Piła spalinowa oleo mac 937 zakupiłem nowe łożyska na wał korbowy zamknięte blaszkami czy tylko jedna stronę się ściąga wewnątrzne blaszki a zewnętrzne zostają
– W większości przypadków dla dwusuwowych silników pilarek spalinowych, takich jak Oleo Mac 937, łożyska wału korbowego powinny być w praktyce otwarte od strony wnętrza silnika (tj. od strony mieszanki paliwowo-olejowej).
– Oznacza to, że z reguły zaleca się usunięcie (zdjęcie) blaszek po stronie wewnętrznej łożyska, pozostawiając zewnętrzne blaszki nienaruszone.
– Dzięki temu mieszanka paliwowo-olejowa może swobodnie docierać do elementów tocznych, zapewniając prawidłowe smarowanie i chłodzenie, przy jednoczesnej ochronie przed zanieczyszczeniami od strony zewnętrznej.
W pilarkach spalinowych dwusuwowy silnik jest smarowany głównie poprzez mieszankę paliwa i oleju, która przepływa wewnątrz karteru (skrzyni korbowej). W przypadku łożysk kulkowych lub walcowych zamkniętych z obu stron blaszkami (popularnie nazywane „ZZ”), fabryczne smarowanie jest umieszczone wewnątrz łożyska i działa dobrze w typowych aplikacjach statycznych lub w zamkniętych komorach, gdzie nie dociera zewnętrzne smarowanie.
Natomiast w silnikach dwusuwowych, zwłaszcza w pilarkach łańcuchowych, występują specyficzne warunki pracy:
Jeśli pozostawimy obie blaszki w łożysku (całkowicie zamknięte ZZ), to z jednej strony chronimy je przed zewnętrznymi zanieczyszczeniami, ale jednocześnie ograniczamy możliwość dopływu świeżego smaru w postaci mieszanki paliwowo-olejowej do wnętrza łożyska. W efekcie:
– Fabryczny smar w łożysku (przewidziany raczej do niższych prędkości i innych warunków) może nie zapewnić optymalnego smarowania przy ekstremalnych obciążeniach w silniku dwusuwowym.
– Istnieje ryzyko przegrzania łożyska w długim okresie eksploatacji.
Dlatego w praktyce zaleca się najczęściej:
• Usunąć wewnętrzną blaszkę (tę, która jest skierowana w stronę komory korbowej), aby mieszanka paliwowo-olejowa mogła przepływać przez łożysko i skutecznie je smarować.
• Pozostawić zewnętrzną blaszkę, która stanowi dodatkową barierę przed zanieczyszczeniami od strony zewnętrznej (choć w wielu konstrukcjach i tak na wał zakłada się uszczelniacz – tzw. simmering, który oddziela łożysko od otoczenia).
Z drugiej strony, niektórzy producenci lub serwisy autoryzowane mogą zalecać zupełnie inną procedurę (np. całkowite usunięcie blaszek lub pozostawienie łożysk w fabrycznej formie). Różnice w zaleceniach wynikają z różnych konstrukcji wału, uszczelniaczy i indywidualnych norm fabrycznych.
– Niektóre naprawcze fora internetowe i źródła online wskazują na konieczność usunięcia wszystkich blaszek (obydwu stron), argumentując to pełnym dostępem mieszanki do łożyska.
– Inne źródła twierdzą, że optymalne jest zdjęcie tylko wewnętrznej osłony.
– Istnieją też serwisanci praktykujący montaż łożysk pozostawionych w całości (bez zdejmowania blaszek) w przekonaniu, że fabryczny smar syntetyczny jest wytrzymały i wystarczający.
W przypadku Oleo Mac 937 spotyka się jednak najczęściej zalecenie, by usunąć wewnętrzną blaszkę, co potwierdzają aktualne wpisy na forach dedykowanych tej marce, choć rozbieżne opinie są wciąż obecne.
– Konstrukcja silnika dwusuwowego opiera się na tym, że korbowód, łożyska i tuleje są smarowane rozproszonym olejem w paliwie. Jeśli łożysko jest całkowicie odizolowane przez osłony, istnieje ryzyko, że fabryczny smar nie będzie przystosowany do długotrwałego działania w wysokiej temperaturze.
– Otworzenie (poprzez usunięcie wewnętrznej osłony) umożliwia wymianę smaru i skuteczniejszy dopływ oleju rozpuszczonego w paliwie.
– Z drugiej strony, pozostawienie zewnętrznej blaszki (jeśli nie jest konieczne jej usunięcie) pomaga w dodatkowej ochronie łożyska przed ewentualnym wyciekiem paliwa czy zanieczyszczeniami przy krawędzi wału.
– Prawidłowy montaż łożysk i zachowanie procedur serwisowych jest kluczowe dla bezpieczeństwa pracy urządzenia. Uszkodzenie wału lub łożysk na skutek niewłaściwego montażu może prowadzić do wypadków, np. zablokowania silnika przy wysokich obrotach.
– Warto trzymać się zaleceń producenta, gdyż nieprawidłowa naprawa może skutkować utratą gwarancji (o ile naprawa jest dokonywana w okresie gwarancyjnym).
– Niektóre źródła (również internetowe) zalecają całkowite usunięcie obydwu osłon, co czasem praktykuje się w innych modelach. Decyzja zależy od konstrukcji i sposobu smarowania w danym silniku.
– Montaż fabrycznych, oryginalnych łożysk często rozwiązuje dylemat, gdyż producent dostarcza łożyska już w określonej konfiguracji (otwarte, półotwarte lub specjalnie uszczelnione).
– Jeśli piła jest eksploatowana w wyjątkowo zapylonym środowisku, dobrym pomysłem może być zachowanie zewnętrznej blaszki w celu dodatkowej ochrony, ale i tak kluczową rolę pełni pełny komplet uszczelniaczy wokół wału.
– Jeśli masz dostęp do instrukcji serwisowej Oleo Mac 937, sprawdź, czy producent zamieszcza tam szczegółową procedurę w zakresie rodzaju łożysk i ewentualnego usuwania blaszek.
– Skonsultuj się z doświadczonym serwisantem, który ma praktykę w naprawach pilarek Oleo Mac.
– Warto przyjrzeć się forom i grupom poświęconym naprawom tego konkretnego modelu (937), aby uzyskać praktyczne porady od osób, które już taki zabieg wykonywały.
Najczęściej przyjmuje się, że w dwusuwowych silnikach pilarek spalinowych łożyska powinny być otwarte od strony mieszanki paliwowo-olejowej (tj. wewnętrzna blaszka jest usunięta), a zewnętrzna blaszka może pozostać dla dodatkowej ochrony przed zanieczyszczeniami. Ułatwia to optymalne smarowanie łożyska, co ma kluczowe znaczenie dla długiej i bezawaryjnej pracy piły. Zawsze warto zweryfikować te informacje z dokumentacją producenta lub zapytać w autoryzowanym serwisie, ponieważ szczegółowe wytyczne mogą się różnić w zależności od specyfiki danego modelu Oleo Mac.