Renault Megane II 1.6 16V – trasa przewodów czujnika położenia wału K4M, piny ECU, schemat

Pytanie

skąd idą przewody do czujnika położenia wału w megane 2 1.6 16 V ?

Odpowiedź Sztucznej Inteligencji


Bezpośrednia odpowiedź na pytanie

  • Przewody od czujnika położenia wału korbowego (CKP) w Renault Megane II 1.6 16 V (silnik K4M) wychodzą bezpośrednio z głównej wiązki silnikowej i biegną do sterownika silnika (ECU).
  • Nie ma po drodze żadnych modułów pośrednich – jedynym „końcem” tych przewodów jest wtyczka ECU.

Szczegółowa analiza problemu

1. Lokalizacja czujnika
 • CKP jest przykręcony dwiema śrubami M6/M8 (klucz 10 mm) w górnej części obudowy sprzęgła, na styku silnika i skrzyni biegów; „patrzy” na wieniec koła zamachowego.
 • Do demontażu zwykle demontuje się przewód dolotowy i obudowę filtra powietrza.

2. Rodzaj i liczba przewodów
 • W większości wersji K4M zastosowano indukcyjny czujnik VR (Variable Reluctance) – 2 żyły sygnałowe + ekran:
  ‒ CKP+ (sygnał dodatni)
  ‒ CKP- (sygnał ujemny/masa sygnałowa)
  ‒ Oplot ekranujący zlutowany z masą po stronie ECU.
 • W nowszych rocznikach (~2006 >) spotyka się 3-przewodowy czujnik Hall:
  ‒ +5 V z ECU
  ‒ GND
  ‒ Sygnał cyfrowy (open-collector)

3. Trasa wiązki
 a) Ze złącza czujnika przewody wchodzą w peszel przy skrzyni biegów.
 b) Wzdłuż belki skrzyni biegną ku ścianie grodziowej, gdzie łączą się z główną wiązką silnikową.
 c) Dalej idą razem z wiązką przez złącze przejściowe (kostka 48-pin) przy akumulatorze do ECU.
 d) ECU w Megane II znajduje się w komorze silnika, po lewej (kierowcy) stronie, przy akumulatorze (w nowszych K4M w obudowie na podszybiu).

4. Typowe piny ECU (najczęściej spotykane sterowniki EMS3132, Sagem S3000/S3000-3)
 • EMS3132 (złącze 48 pin): pin 13 – CKP+, pin 14 – CKP-
 • Sagem S3000 (złącze czarne 32 pin): pin 7 – CKP+, pin 26 – CKP-
 (Uwaga: faktyczne numery mogą się różnić – zawsze weryfikuj w dokumentacji konkretnego sterownika).

5. Funkcja elektryczna
 • Sygnał VR: przemienne napięcie 0,5 … 150 V pk-pk rosnące z prędkością obrotową.
 • ECU wykorzystuje zero-crossing sygnału do synchronizacji zapłonu i wtrysku.

Aktualne informacje i trendy

  • Od kilku lat Renault w nowych silnikach (np. H4Bt) przechodzi z czujników indukcyjnych na precyzyjne Hall-owskie 3-przewodowe (5 V) o wbudowanej diagnostyce.
  • Coraz częściej stosuje się magistrale SENT lub PSI5 (czujniki cyfrowe z transmisją jednoprzewodową).
  • W retrofitach dostępne są hermetyczne wtyczki z przewodem FLRY-B, odpornym na temperaturę do 125 °C.

Wspierające wyjaśnienia i detale

  • Indukcyjny VR nie potrzebuje zasilania; istotne jest dobre ekranowanie i brak spadków rezystancji (typowo 200–260 Ω).
  • Hall wymaga stabilnego 5 V, dlatego w nowszych wiązkach jeden z przewodów idzie do stabilizatora w ECU.
  • Wartość rezystancji ekranu do masy przy ECU < 1 Ω zapobiega zakłóceniom zapłonowym.

Aspekty etyczne i prawne

  • Prace przy instalacji muszą być wykonywane przy odłączonym akumulatorze (bezpieczeństwo).
  • Usuwanie ekranowania lub lutowanie w wiązce bez peszla grozi późniejszymi zakłóceniami – odpowiedzialność warsztatu.

Praktyczne wskazówki

1. Diagnoza przewodów
 • Odłącz wtyczkę czujnika i ECU, zmierz ciągłość oraz rezystancję przewodu + ekran.
 • Sprawdź brak zwarć do masy pojazdu (> 1 MΩ).
2. Naprawa wiązki
 • Stosuj przewód FLRY-B 0,5 mm² oraz lutowanie cyną Sn60Pb40 + koszulka termokurczliwa z klejem.
 • Ekran łącz wyłącznie po stronie ECU.
3. Po wymianie czujnika lub naprawie wiązki skasuj adaptacje i wykonaj rozruch do pełnego rozgrzania (ECU ponownie oblicza korekty).

Ewentualne zastrzeżenia lub uwagi dodatkowe

  • Numery pinów podano dla najczęstszych sterowników; wyjątki zdarzają się w wersjach eksportowych (sterownik Valeo VEMS).
  • Różnice kolorystyczne przewodów występują między fabrykami Douai i Valladolid.

Sugestie dalszych badań

  • Pobierz fabryczny schemat Renault („Schémas électriques Megane II phase 1, K4M”) – dostępny na TechInfo Renault lub Elesar Scribd.
  • Sprawdź Service Manual „NT8240A” – tabela pin-out ECU vs czujniki.
  • Rozważ modernizację do czujnika Hall z aktywnym ekranem – mniejsze problemy z rozruchem na zimno.

Krótkie podsumowanie

Przewody czujnika położenia wału w Megane II 1.6 16 V biegną najkrótszą drogą z wtyczki czujnika (na obudowie sprzęgła) w peszlu głównej wiązki silnikowej prosto do ECU, zwykle na dwa piny sygnałowe (plus ekran). Brak elementów pośrednich oznacza, że ewentualną usterkę lokalizuje się wyłącznie na trasie: złącze CKP → peszel przy skrzyni → złącze główne wiązki → ECU.

Oceń odpowiedź:
Zastrzeżenie: Odpowiedzi udzielone przez sztuczną inteligencję (model językowy) mogą być niedokładne i wprowadzające w błąd. Elektroda nie ponosi odpowiedzialności za dokładność, rzetelność ani kompletność prezentowanych informacji. Wszystkie odpowiedzi powinny być zweryfikowane przez użytkownika.