Mercedes W221, W212, C216 – przedni radar 24 GHz zamiast 76 GHz, modele i zastosowanie

Pytanie

W którym modelu mercedes montowany by czujnik radarowy przedni inny niż 76GHz

Odpowiedź Sztucznej Inteligencji


Bezpośrednia odpowiedź na pytanie

  • W seryjnej produkcji pierwszym Mercedesem, w którym zamontowano przednie radary pracujące na częstotliwości 24 GHz (a więc innej niż typowe 76-77 GHz), była Klasa S W221 (rok modelowy 2005) z pakietem Distronic Plus.
  • Te same sensory 24 GHz trafiły następnie do: Klasa CL C216, Klasa E W212 (oraz ostatnie W211 FL), CLS C219/C218, ML/GLE W164/W166, GL/GLS X164/X166 i kilku innych modeli z lat 2005-2013.

Szczegółowa analiza problemu

  1. Architektura systemu
    • Distronic (1998-2004, W220) – pojedynczy radar 77 GHz (long-range).
    • Distronic Plus (od 2005, W221) – 1× radar dalekiego zasięgu 77 GHz + 2× radary krótkiego zasięgu 24 GHz w narożach zderzaka.
    • Od ok. 2013 r. (ADAS gen. 4) – pełna migracja wszystkich radarów na pasmo 76-81 GHz; 24 GHz wycofywane z powodów regulacyjnych.

  2. Charakterystyka radaru 24 GHz (SRR – Short Range Radar)
    • Zasięg: 0 – 30 m, kąt widzenia ≈ 80°.
    • Funkcje: Stop-&-Go, rozpoznawanie pojazdów przy niskich prędkościach, wsparcie PRE-SAFE® Brake, parkowanie.
    • Korzyści: niski koszt, prosta antena; Wady: ograniczona rozdzielczość, interferencje, planowane „sunset” pasma.

  3. Różnica w stosunku do radaru 76/77 GHz (LRR – Long Range Radar)
    • 77 GHz – wąska wiązka (≈ 9°), zasięg 150-250 m, wysoka rozdzielczość.
    • 24 GHz pełnił tylko rolę uzupełniającą; główny pomiar odległości zawsze realizowano na 77 GHz.

Aktualne informacje i trendy

  • EU i FCC stopniowo ograniczają emisję 24 GHz UWB do 2022-2024 → producenci przechodzą na pasmo 76-81 GHz również dla radarów krótkiego zasięgu (imaging radar 4D).
  • Najnowsze platformy MB (MRA2, MMA) używają już wyłącznie radarów 77-81 GHz o szerokości pasma do 4 GHz, pozwalających na rozdzielczość kątową poniżej 1°.

Wspierające wyjaśnienia i detale

  • Identyfikacja w pojeździe: moduł 24 GHz ma ok. 8 × 8 cm, mocowany po lewej i prawej stronie zderzaka; LRR 77 GHz jest pojedynczy, za gwiazdą lub w centralnej kratce.
  • Homologacja: 24 GHz pracowało w paśmie 24.05-24.25 GHz (ETSI EN 300 440); 77 GHz w 76-77 GHz (ETSI EN 301 091).

Aspekty etyczne i prawne

  • Wycofanie 24 GHz motywowane było koniecznością zwolnienia pasma dla usług satelitarnych i łączności 5G.
  • Konwersja modułów 24 GHz na 77 GHz wymaga kalibracji (Xentry) i homologowanego oprogramowania, co ogranicza „swapowanie” podzespołów.

Praktyczne wskazówki

  • Przy serwisie starszych aut (2005-2013) upewnić się, czy uszkodzony jest SRR 24 GHz czy LRR 77 GHz – objawy są podobne, a części nie są zamienne.
  • Po wymianie radaru 24 GHz konieczna jest kalibracja dynamiczna podczas jazdy <30 km/h (procedura Xentry → Distronic Plus → „Short-Range Radar Teach-In”).

Ewentualne zastrzeżenia lub uwagi dodatkowe

  • W niektórych rynkowych wariantach (USA MY2013+) Mercedes montował już z przodu radary 79 GHz (77-81 GHz), choć dokumentacja nadal używała nazwy „76 GHz”.
  • Część modeli bez pakietu Distronic Plus (tylko zwykły Distronic) nigdy nie otrzymała radarów 24 GHz.

Sugestie dalszych badań

  • Analiza migracji do radarów 140 GHz (projekty HRC, VITA) w kontekście MB.OS.
  • Porównanie algorytmów fuzji radar-lidar-kamera w generacji ADAS L3/L4.
  • Studium wpływu re-farming pasma 24 GHz na rynek części zamiennych do pojazdów 2005-2013.

Krótkie podsumowanie

Pierwszym i najważniejszym Mercedesem z przednimi radarami innymi niż 76 GHz była Klasa S W221 z systemem Distronic Plus, w której obok radaru 77 GHz zastosowano dwa radary 24 GHz. Tę samą konfigurację przejęły bliźniacze modele z lat 2005-2013 (CL, E, CLS, ML/GL). Od generacji 2014-/2015 cały frontowy sensing w Mercedes-Benz przeszedł na jednolite pasmo 76-81 GHz, a rozwiązania 24 GHz zostały wycofane.

Oceń odpowiedź:
Zastrzeżenie: Odpowiedzi udzielone przez sztuczną inteligencję (model językowy) mogą być niedokładne i wprowadzające w błąd. Elektroda nie ponosi odpowiedzialności za dokładność, rzetelność ani kompletność prezentowanych informacji. Wszystkie odpowiedzi powinny być zweryfikowane przez użytkownika.