Mercedes Unimog 404 S 2.2 benzyna – naprawa pompki paliwa membranowej Pierburg/Solex
Pytanie
WWW.JAK NAPRAWIC POMPKE PALIWA - MERCEDES UNIMOG 404 S 2,2 L.POJEMNOSC BENZYNA.
Odpowiedź Sztucznej Inteligencji
Bezpośrednia odpowiedź na pytanie
- Pompa paliwa w Mercedesie Unimog 404 S (silnik benzynowy M180 2,2 l) jest mechaniczną pompą membranową (Pierburg/Solex). Naprawa polega głównie na:
1) potwierdzeniu, że usterka wynika z pompy,
2) demontażu, rozbiórce i dokładnym czyszczeniu,
3) wymianie membrany, zaworów i uszczelek z zestawu naprawczego odpornego na E10,
4) ponownym montażu z nową uszczelką bloku i sprawdzeniu ciśnienia 0,2-0,3 bar.
- Jeżeli korpus lub dźwignia są nadmiernie zużyte, ekonomiczniej jest zamontować nową / regenerowaną pompę albo niskociśnieniową pompę elektryczną z regulatorem.
Szczegółowa analiza problemu
1. Weryfikacja, że winna jest pompa
- Poziom paliwa i odpowietrzenie zbiornika.
- Filtr/ odstojnik – zatkanie daje identyczne objawy.
- Ciśnienie przy gaźniku: <0,15 bar → podejrzenie pompy; >0,35 bar → zacinający się zawór iglicowy gaźnika.
- „Test słoika” – odłącz wylot pompy, zakręć rozrusznikiem 5 s; powinno napompować ≥50 ml.
2. Demontaż
- Odłącz minus akumulatora, zamknij zawór paliwa.
- Oznacz wlot/ wylot, połóż matę sorpcyjną.
- Odkręć dwie śruby M8 mocujące pompę do bloku. Pilnuj popychacza – może wypaść!
3. Rozbiórka i inspekcja
Element |
Kryterium odrzutu |
Membrana (tkanina/guma) |
Mikropęknięcia, sztywność > 3 N |
Zawory dyskowe |
Rysa > 0,05 mm, brak szczelności „podsłuch stykowy” |
Sprężyna powrotna |
Długość skrócona o >10 % |
Dźwignia i rolka |
Zużycie > 0,2 mm lub wżery rurkowate |
Korpus |
Pęknięcia, korozja w gnieździe zaworu |
4. Regeneracja
- Zestaw A 000 091 04 28 lub aftermarket (Viton/NBR-F) zawiera dwuwarstwową membranę, dwa zawory i uszczelki.
- Gniazda zaworów można dotrzeć pastą 10 µm, lecz nie dłużej niż 30 s, aby nie zmienić geometrii.
- Śruby obwodowe dokręcać krzyżowo 6 Nm; przekręcić wałem korbowym ½ obr. i sprawdzić brak kolizji dźwigni.
5. Montaż na silniku
- Nowa uszczelka 0,3 mm; cienka warstwa smaru silikonowego zapobiega przyklejeniu.
- Moment śrub M8: 22 Nm.
- Po podłączeniu przewodów – ręczna dźwigienka (o ile występuje) do wstępnego zalania gaźnika.
6. Testy końcowe
- Ciśnienie statyczne: 0,22 – 0,30 bar przy 1500 obr/min.
- Wydatek objętościowy: ≥0,8 l/min przy swobodnym wypływie.
- 10-minutowa próba szczelności; brak potu benzyny na obudowie.
7. Typowe pułapki
- Stare przewody tekstylne zasysają powietrze → wymień na przewody DIN 73379-3E.
- Paliwa E10 powodują puchnięcie starej gumy – stosuj membrany Viton i filtr 10 µm przed pompą.
- Zużyty popychacz skraca skok membrany; nowy ma długość 78,5 mm.
Aktualne informacje i trendy
- Zestawy z membranami Viton oraz zaworami stal AISI 316 są obecnie standardem ze względu na paliwa z etanolem.
- Coraz popularniejszy retrofit niskociśnieniowych pomp elektrycznych (Facet Solid-State 40105, 0,25 bar) sterowanych przekaźnikiem olejowym – poprawia rozruch po długim postoju.
- 3D-druk (MJF) stosuje się już do produkcji korpusów próbnych, lecz nie jest jeszcze dopuszczony do pracy z benzyną zgodnie z UNECE R34.
Wspierające wyjaśnienia i detale
- Pompa membranowa działa jak dwustronna strzykawka: przesuwana dźwignią cam followera membrana zasysa paliwo przez zawór jednokierunkowy, a w fazie powrotnej wypycha je do gaźnika.
- Ciśnienie jest ograniczone twardością sprężyny i powierzchnią membrany: \( p = \frac{k \cdot \Delta x}{A} \).
Aspekty etyczne i prawne
- Benzyna jest odpadem niebezpiecznym – zgodnie z Rozporządzeniem (MS/CE) 1907/2006 zlej resztki do atestowanego pojemnika.
- Modyfikacja na pompę elektryczną wymaga zabezpieczenia przeciwpożarowego (przekaźnik inercyjny lub odcięcie przy braku ciśnienia oleju) wg ISO 26262 (bezpieczeństwo funkcjonalne).
Praktyczne wskazówki
- Fotografuj każdy etap demontażu – ułatwia prawidłowe złożenie.
- Przy pierwszym uruchomieniu miej gaśnicę ABC 2 kg w zasięgu ręki.
- Jeżeli gaźnik Zenith 32NDIX ma długo stojące paliwo, wymień iglicę i pływak na zestaw odporny na E10.
Ewentualne zastrzeżenia lub uwagi dodatkowe
- Bardzo skorodowany korpus pompy może pęknąć przy dokręcaniu – wówczas jedynym wyjściem jest wymiana całej jednostki.
- Nie wszystkie zestawy naprawcze z aukcji internetowych mają membrany odporne na etanol – sprawdź specyfikację materiału.
Sugestie dalszych badań
- Zapoznaj się z instrukcją serwisową „Unimog 404 Vol. 1 & 2”, dostępną w archiwum mbmanuals.com.
- Prześledź fora unimog-community.de – aktualne numery części i zamienniki.
- Rozważ badanie ciśnienia dynamicznego oscyloskopem (przetwornik piezo) dla oceny ugięcia membrany w funkcji prędkości obrotowej.
Krótkie podsumowanie
Naprawa pompki paliwa w Unimogu 404 S sprowadza się do precyzyjnej regeneracji lub wymiany mechanicznej pompy membranowej. Kluczem jest: dokładna diagnostyka, zastosowanie zestawu naprawczego z nowoczesnych materiałów odpornych na E10, prawidłowy montaż i kontrola ciśnienia. Przy silnym zużyciu zaleca się przejście na regenerowaną jednostkę lub wspomaganie pompą elektryczną z zabezpieczeniem. Zapewnienie bezpieczeństwa podczas pracy z benzyną i zgodność z aktualnymi normami to równie istotne elementy jak sama procedura techniczna.
Zastrzeżenie: Odpowiedzi udzielone przez sztuczną inteligencję (model językowy) mogą być niedokładne i wprowadzające w błąd. Elektroda nie ponosi odpowiedzialności za dokładność, rzetelność ani kompletność prezentowanych informacji. Wszystkie odpowiedzi powinny być zweryfikowane przez użytkownika.