być DC ~3 V z nałożonym AC 200–500 mVpp sygnału kompozytowego; pilot 19 kHz widoczny na oscyloskopie (zwykle ~8–10% amplitudy kompozytu).
- Brak 19 kHz tutaj kieruje podejrzenia do toru IF/detektora FM (cewka dyskryminatora, kondensatory, filtry ceramiczne, zimne luty).
- Praca oscylatora/VCO i pętli PLL
- Pin 21 (OSC): napięcie ~4 V sugeruje pracujący oscylator; bardzo niskie/wysokie – oscylator może nie startować (częsty winowajca: rezonator ~456 kHz, zimny lut, kondensator towarzyszący).
- Piny 19–20 (LOOP FILT): w lock’u napięcia stabilne ~2.6–2.8 V. „Przyklejenie” do skrajów lub pływanie bez złapania pilota wskazuje na uszkodzony filtr pętli (kondensatory elektrolityczne/foliowe) albo na złą częstotliwość VCO (rezonator).
- Wskaźnik stereo i logika
- Pin 13 (STEREO LAMP) to otwarty kolektor. W stereo – tranzystor przewodzi do masy; w mono – wysoka impedancja. Szybki test: przez rezystor 1–2.2 kΩ do GND powinna zapalić się dioda (sprawdza to zewnętrzny obwód LED, nie samą detekcję).
-
Typowe przypadki usterek i objawy
- Uszkodzony rezonator oscylatora (~456 kHz): brak stereo na wszystkich stacjach, pin 21 ma nieprawidłowe DC, piny 19–20 „szukają” lub stoją na krańcu; często pomaga wymiana rezonatora i małych C w jego otoczeniu.
- Wyschnięte kondensatory filtru PLL (piny 19–20 do masy): niestabilne „łapanie” stereo, miganie lampki, stereo znika po rozgrzaniu/po schłodzeniu.
- Rozjechany dyskryminator FM: dźwięk jest, ale pilot 19 kHz jest osłabiony/zniekształcony; wskaźnik zera detektora nie w centrum; wymaga delikatnej korekty cewki detektora według serwisówki (po uprzednim potwierdzeniu pomiarami).
- Uszkodzony/utleniony potencjometr „SEP ADJ” (pin 4): słaba separacja, czasem brak przełączenia w stereo.
- Zimne luty/połączenia na ścieżce MPX i przy LA3401: sporadycznie pojawiające się stereo, reagujące na dotyk/uderzenie.
-
Testy praktyczne (z i bez oscyloskopu)
- Bez oscyloskopu:
- Pomiary DC jak wyżej; test diody stereo przez chwilowe „dociągnięcie” pin 13 do masy przez 1–2.2 kΩ.
- Podmiana profilaktyczna: małe elektrolity w filtrze PLL (typ. 1–4.7 µF) i przy wejściu/wyjściu MPX, oraz rezonator oscylatora.
- Z oscyloskopem:
- Pin 2: obserwuj 19 kHz i widmo kompozytu; porównaj amplitudy na silnej stacji.
- Pin 21: obecność przebiegu HF (oscylator ~456 kHz) – jeśli brak, wymień rezonator i sprawdź elementy towarzyszące.
- Piny 19–20: napięcie błędu PLL; w lock’u stabilne; przy przestrajaniu – zmienia się płynnie.
-
Proponowana ścieżka diagnostyczna krok po kroku
- Silna stacja, wyłącz mute/blend/mono → sprawdź, czy pin 13 kiedyś „zgaśnie” (aktywny stan to 0 V).
- Zmierz: 22, 21, 19, 20, 16–18 (wszystkie względem 12-GND). Zanotuj.
- Jeśli 21 nie ~4 V → sprawdź/wymień rezonator przy OSC oraz C w tym obwodzie.
- Jeśli 19–20 skrajne/niestabilne → wymień kondensatory filtru pętli PLL i sprawdź rezystory.
- Brak 19 kHz na pinie 2 → wróć do toru IF/dyskryminatora: zestrojenie cewki, C równoległe (często 68–150 pF), zimne luty.
- Weryfikacja „SEP ADJ” (pin 4) – czyszczenie/wymiana, ustawienie na maks. separację wg serwisówki.
Aktualne informacje i trendy
- Układy LA3401 i pokrewne są wycofane z produkcji; na rynku dostępne są zamienniki z demontażu lub NOS. W praktyce serwisowej w 2020–2025 najczęściej naprawia się otoczenie układu (rezonator, kondensatory, luty), bo sam scalak rzadko ulega uszkodzeniu. W przypadku faktycznej awarii IC rozważa się modułowy dekoder MPX lub inny układ PLL z adaptacją aplikacji.
Wspierające wyjaśnienia i detale
- Dlaczego pilot 19 kHz jest kluczowy: to „znacznik” fazy i częstotliwości do odtworzenia podnośnej 38 kHz; bez niego separacja L/R nie jest możliwa.
- Typowe poziomy: na wyjściu demodulatora FM kompozyt rzędu setek mVpp; pilot ~−20 dB względem L+R.
Aspekty etyczne i prawne
- Regulacja cewek IF/dyskryminatora bez przyrządów może pogorszyć parametry i w skrajnych przypadkach naruszyć zgodność urządzenia z normami emisji zakłóceń. Prace przy urządzeniach sieciowych: zachować wymagane środki bezpieczeństwa (izolacja, ESD).
Praktyczne wskazówki
- Zacznij od najtańszych i najczęstszych winowajców: wymień małe elektrolity w filtrze PLL i torze MPX oraz rezonator oscylatora; popraw luty.
- Nie kręć cewkami IF „na ucho”. Jeśli musisz, zaznacz pozycję wyjściową i używaj klucza z tworzywa.
- Do szybkiej oceny pilota użyj oscyloskopu 20 MHz i sondy x10; widoczny pik 19 kHz na FFT ułatwia diagnozę.
Ewentualne zastrzeżenia lub uwagi dodatkowe
- Wartości DC różnią się między aplikacjami i zasilaniami; traktuj podane liczby jako orientacyjne.
- Nie każdy odbiornik ma LA3401; jeśli jest inny dekoder (np. zintegrowany w DSP), ścieżka diagnozy będzie inna.
Sugestie dalszych badań
- Jeśli podasz model urządzenia i zmierzone napięcia: pin 13, 16–21, 22 (oraz obecność 19 kHz na pinie 2), przygotuję dokładny plan naprawy i wskazania elementów do wymiany wraz z wartościami.
- W razie potrzeby opiszemy procedurę wtrysku testowego MPX z generatora do pinu 2, aby odseparować tor IF od dekodera.
Krótkie podsumowanie
- Brak stereo zwykle wynika z: braku pilota 19 kHz na wejściu MPX, niepracującego VCO/PLL (rezonator ~456 kHz, filtr pętli), złego zasilania lub rozjechanego dyskryminatora. Zacznij od pomiarów DC (piny 22, 21, 19–20, 16–18, 13), sprawdź 19 kHz na wejściu, a następnie wymień typowo zawodzące elementy: rezonator i kondensatory filtru PLL/MPX.
Podaj proszę model radia i zmierzone napięcia na pinach 13, 16–21 i 22 (oraz informację, czy na wejściu MPX jest widoczny 19 kHz). Na tej podstawie zawęzimy diagnozę do konkretnego bloku.
Zastrzeżenie: Odpowiedzi udzielone przez sztuczną inteligencję (model językowy) mogą być niedokładne i wprowadzające w błąd. Elektroda nie ponosi odpowiedzialności za dokładność, rzetelność ani kompletność prezentowanych informacji. Wszystkie odpowiedzi powinny być zweryfikowane przez użytkownika.
Zadaj dodatkowe pytanie Sztucznej Inteligencji