skąd idą przewody do czujnika położenia wału w megane 2 1.6 16 V ?
1. Lokalizacja czujnika
• CKP jest przykręcony dwiema śrubami M6/M8 (klucz 10 mm) w górnej części obudowy sprzęgła, na styku silnika i skrzyni biegów; „patrzy” na wieniec koła zamachowego.
• Do demontażu zwykle demontuje się przewód dolotowy i obudowę filtra powietrza.
2. Rodzaj i liczba przewodów
• W większości wersji K4M zastosowano indukcyjny czujnik VR (Variable Reluctance) – 2 żyły sygnałowe + ekran:
‒ CKP+ (sygnał dodatni)
‒ CKP- (sygnał ujemny/masa sygnałowa)
‒ Oplot ekranujący zlutowany z masą po stronie ECU.
• W nowszych rocznikach (~2006 >) spotyka się 3-przewodowy czujnik Hall:
‒ +5 V z ECU
‒ GND
‒ Sygnał cyfrowy (open-collector)
3. Trasa wiązki
a) Ze złącza czujnika przewody wchodzą w peszel przy skrzyni biegów.
b) Wzdłuż belki skrzyni biegną ku ścianie grodziowej, gdzie łączą się z główną wiązką silnikową.
c) Dalej idą razem z wiązką przez złącze przejściowe (kostka 48-pin) przy akumulatorze do ECU.
d) ECU w Megane II znajduje się w komorze silnika, po lewej (kierowcy) stronie, przy akumulatorze (w nowszych K4M w obudowie na podszybiu).
4. Typowe piny ECU (najczęściej spotykane sterowniki EMS3132, Sagem S3000/S3000-3)
• EMS3132 (złącze 48 pin): pin 13 – CKP+, pin 14 – CKP-
• Sagem S3000 (złącze czarne 32 pin): pin 7 – CKP+, pin 26 – CKP-
(Uwaga: faktyczne numery mogą się różnić – zawsze weryfikuj w dokumentacji konkretnego sterownika).
5. Funkcja elektryczna
• Sygnał VR: przemienne napięcie 0,5 … 150 V pk-pk rosnące z prędkością obrotową.
• ECU wykorzystuje zero-crossing sygnału do synchronizacji zapłonu i wtrysku.
1. Diagnoza przewodów
• Odłącz wtyczkę czujnika i ECU, zmierz ciągłość oraz rezystancję przewodu + ekran.
• Sprawdź brak zwarć do masy pojazdu (> 1 MΩ).
2. Naprawa wiązki
• Stosuj przewód FLRY-B 0,5 mm² oraz lutowanie cyną Sn60Pb40 + koszulka termokurczliwa z klejem.
• Ekran łącz wyłącznie po stronie ECU.
3. Po wymianie czujnika lub naprawie wiązki skasuj adaptacje i wykonaj rozruch do pełnego rozgrzania (ECU ponownie oblicza korekty).
Przewody czujnika położenia wału w Megane II 1.6 16 V biegną najkrótszą drogą z wtyczki czujnika (na obudowie sprzęgła) w peszlu głównej wiązki silnikowej prosto do ECU, zwykle na dwa piny sygnałowe (plus ekran). Brak elementów pośrednich oznacza, że ewentualną usterkę lokalizuje się wyłącznie na trasie: złącze CKP → peszel przy skrzyni → złącze główne wiązki → ECU.