Piła spalinowa oleo mac 937 nowe łożyska na wale korbowym gdy zakupiłem nowe 6201 Z2 C3 są zamknięte blaszkami czy mam blaszki zdemontować z dwóch stron czy od strony wewnętrznej tylko
Zazwyczaj w pilarkach dwusuwowych, takich jak Oleo-Mac 937, łożyska wału korbowego pracują „otwarte” (bez blaszek) z obu stron, aby umożliwić swobodny dopływ mieszanki paliwowo-olejowej. W większości przypadków usuwa się więc obie blaszki – zarówno od strony wewnętrznej, jak i zewnętrznej.
Łożyska kulkowe 6201 Z2 C3 są łożyskami z osłonami metalowymi (tzw. blaszkami) z obu stron (Z2), a oznaczenie C3 wskazuje na powiększony luz wewnętrzny, odpowiedni do pracy przy wyższych obciążeniach i temperaturach. W silnikach dwusuwowych, w tym w pilarce Oleo-Mac 937, łożyska wału korbowego są smarowane mieszanką paliwowo-olejową, co powoduje, że:
• Blaszki blokują dopływ paliwa z olejem do wewnętrznych elementów łożyska.
• Zazwyczaj fabrycznie stosowane łożyska dla wału korbowego w silnikach 2T są otwarte (bez osłon) lub wyposażone jedynie w gumowe uszczelnienie (tzw. RS) od strony zewnętrznej, a w praktyce i tak często się je demontuje.
• W pilarce występują oddzielne uszczelniacze (simmeringi), które zabezpieczają wnętrze silnika przed zanieczyszczeniami od strony zewnętrznej, więc dodatkowa osłona łożyska zwykle nie jest konieczna.
Usunięcie blaszek z obu stron pozwala mieszance olejowo-paliwowej na pełne smarowanie elementów tocznych i bieżni łożyska, jak również pomaga w odprowadzeniu ciepła. Dzięki temu łożysko pracuje zgodnie z założeniami producenta silnika dwusuwowego.
Współcześnie dominująca praktyka serwisowa przy naprawach tego typu urządzeń (piły 2-suwowe) zakłada:
• Montowanie łożysk całkowicie otwartych lub otwieranie (zdjęcie blaszek) fabrycznie zamkniętych łożysk w przypadku silników 2T.
• Poleganie na uszczelniaczach (simmeringach) wału korbowego oraz innych elementach chroniących przed pyłem, a nie na metalowych osłonach łożysk.
Oznaczenia łożysk:
– „Z” lub „Z2” odnosi się do obecności metalowych osłon.
– „C3” określa większy luz wewnętrzny w łożysku, co jest wskazane przy wyższych obrotach i temperaturach (typowych dla silników 2T).
Ryzyko przy pozostawieniu blaszek:
– Niewystarczające smarowanie to najczęstsza przyczyna przedwczesnego zużycia łożyska w silniku dwusuwowym.
– Nadmierne nagrzewanie łożyska, jeśli smar fabryczny (zamknięty pod blaszką) nie jest przystosowany do temperatur silnika spalinowego.
Demontaż blaszek:
– Wymaga ostrożności, aby nie uszkodzić bieżni ani koszyka łożyska.
– Aby uniknąć zanieczyszczenia, dobrze jest przeprowadzić czyszczenie łożyska po zdjęciu blaszek (np. benzyną ekstrakcyjną), a następnie delikatnie zabezpieczyć łożysko odrobiną oleju przed montażem.
W kontekście napraw urządzeń spalinowych wymagane jest:
• Przestrzeganie zaleceń producenta dotyczących części zamiennych i procedur, aby zachować bezpieczeństwo użytkowania i zgodność z ewentualną gwarancją.
• Zgodność z przepisami dotyczącymi emisji spalin i hałasu, choć modyfikacja łożysk ma minimalne znaczenie dla tych aspektów.
• Przed demontażem i montażem nowych łożysk należy dokładnie oczyścić okolice wału korbowego i karteru.
• Zwrócić uwagę na prawidłowe osadzenie łożysk (użycie prasy lub specjalnego ściągacza, tak by nie uszkodzić bieżni).
• Sprawdzić stan simmeringów – wymiana łożysk najczęściej wiąże się także z wymianą uszczelniaczy po obydwu stronach wału.
• Sporadycznie, w niektórych specyficznych konstrukcjach, producent może zalecać pozostawienie osłony od strony zewnętrznej, np. by chronić łożysko od pyłu w sytuacjach, gdy uszczelniacz jest uproszczony. W Oleo-Mac 937 standardowo stosuje się jednak klasyczne uszczelnienia wału, zatem blaszki nie są niezbędne.
• Jeśli oryginalny zestaw serwisowy Oleo-Mac zawierał łożyska otwarte, jest to najlepszy wskaźnik, że należy usunąć obie blaszki.
• Zapoznanie się z oficjalną dokumentacją serwisową Oleo-Mac 937, jeśli jest dostępna, w celu potwierdzenia szczegółowych wytycznych producenta.
• Konsultacja z autoryzowanym serwisem Oleo-Mac, zwłaszcza gdy w grę wchodzi naprawa gwarancyjna.
• Śledzenie forów i grup serwisowych online, gdzie mechanicy praktycy dzielą się doświadczeniem z danym modelem.
Usunięcie blaszek (metalowych osłon) z obu stron łożysk wału korbowego w pilarce dwusuwowej Oleo-Mac 937 jest najczęstszą i zalecaną praktyką. Pozwala na swobodne smarowanie łożysk mieszanką paliwowo-olejową i zapobiega zbyt szybkiemu zużyciu łożysk. Zewnętrzne zanieczyszczenia są zazwyczaj zatrzymywane przez dedykowane uszczelniacze wału (simmeringi), dlatego utrzymywanie metalowej osłony łożyska od strony zewnętrznej przeważnie nie jest konieczne.