Gdzie w Fordzie Mondeo Mk 1 połączona jest przednia wiązka instalacji elektrycznej z tylną
Kluczowe punkty
• Po stronie pasażera biegnie jedynie uzupełniająca, cieńsza wiązka.
• Wersje RHD mają lustrzane odbicie – złącze wypada pod prawym progiem.
• Dostęp uzyskuje się po demontażu plastikowej listwy progowej i odchyleniu wykładziny.
Ford przeprowadził podział instalacji na segmenty:
• LHD: pod lewą listwą progową, w osi słupka B – między przednim a tylnym mocowaniem fotela.
• RHD: analogicznie po prawej stronie.
• Sedan/Hatchback/Kombi – lokalizacja identyczna; różnice pojawiają się dopiero za złączem (dodatkowe rozgałęzienia do klapy kombi).
• 20-, 24- lub 26-pinowa obudowa Ford/AMP.
• Przewody o przekrojach 0,5 – 4 mm² (światła, pompa paliwa, ogrzewanie szyby).
• W pobliżu przykręcony punkt masowy M17/M27 – częste źródło problemów.
• Inspekcja wizualna po rozłączeniu.
• Pomiar spadku napięcia na złączu przy obciążeniu (światła STOP, ogrzewanie szyby).
• Test ciągłości przewodu (od skrzynki bezpieczników do odbiornika).
• Produkcja wiązek do pojazdów klasycznych przenosi się do wyspecjalizowanych firm (remanufacturing) – dostępne gotowe odcinki progowe dla Mondeo Mk 1.
• Złącza wielopinowe Forda można zastąpić nowymi insertami AMP/Tyco; aftermarket oferuje zestawy naprawcze z uszczelkami EPDM odpornymi na wilgoć.
• Analogiczny sposób łączenia zastosowano w Escortach i Focusach z lat 90.
• Porównując do magistrali danych CAN w nowszych autach – tu mamy wyłącznie rozdział sygnałów/federację obwodów, bez warstwy komunikacyjnej.
• Przy pracy przy instalacji należy odłączyć akumulator (norma ISO 6469-3 – prace przy instalacjach niskonapięciowych).
• Nielegalne jest stosowanie przewodów nie spełniających norm FMVSS302 (palność).
• Egzemplarze z alarmem fabrycznym mogą mieć dodatkowe połączenie w tunelu środkowym (złącze C35) – nie jest to jednak główne łącze przed/tył.
• Wersje z fotelami elektrycznymi bywają wyposażone w dodatkową przedłużkę pod fotelem kierowcy – może mylnie sugerować „główne” złącze.
• Pomiary termowizyjne złącza przy pełnym obciążeniu (grzanie szyby + światła) – pozwoli wykryć opory styków.
• Analiza degradacji przewodów PVC po 25 latach eksploatacji – projekt badawczy dla laboratoriów samochodowych.
• Porównanie oryginalnych i współczesnych materiałów uszczelniających złącza.
W Mondeo Mk 1 przednia i tylna część instalacji spotykają się w jednym dużym złączu ukrytym pod dywanem przy progu kierowcy, w rejonie słupka B. To krytyczny punkt przelotowy dla większości obwodów tyłu auta; jego diagnostyka zaczyna się od demontażu listwy progowej. Prawidłowe zabezpieczenie i okresowe sprawdzanie tego złącza eliminuje większość problemów z tylną elektryką w tym modelu.