Jaka lampa w Ampeg 115
Ampeg oferuje (i oferował w przeszłości) szereg urządzeń basowych wyposażonych w głośniki 15-calowe. Oznaczenie „115” często pojawia się w nazwie, ale różne modele mogą mieć całkowicie odmienne konstrukcje (tranzystorowe, hybrydowe czy w pełni lampowe), a w konsekwencji różne zestawy lamp (lub brak lamp w ogóle). Poniżej przedstawiam główne wersje:
Ampeg BA-115 (transystorowy):
• Combo basowe 1×15" oparte wyłącznie na wzmacniaczach tranzystorowych.
• Brzmienie typowe dla serii BA, brak lamp w torze sygnałowym.
Ampeg BA-115T (hybrydowy):
• Rzadziej spotykana wersja z lampą „T”.
• W przedwzmacniaczu zastosowano pojedynczą lampę 12AU7, która dodaje cieplejszego charakteru tonu.
• Sekcja mocy pozostaje tranzystorowa (100 W lub więcej, w zależności od wersji).
Ampeg B-15 (Portaflex) – klasyczny lampowy:
• Legendarny wzmacniacz basowy z końcówką lampową (zazwyczaj para lamp 6L6GC lub 7027) i lampami przedwzmacniacza (często 12AX7 lub 6SL7 w starszych wariantach).
• Rozsuwany (flip-top) design – charakterystyczny dla serii Portaflex.
• Brzmienie uznawane za jedno z najlepszych do studyjnych nagrań basu.
Ampeg SVT-15E, SVT-115HE – kolumny głośnikowe:
• To jedynie pasywne kolumny basowe z głośnikami 15-calowymi.
• Nie ma w nich żadnych wzmacniaczy ani lamp – wymagają zewnętrznego „head’a”.
W związku z tym, kiedy ktoś pyta: „Jaka lampa w Ampeg 115?”, najpierw należy ustalić, o jaki dokładnie model chodzi. Dopiero wtedy można jednoznacznie podać typy lamp.
• Zgodnie z danymi z forów online (m.in. Basoofka) oraz dostępnych obecnie katalogów Ampega, model BA-115T (z lampą 12AU7) nie jest już masowo produkowany i w większości zastępują go nowe, w pełni tranzystorowe konstrukcje, takie jak Rocket Bass RB-115 czy nowsze odmiany BA.
• Współcześnie obserwuje się trend powrotu do kompaktowych, lekkich (często cyfrowych) wzmacniaczy tranzystorowych lub hybrydowych. W pełni lampowe wzmacniacze, takie jak Ampeg SVT-CL czy V-4B, są wciąż cenione za charakter brzmieniowy, lecz wykorzystuje się je zwykle w większych setupach lub studyjnych zastosowaniach.
• Lampa 12AU7 (ECC82) w hybrydowym przedwzmacniaczu charakteryzuje się umiarkowanym wzmocnieniem i łagodnym brzmieniem. Często stosuje się ją w sekcjach sterujących lub inwerterach fazowych wzmacniaczy lampowych, ale w mniejszych hybrydach pojawia się również jako element kształtowania barwy przed tranzystorową końcówką mocy.
• W klasycznym lampowym B-15 (Portaflex), spotyka się lampy 6L6GC (lub 7027) w końcówce mocy – to cenione lampy z umiarkowaną mocą i specyficznym brzmieniem. Przedwzmacniacz często bywa oparty na lampach z rodziny 12AX7 lub 6SL7 (w starszych wersjach, zależnie od rocznika produkcji).
• Nie występują szczególne kwestie etyczne ani prawne związane z wyborem czy eksploatacją lamp we wzmacniaczach basowych.
• Przy pracy z wysokimi napięciami we wzmacniaczach lampowych należy bezwzględnie zachować zasady bezpieczeństwa i ewentualne modyfikacje prowadzić przy odłączonym urządzeniu, w razie wątpliwości oddając je w ręce doświadczonego serwisu.
• Przed zakupem lub wymianą lampy należy sprawdzić konkretną specyfikację wzmacniacza (np. w instrukcji, na stronie producenta, na forach lub w serwisie).
• Jeśli w Twoim wzmacniaczu znajduje się lampa przedwzmacniacza (jak w modelu BA-115T), warto pamiętać o okresowej kontroli stanu lampy, choć w sekcji preampu lampy zużywają się wolniej niż w końcówkach mocy.
• W wypadku wymiany lamp w pełni lampowym wzmacniaczu (np. B-15), zaleca się zestrojenie (biasowanie) układu – najlepiej wykonać to w autoryzowanym serwisie.
• Wiele osób myli modele BA-115, BA-115T czy B-115, błędnie sądząc, że każdy z nich jest lampowy. Tymczasem większość z tych konstrukcji to wzmacniacze czysto tranzystorowe lub hybrydowe.
• Dawne i współczesne nazwy modeli Ampeg mogą być mylące: firma wielokrotnie zmieniała nazwy i oznaczenia serii.
• Przed zakupem, bądź wymianą lamp, przejrzyj dokumentację serwisową – często znajduje się na stronach producenta lub w bazach schematów online (np. Schematic Heaven, Ampix).
• W przypadku starszych modeli, warto zajrzeć na fora tematyczne (TalkBass, Basoofka), gdzie użytkownicy dzielą się poradami dotyczącymi lamp.
• Jeśli interesuje Cię modyfikacja brzmienia, wypróbuj alternatywne lampy (np. 12AX7, 12AU7, 12AT7) – pamiętając, by sprawdzić kompatybilność z konkretnym urządzeniem.
„Ampeg 115” to określenie, które samo w sobie nie wskazuje jednoznacznie na typ lampy, ponieważ może dotyczyć różnych wzmacniaczy i kolumn Ampega wyposażonych w głośnik 15-calowy.
• Jeśli posiadasz model BA-115 (bez litery „T”), to w ogóle nie ma w nim lamp.
• W BA-115T spotkasz pojedynczą lampę 12AU7 w sekcji przedwzmacniacza.
• W klasycznym B-15 Portaflex stosowano lampy (m.in. 6L6GC, 12AX7).
• Kolumny typu SVT-15E, SVT-115HE i inne pasywne zestawy głośnikowe „115” nie mają lamp w ogóle.
Bez znajomości dokładnego modelu i konstrukcji nie można jednoznacznie wskazać konkretnej lampy; zawsze należy odnieść się do specyfikacji posiadanego wzmacniacza.