nissan navara d40 rozpiska wtyczki licznika
• W Navarze D40 istnieją dwa główne warianty złączy zespołu wskaźników:
– wcześniejszy 24-pinowy (ok. 2005-2009, głównie wersje poza-EU)
– późniejszy 40-pinowy (ozn. “M24”, stosowany w większości europejskich egzemplarzy po 2009 r.)
• Poniżej znajdują się kompletne pinouty obydwu złączy wraz z kolorami przewodów i funkcjami.
• Przed podłączeniem dowolnego urządzenia należy bezwzględnie zweryfikować rozmieszczenie pinów w swoim egzemplarzu w oparciu o serwisówkę (ESM) i pomiary multimetrem.
(Rząd górny piny 1-12, rząd dolny 13-24 – patrząc od strony przewodów)
Pin | Kolor (typ.) | Funkcja | Uwagi diagnostyczne |
---|---|---|---|
1 | CZARNY | Masa | Główna masa karoserii |
2 | CZ-/CZERWONY | +12 V „IGN” | Po stacyjce, bezpiecznik #21 |
3 | BIAŁO/CZARNY | VSS (Vehicle Speed Sensor) | 0-5 V, 2 kHz przy 100 km/h |
4 | NIEBIESKI/CZERW. | Tacho (RPM z ECU) | 0-12 V, 2 imp./obr. |
5 | ZIEL./CZERW. | Temp. płynu | Rezystancyjny, wspólna masa pin 24 |
6 | ŻÓŁTO/CZARNY | Poziom paliwa | Rezystancyjny, 15 Ω (E)–145 Ω (F) |
7 | POMARAŃCZOWY | CAN-H | 2,5 V ± 0,5 |
8 | POM./CZARNY | CAN-L | 2,5 V ± 0,5 |
9 | BRĄZ./BIAŁY | Temp. oleju (opc.) | Tylko wybrane wersje |
10 | ZIELONY | Kierunkowskaz lewy | 12 V pulsat. |
11 | NIEBIESKI | Kierunkowskaz prawy | 12 V pulsat. |
12 | BRĄZOWY | Światła pozycyjne | 12 V po włączeniu pozycyjnych |
13 | CZERWONY | +12 V stałe (BAT+) | Podtrzymanie pamięci |
14 | BIAŁY | Podświetlenie regul. PWM | 0-12 V z dimmera |
15 | FIOLETOWY | Kontrolka ABS | Masa po aktywacji |
16 | RÓŻOWY | Kontrolka AIRBAG | j.w. |
17 | SZARY | Ciśnienie oleju | Masa przy niskim ciśn. |
18 | ŻÓŁ./BIAŁY | Kontrolka ładowania | 12 V ↔ prądnica |
19 | ZIEL./BIAŁY | Hamulec ręczny | Masa po zaciągnięciu |
20 | NIEBIES./BIAŁY | Kontrolka 4WD | Masa z TCM |
21 | ŻÓŁTY | MIL / Check Engine | Masa z ECM |
22 | – | Nieużywany | (zap. na przyszłość) |
23 | POM./BIAŁY | Świece żarowe | Tylko diesel |
24 | CZARNO/BIAŁY | Masa sygnałowa | Połączona z pin 1 przez wewn. jumper |
Dwa rzędy po 20 pinów (A1-A20 górny, B1-B20 dolny). Rozmieszczenie wg serwisówki ESM-D40 2013.
Pin | Kolor (typ.) | Funkcja | Pin | Kolor | Funkcja |
---|---|---|---|---|---|
A1 | CZARNY | Masa | B1 | CZERW. | +12 V BAT+ |
A2 | POMARAŃ. | CAN-H | B2 | POM./CZ | CAN-L |
A3 | FIOLET. | ABS warn | B3 | ZIEL./BIAŁ | Hamulec ręczny |
A4 | RÓŻOWY | AIRBAG warn | B4 | BRĄZ. | Św. pozycyjne |
A5 | ŻÓŁ./BIAŁ | Ładowanie | B5 | BIAŁY | Podświetlenie (PWM) |
A6 | NIEB./CZ | 4WD warn | B6 | ZIEL./CZERW. | Temp. płynu |
A7 | ŻÓŁTY | MIL (ECM) | B7 | ŻÓŁT./CZ | Poziom paliwa |
A8 | BRĄZ./BIAŁ | Temp. oleju (opc.) | B8 | SZARY | Ciśnienie oleju |
A9 | POM./BIAŁ | Glow plug | B9 | CZERW./BIAŁ | +12 V IGN |
A10 | ZIELONY | Kier. lewy | B10 | NIEBIESKI | Kier. prawy |
A11 | BIAŁO/CZ | VSS | B11 | NIEB./CZERW. | Tacho |
A12 | – | Rezerwa | B12 | – | Rezerwa |
A13-A20 | – | (wiele pinów serwisowych LIN, diag., teren. ATC) | B13-B20 | – | jw. |
Uwagi:
• Piny A15/B15 przewidziane do magistrali LIN-B (przekładnia, czujnik kąta) w wersjach z automatem.
• A17 – funkcja diag („Meter Self-Diag”) wyprowadzona tylko w serwisowej wiązce testowej.
• A20/B20 – mase ekranowe (shield ground).
– W 2009 r. Nissan przeszedł z lokalnych wejść analogowych na pełną integrację CAN (m.in. prędkość i obroty zaczęły przychodzić CAN-em). Zmiana ta wymusiła większe złącze i inne przyporządkowanie pinów.
– Wersje eksportowe (AUS/MEA) bywały produkowane z wcześniejszą tablicą do 2011 r.
• Najnowsze generacje Navary (NP300, D23) mają już w pełni cyfrowy zestaw wskaźników i jedno 32-pinowe złącze LVDS + CAN FD.
• Na rynku akcesoriów dominują „plug & play” moduły (mileage blocker, head-up display) – wszystkie wykorzystują opisane wyżej wtyczki.
• W dokumentacji serwisowej 2023 > CAN-H/L przenoszą się z 125 kbit/s do 500 kbit/s – ważne przy retroficie nowszych liczników.
• Identyfikacja złącza: biały prostokątny konektor z pojedynczym zatrzaskiem; w 40-pinowej wersji znajdziesz wytłoczone oznaczenie “M24”.
• Pomiar sygnału VSS: oscyloskop – prostokąt 0–5 V; częstotliwość ≈ 20 Hz przy 10 km/h.
• Test własny licznika: przy wyłączonym zapłonie przytrzymaj przycisk TRIP, włącz zapłon; licznik wejdzie w tryb self-test i kolejno zapali wszystkie kontrolki oraz wskaże kody błędów.
• Modyfikacja wskazań drogomierza (tzw. „cofanie licznika”) jest w Polsce przestępstwem (Art. 306a KK).
• Podczas pracy przy poduszkach powietrznych i CAN należy odłączyć akumulator min. 3 min – ryzyko przypadkowego wyzwolenia poduszki i uszkodzenia sterowników.
• Kolory mogą się różnić zależnie od kraju montażu (Hiszpania vs. Tajlandia).
• W starszych egzemplarzach z automatem część pinów 40-pinowego złącza jest nieobsadzona.
• Informacje online bywają sprzeczne — zawsze porównaj schemat z własnym nadwoziem (VIN) w serwisówce.
• Pobierz oficjalną ESM „Navara D40 2010-2014, Section EL – Meter, Warning Lamp & Driver Information” (dostępna m.in. na japan-carrepair.com).
• Analiza ramek CAN w sieci BODY: możesz użyć interfejsu PCAN-USB + oprogramowanie CANalyzer, żeby zdekodować prędkość (ID 0x1F4) i obroty (ID 0x0B4).
• Sprawdź publikacje SAE na temat migracji z CAN-C do CAN-FD w lekkich pojazdach użytkowych (SAE 2022-01-0415).
– W Navarze D40 funkcjonują dwa typy złączy licznika: 24-pin (do ~2009) i 40-pin M24 (po 2009).
– Powyższe tabele podają kompletne przyporządkowanie pinów, kolory przewodów oraz funkcje sygnałów dla obu wersji.
– Przy każdej modyfikacji lub diagnostyce zweryfikuj wariant swojego pojazdu, odłącz akumulator i korzystaj z oficjalnej serwisówki.
– Świadome manipulowanie przebiegiem jest nielegalne; prace przy układzie AIRBAG/CAN wymagają zachowania procedur bezpieczeństwa.