Jaka sila dokrecic korbowodowe w n47d20c
Kluczowe punkty
• Moment wstępny 20 Nm.
• Dwa identyczne dogięcia kątowe po 70°.
• Gwinty i podkłady śrub lekko naolejowane świeżym olejem silnikowym.
• Dokręcanie naprzemienne w obrębie jednego korbowodu.
Konstrukcja i obciążenia
Śruby korbowodowe w N47D20C pracują w wysokim zakresie naprężeń zmiennych, dlatego BMW stosuje rozwiązanie TTY (Torque-To-Yield). Precyzyjny naciąg zapewnia stabilny docisk panewek oraz minimalny luz osiowy.
Procedura (wg BMW TIS/ISTA, ref. CT-SI 81303)
a) Przygotowanie:
– oczyść gwinty w korbowodzie, sprawdź brak uszkodzeń;
– nowe śruby M9×47 umyj, osusz, zanurz gwint i podkładkę w tym samym oleju, jaki będzie używany w silniku;
– umieść panewki, nasmaruj czopy wału.
b) Kolejność: dokręcaj w dwóch przejściach naprzemiennie (śruba A → śruba B → …).
c) Etapy:
Etap | Wartość | Cel | Narzędzie |
---|---|---|---|
1 | 20 Nm | osiowanie stopy z trzonem | klucz dynamometryczny 5–60 Nm |
2 | +70° | początek uplastycznienia śruby | kątomierz / klucz moment-kąt |
3 | +70° | końcowy naciąg, osiągnięcie projektowanego wydłużenia | j.w. |
d) Kontrola po dokręceniu: korbowód musi poruszać się swobodnie po czopie; luz promieniowy (plastigauge) typowo 0,028–0,060 mm, luz osiowy 0,10–0,30 mm.
Konsekwencje błędów
– Za mały moment/ kąt ⇒ ryzyko obrócenia panewek, utraty ciśnienia oleju i zatarcia czopa.
– Za duży ⇒ przekroczenie granicy plastycznej, możliwość pęknięcia śruby w eksploatacji.
• Dokumentacja ISTA/TIS dla modeli po 2011 r. potwierdza 20 Nm + 70° + 70° (źródła on-line [1], [2]).
• Warsztaty korzystają coraz częściej z kluczy elektronicznych z funkcją „torque & angle logging”, co ułatwia archiwizację danych remontowych.
• Dostępne są śruby aftermarket klasy 12.9 zgodne z BMW OE, ale zaleca się OE lub renomowanego producenta (ARP, Elring).
• Dlaczego dwa dogięcia zamiast jednego dużego? – Krótsze etapy zmniejszają ryzyko przekroczenia limitu sprężystego na skutek różnic tarcia; zapewniają powtarzalność.
• Porównanie z innymi wariantami N47:
– N47D20A/B: identyczne wartości.
– N47D20D (Euro 6, wzmocnione korbowody): 30 Nm + 90° + 90° (inne, dłuższe śruby M9×55).
• Ponowne użycie starych śrub może być kwalifikowane jako świadome narażenie klienta na awarię; w świetle prawa konsumenckiego warsztat ponosi pełną odpowiedzialność za szkody.
• Wykorzystanie nieoryginalnych części wymaga poinformowania właściciela pojazdu.
• Starsze fora podają wartości 25 Nm + 90° lub 30 Nm + 90° + 90° – odnosi się to do innych długości śrub lub do wersji N47TD/N57, stąd rozbieżności.
• Jeśli silnik był regenerowany poza ASO, zweryfikuj długość (L) nowej śruby – L=47 mm dla specyfikacji 20 Nm + 70° + 70°.
• Analiza zmęczeniowa śrub TTY w zależności od smarowania gwintu – temat pracy inżynierskiej.
• Porównanie stabilności docisku przy użyciu śrub ARP z zabezpieczeniem nakrętką kontra klasyczne TTY.
Śruby korbowodowe BMW N47D20C dokręcamy zgodnie z procedurą 20 Nm → +70° → +70°, używając nowych śrub M9×47 i narzędzia moment-kąt. Prawidłowe wykonanie tej operacji jest krytyczne dla trwałości panewek i całego układu korbowo-tłokowego. Jeśli pojawi się wątpliwość co do długości lub klasy śrub, bezwzględnie odwołaj się do najnowszego wydania BMW TIS lub numeru części przypisanego do konkretnego numeru VIN.