gdzie jest zawor zwrotny paliwa w mercedesie a170 diesel
Zawór zwrotny paliwa w Mercedesie A170 CDI (najczęściej w generacji W168) bywa ulokowany w kilku miejscach układu paliwowego:
W układzie paliwowym silnika wysokoprężnego A170 CDI istnieje zwykle kilka zaworów zwrotnych, których głównym celem jest utrzymywanie paliwa w przewodach i zapobieganie cofaniu się go do zbiornika po wyłączeniu silnika. Najczęściej wyróżnia się:
Zawór zwrotny w pompie zasilającej (tzw. lift pump).
– Usytuowany jest zazwyczaj na zewnątrz lub wewnątrz korpusu pompy zasilającej, zamocowanej na boku pompy wtryskowej wysokiego ciśnienia.
– To właśnie ten zawór najczęściej odpowiada za utrzymanie paliwa w układzie i zapobiega problemom z rozruchem po dłuższym postoju.
Zawór zwrotny przy filtrze paliwa lub w nim zintegrowany.
– Bywa wbudowany w przewody zasilające paliwo, w szczególności na przewodzie doprowadzającym lub odprowadzającym paliwo z filtra.
– W niektórych wersjach filtra paliwa (zwłaszcza w nowszych rocznikach lub zamiennikach) zawór zwrotny jest elementem konstrukcji filtra.
Zawór zwrotny w śrubie banjo na przewodzie powrotnym (przelewowym).
– Ten element bywa określany jako zawór przelewowy (overflow valve). Pomaga utrzymać odpowiednie ciśnienie w przewodzie powrotnym, chroniąc przed zbyt szybkim odpływem paliwa do zbiornika.
Zawory zwrotne w samych wtryskiwaczach.
– Każdy wtryskiwacz ma wewnętrzne rozwiązania zwrotne, jednak one rzadko są wymieniane samodzielnie; w razie uszkodzenia wtryskiwacza wymienia się całą dyszę lub cały wtryskiwacz.
W praktyce najczęściej spotyka się kłopoty z zaworem połączonym z pompą zasilającą lub ulokowanym w przewodzie paliwowym (między filtrem a pompą). Jeśli ten zawór traci szczelność, wówczas paliwo spływa do zbiornika – co prowadzi do zapowietrzenia układu i wydłużonego kręcenia rozrusznikiem przy uruchamianiu silnika.
Z najnowszych poradników i serwisów internetowych dotyczących montażu zaworów zwrotnych w silnikach diesla (również w Mercedesach) wynika, że:
• Zaleca się taką lokalizację zaworu, by zminimalizować zapowietrzanie układu paliwowego – najczęściej jest to przewód paliwowy między pompą zasilającą a filtrem paliwa w odległości co najmniej 10–15 cm od pompy.
• W przypadku modernizacji lub wymiany zaworu zwrotnego coraz częściej stosuje się gotowe zestawy przewodów z wbudowanym zaworem, rekomendowane przez producentów części zamiennych.
Objawy zużycia lub uszkodzenia zaworu zwrotnego:
– Problemy z porannym odpalaniem (długie kręcenie rozrusznikiem).
– Spadek ciśnienia paliwa w listwie czy pompie wtryskowej, skutkujący nierówną pracą na biegu jałowym.
– Niewielkie wycieki paliwa ze złączy przewodów.
Metody diagnostyki:
– Pomiar ciśnienia paliwa (przed i za zaworem).
– Wizualny przegląd przewodów pod kątem pęcherzyków powietrza (przezroczyste odcinki przewodów lub użycie przewodów przezroczystych do testów).
– Test przepływowy (dmuchnięcie w zawór w jednym kierunku, powinno blokować przepływ w drugim).
Typowe wyzwania:
– W przypadku niefabrycznego zaworu zwrotnego, nieprawidłowy dobór średnicy lub jakości może powodować zakłócenia przepływu paliwa.
– Wymiana zaworu w pompie zasilającej bywa wymagająca i często wiąże się z demontażem pompy z obudowy.
W kontekście lokalizacji zaworu zwrotnego nie występują zazwyczaj szczególne zagadnienia etyczne ani prawne. Natomiast zawsze należy pamiętać o:
• Bezpieczeństwie pracy z paliwem i przestrzeganiu przepisów BHP.
• Postępowaniu zgodnym z zasadami ochrony środowiska (unikanie wycieków paliwa, prawidłowa utylizacja zużytych elementów).
Zanim zaczniesz demontować lub wymieniać zawór zwrotny:
– Zaopatrz się w nowy element kompatybilny z modelem A170 CDI.
– Sprawdź, czy w układzie nie ma innych nieszczelności (przewody mogą się rozszczelnić z wiekiem).
W razie potrzeby:
– Wykonaj odpowietrzenie układu paliwowego po manipulacjach przy filtrze lub zaworze zwrotnym.
– Po wymianie części wykonaj rozruch silnika i obserwuj, czy objawy zapowietrzenia ustępują.
– Różnice w lokalizacji zaworów występują w zależności od roku produkcji i specyfikacji silnika. W modelach z tzw. Common Rail (CDI) pewne elementy różnią się konstrukcyjnie w zależności od generacji i dostawcy podzespołów.
– Jeśli usterka układu paliwowego nie ustępuje mimo kontroli zaworu zwrotnego, warto zweryfikować też stan pompy wtryskowej, wtryskiwaczy oraz filtra paliwa.
– Szczegółowe schematy układu paliwowego w dokumentacjach serwisowych Mercedesa (np. EWA net lub EPC).
– Instrukcje serwisowe opisujące demontaż i montaż pompy zasilającej, jeśli zawór zwrotny jest w niej zintegrowany.
– Fachowe fora internetowe i grupy właścicieli modeli W168/A170 CDI, gdzie użytkownicy często udostępniają zdjęcia i wskazówki z napraw.
W Mercedesie A170 CDI zawór zwrotny paliwa może być ulokowany w kilku miejscach: często bywa integralną częścią pompy zasilającej zamocowanej przy pompie wtryskowej, ale może również znajdować się w przewodzie paliwowym, niekiedy zintegrowanym z filtrem lub w śrubie banjo przewodu powrotnego. W przypadku problemów z zapowietrzaniem układu paliwowego najpierw sprawdź wszystkie możliwe lokalizacje zaworu, stan przewodów paliwowych oraz filtr. Jeśli trudności w rozruchu nie ustąpią, konieczna może być diagnoza całego układu paliwowego przy użyciu specjalistycznej aparatury.