motus pro 10 sport 2021 opony bezdętkowe
Kluczowe punkty
• Rozmiar zamienny: 10 × 2,50 (60/70-6,5) lub 10 × 3 (80/65-6).
• Felga z modelu 2021 nie jest w 100 % „tubeless-ready” – przy konwersji trzeba uszczelnić ranty i zastosować zawór bezdętkowy lub wymienić obręcz.
• Dostępne są dwa typy tubeless: pneumatyczne (komfort, amortyzacja) i pełne/solid (zero przebić, twardsza jazda).
Instrukcja producenta (MotusXD, kod UM_PRO10_Sport_2021) podaje:
• „Koło przednie/tylne – 10 × 2,5, opona dętkowa”.
W praktyce spotykane są dwa warianty felg:
Opona tubeless uszczelnia się bezpośrednio z rantem felgi dzięki:
• specjalnemu profilowi „hook-type” oraz
• warstwie butylowej wewnątrz karkasu.
Kluczowe dla szczelności są: gładki rant, brak szczelin w miejscu łączenia połówek felgi i odpowiedni zawór.
A. Pneumatyczna tubeless 10 × 2,50 lub 10 × 3
B. Pełna (solid) tubeless 10 × 2,50
Cecha | Dętkowa (fabryczna) | Pneumatyczna tubeless | Pełna (solid) |
---|---|---|---|
Komfort | Wysoki | Wysoki | Niski |
Odporność na przebicia | Niska | Średnia (z uszczelniaczem wysoka) | Bardzo wysoka |
Masa wirująca | Najwyższa (dętka) | Niższa | Wyższa od tubeless pneum. |
Serwis w trasie | Łatwa wymiana dętki | Naprawa kołkiem lub mleczkiem | Brak serwisu na drodze |
Trudność montażu | Średnia | Wysoka | Bardzo wysoka |
• Rynek akcesoriów e-scooter rozwija linię opon 10 × 3 Vacuum Tire 80/65-6 (np. Tocbeuu, 2023 r.) oferujących grubszy bieżnik i karkas tubeless.
• W serwisach (ElectroFun, HNDElectric) pojawiły się zestawy „Motus Pro 10 Tubeless Kit” zawierające felgi jednoczęściowe z frezem pod tarczę i wentyl TR412.
• Trend 2024 → większa średnica profilu 10 × 3,5 z łagodnym ramieniem dla poprawy stabilności przy prędkościach >60 km/h.
• Oznaczenie 80/65-6 = szerokość 80 mm, profil 65 %, średnica felgi 6,5″ ≈ 10-calowa średnica zewnętrzna.
• „Vacuum Tyre” w opisach azjatyckich = tubeless pnematyczna.
• Przy felgach skręcanych warto wymienić fabryczne śruby na klasy 8.8 i użyć kleju gwintowego medium, by uniknąć mikrowycieków powietrza.
• Zgodnie z Rozp. (Min. Infrastruktury z 2022 r.) użytkownik hulajnogi ponosi odpowiedzialność za stan techniczny pojazdu; nieszczelna konwersja = ryzyko utraty sterowności → konsekwencje cywilne w razie kolizji.
• Utylizacja pełnych opon: należy oddać do punktu recyklingu gumy; spalanie w domowych piecach jest zabronione (ustawa o odpadach 2012).
• Felgi z głębokimi wgnieceniami nie nadają się do konwersji – ryzyko pęknięcia przy 6–7 bar podczas „wstrzeliwania”.
• Pełne opony znacznie obciążają łożyska (masa) i elektronikę (większe udary).
• Analiza wytrzymałości felgi Motus PRO na ciśnienia >4 bar (metoda FEA + test wodorowy).
• Badania wpływu mleczek uszczelniających na rozkład ciepła w karkasie przy 65 km/h.
• Porównanie energii toczenia dętkowa vs tubeless na dystansie 100 km (potencjał wydłużenia zasięgu).
Motus PRO 10 Sport 2021 standardowo jeździ na oponach z dętką. Przejście na tubeless jest możliwe i popularne, pod warunkiem prawidłowego uszczelnienia felgi lub wymiany jej na wariant „tubeless-ready”. Najczęściej stosowane rozmiary to 10 × 2,50 i 10 × 3 (80/65-6). Konwersja poprawia odporność na przebicia, ale wymaga precyzji, czasu i odpowiednich narzędzi, a w przypadku opon pełnych – godzenia się z twardszą jazdą.