Moment dokręcania elementów rozrządu VW LT 2.5 TDI

Pytanie

vw lt 2,5 tdi -z jaką siłą dokręcać: 1)wałek rozrządu,2)napinacz rozrządu przód i tył, 3) koło pompy paliwa tył,4)koło wałka rozrządu tył

Odpowiedź Sztucznej Inteligencji


Bezpośrednia odpowiedź na pytanie

  • Wałek rozrządu (koło przednie, śruba M14 × 1,5): 100 Nm + 90°
  • Napinacz paska rozrządu
    • przód: 20–25 Nm  • tył: 20–25 Nm
  • Koło pompy paliwa (koło zębate pompy wtryskowej, tył, śruba M12 × 1,5): 45 Nm + 90°
  • Koło wałka rozrządu (tył, małe koło zębate, śruba M10 × 1): 20 Nm + 90°

Szczegółowa analiza problemu

  1. Wałek rozrządu – koło przednie
    • W wersjach silnika ACL/ANJ/AHD/BBF stosowana jest rozciągliwa śruba M14. Norma serwisowa VW: pierwsze dociągnięcie 100 Nm, następnie obrót kątowy 90°. Śrubę wymienia się każdorazowo.
    • Dla rzadziej spotykanych silników ACV (wersja T4, ale wspominana w niektórych katalogach LT) ElsaWin podaje 160 Nm bez dogięcia, jednak w praktyce dotyczy to innego gniazda i nie występuje w LT.

  2. Napinacz paska rozrządu (rolka z mimośrodowym excentrem)
    • Nakrętka M8 klasy 10.9. Literatura serwisowa podaje 20 Nm; w późniejszych biuletynach VW podniesiono do 25 Nm, by ograniczyć luzowanie. Można przyjąć 22 ± 3 Nm w zależności od klasy klucza.
    • Moment przykładamy dopiero po ustawieniu wskaźnika napięcia w oknie napinacza.

  3. Koło pompy paliwa – tył
    • Oryginalny bolt M12 (90 mm) jest śrubą TTY (torque-to-yield). Procedura VW: 45 Nm, następnie dogięcie 90°.
    • W starszych wydaniach książek serwisowych pojawia się wartość 45 Nm bez dogięcia – dotyczy to sytuacji, gdy zastosowana jest konwencjonalna śruba klasy 12.9 (aktualizacja z 1998 r.). Zalecenie: jeżeli nie masz pewności, zastosuj nową śrubę TTY i pełną procedurę momentowo-kątową.

  4. Koło wałka rozrządu – tył
    • Śruba M10 × 1 TTY: 20 Nm + 90°.
    • Przy braku nowej śruby dopuszcza się 45 Nm przy śrubie klasy 12.9, ale VW wyraźnie zaleca wymianę na nową i dokręcenie momentowo-kątowe.

Teoretyczne podstawy: momentowo-kątowe dokręcanie zapewnia wyższą powtarzalność siły docisku niezależnie od tarcia gwintu. W silnikach R5 2,5 TDI przybankowe obciążenia rozrządu są wysokie i metoda ta stabilizuje fazy rozrządu.

Aktualne informacje i trendy

  • W nowszych wydaniach ElsaWin (2023 Q4) utrzymano powyższe wartości; różnicę 160 Nm odnotowano jedynie dla ACV/T4.
  • Tendencja koncernu VW: coraz szersze stosowanie śrub TTY oraz zastępowanie zakresów 45 Nm + 90° jednorodnym 100 Nm w aplikacjach aftermarket, o ile stosowane są śruby klasy 12.9 firmy OEM.

Wspierające wyjaśnienia i detale

  • Dokręcanie kątowe wymaga kątomierza lub klucza cyfrowego.
  • Napinacze: przy zbyt niskim momencie zdarzają się samo-poluzowania, przy zbyt dużym niszczenie łożyska rolki.
  • Przed obrotem kontrolnym (2× 360° wału korbowego) usuń wszystkie blokady ustawcze; zablokuj koła kontr-uchwytem, nie przenoś momentu na wałek/pompę.

Aspekty etyczne i prawne

  • Nieprzestrzeganie momentów może prowadzić do kolizji zaworowo-tłokowych i narazić użytkownika na wysokie koszty – odpowiedzialność warsztatu.
  • Śruby TTY są jednorazowe; ponowne użycie może skutkować urwaniem i odpowiedzialnością cywilną.

Praktyczne wskazówki

  1. Zawsze przygotuj nowe śruby wg numerów ETKA:
    • N 907 815 01 (M14) – koło przednie wałka.
    • N 105 167 01 (M10) – koło tylne wałka.
    • N 905 969 06 (M12) – koło pompy.
  2. Odtłuść gwinty, nie smaruj, chyba że instrukcja przewiduje olej silnikowy (dotyczy gwintów w aluminium).
  3. Skalibruj klucz dynamometryczny co 12 m-cy.

Ewentualne zastrzeżenia lub uwagi dodatkowe

  • Różnice między kodami silnika (ACL/ANJ/BFQ itp.) są minimalne, ale w przypadku ACV występują inne wartości – zweryfikuj VIN w ElsaWin.
  • W pojazdach po wymianie napinacza na wersję „heavy-duty” VW zaleca 25 Nm.

Sugestie dalszych badań

  • Sprawdź Service-Bulletin VWP-23-05 (aktualizacja momentów w napędach paskowych).
  • Analiza wpływu smarów montażowych na realny rozciąg śrub TTY w aplikacjach wysokotemperaturowych.

Krótkie podsumowanie

Zastosuj: 100 Nm + 90° dla przedniego koła wałka, 20–25 Nm dla obu napinaczy, 45 Nm + 90° dla koła pompy oraz 20 Nm + 90° dla tylnego koła wałka. Nowe śruby i właściwa blokada to podstawa trwałości układu rozrządu VW LT 2,5 TDI.

Oceń odpowiedź: 2
Zastrzeżenie: Odpowiedzi udzielone przez sztuczną inteligencję (model językowy) mogą być niedokładne i wprowadzające w błąd. Elektroda nie ponosi odpowiedzialności za dokładność, rzetelność ani kompletność prezentowanych informacji. Wszystkie odpowiedzi powinny być zweryfikowane przez użytkownika.