Czy microcar virgo3 ma przekaźnik otwierania szyb
‐ W fabrycznej (nie-modyfikowanej) instalacji Microcar Virgo 3 nie występuje dedykowany przekaźnik sterujący podnośnikami szyb.
‐ Silniki szyb zasilane są bezpośrednio przez dwubiegunowe przełączniki (DPDT), a zabezpieczenie stanowi pojedynczy bezpiecznik.
‐ Przekaźnik może pojawić się jedynie w dwóch sytuacjach:
• jako element dołożony po naprawach/modernizacjach,
• w niektórych wersjach tzw. „przekaźnika wielofunkcyjnego”, który zasila kilka obwodów jednocześnie (nie jest to jednak osobny „window relay”).
Architektura obwodu szyb w Virgo 3
• Zasilanie +12 V ↔ bezpiecznik 15-20 A ↔ przełącznik DPDT ↔ silnik podnośnika.
• Przełącznik odwraca polaryzację (podnoszenie/opuszczanie), prąd roboczy (~8-12 A) płynie bezpośrednio przez jego styki – stąd brak dodatkowego przekaźnika.
Uzasadnienie konstrukcyjne
• Mikro-samochody klasy L6e/L7e projektuje się możliwie tanio i lekko.
• Rezygnacja z przekaźnika upraszcza wiązkę, redukuje koszty i masę.
• Stosowane przełączniki mają styki przystosowane do obciążenia >15 A (krótko).
Typowe symptomy usterek (i dlaczego „przekaźnik” nie jest winny)
• Obie szyby padły – najczęściej przepalony bezpiecznik, uszkodzony przewód zasilania lub usterka masy.
• Jedna szyba, jeden kierunek – wypalone styki przełącznika lub przerwa w przewodzie w przelotce drzwi.
• Brak „kliknięcia” – w tym modelu nic nie powinno klikać, bo brak cewki przekaźnika. Jeżeli słychać klik, to sygnał, że ktoś kiedyś dołożył dodatkowy przekaźnik.
Szczegóły diagnostyczne
a) Bezpiecznik – wizualnie oraz omomierzem (ciągłość).
b) Przełącznik – zamiana stronami lub pomiar napięć na pinach (powinno pojawiać się ±12 V).
c) Silnik – podanie +12 V / GND bezpośrednio na złącze (chwilowe, przez przewód 2,5 mm²).
d) Wiązka – zwłaszcza przelotka drzwi-słupek A; test ciągłości każdej żyły.
‐ W nowszych mikrosamochodach (Ligier JS50 2022, Aixam e-City) elektryczne szyby podłączane są już przez moduły CAN lub centralne BCM z przekaźnikami MOSFET-owymi zamiast mechanicznych.
‐ Coraz częściej stosuje się inteligentne sterowniki z funkcją anti-pinch – w Virgo 3 tego nie ma, ale retrofit jest możliwy.
‐ W sklepach internetowych widnieją „multifunctional relays” dedykowane do Virgo; obsługują one kilka obwodów (np. wycieraczkę, klakson). Brak dowodów, by sterowały szybami w wersji fabrycznej – wskazują jedynie kompatybilność mechaniczną.
‐ Przełącznik DPDT: cztery styki mocy + dwa pomocnicze; konfiguracja typu „H”.
‐ Typowy prąd rozruchowy silnika szyby: 12–18 A (krótkotrwale), prąd stały ok. 8 A.
‐ Zalecany bezpiecznik: 20 A wolnobieżny (oznaczenie ATC/ATO).
‐ Każda ingerencja w instalację drogową quadricykla podlega homologacji L6e/L7e; dodanie niezgodnych części może unieważnić certyfikat CE i ubezpieczenie.
‐ Praca przy instalacji 12 V bez odłączenia akumulatora niesie ryzyko zwarcia i pożaru.
‐ Niektóre egzemplarze (rok 2004-2005) sprzedawane w Hiszpanii miały instalację pochodzącą z modelu Virgo 2 z dodatkowym „comfort relay”; to wyjątek, a nie reguła.
‐ Schematy dostępne w sieci bywają niepełne; zawsze weryfikuj kolory przewodów z realnym pojazdem.
‐ Pobierz serwisówkę Virgo 3 FOCS LDW502 – sekcja 9 „Schema électrique”.
‐ Jeśli rozważasz retrofit modułu anti-pinch, warto przeanalizować dokumentację Valeo „Smart Window Lifter”.
‐ Porównaj pobory prądu różnych silników szyb (Aixam, Ligier) – pomocne przy doborze przekaźnika lub MOSFET-a.
Microcar Virgo 3 w specyfikacji fabrycznej steruje szybami bezpośrednio przez przełączniki, bez dedykowanego przekaźnika. Ewentualnie można spotkać przekaźnik wielofunkcyjny zasilający kilka obwodów, ale nie jest to typowy „window relay”. Diagnostykę należy zacząć od bezpiecznika, przełącznika, silnika i wiązki, a w razie potrzeby można dołożyć przekaźniki lub moduł tranzystorowy, by zwiększyć niezawodność i żywotność przełączników.