Co oznacza x = proper_ang(x) ; w arduino?
x = proper_ang(x);
w Arduino oznacza, że zmienna x
zostaje zaktualizowana wynikiem funkcji proper_ang(x)
. Funkcja ta, zdefiniowana przez użytkownika, najprawdopodobniej służy do normalizacji wartości kąta x
do określonego zakresu, np. od 0 do 360 stopni lub od -180 do 180 stopni.proper_ang(x)
Normalizacja kąta:
proper_ang(x)
jest często stosowana w aplikacjach, gdzie operuje się na kątach, takich jak robotyka, sterowanie silnikami, systemy nawigacyjne czy przetwarzanie danych z czujników.x
do "właściwego" zakresu, co ułatwia dalsze obliczenia i interpretację danych.Typowe zakresy normalizacji:
proper_ang(x)
Normalizacja do zakresu 0–360 stopni:
float proper_ang(float x) {
while (x < 0) x += 360.0; // Dodawaj 360, aż kąt będzie dodatni
while (x >= 360) x -= 360.0; // Odejmuj 360, aż kąt będzie mniejszy niż 360
return x;
}
x = 400
, wynik to 40
(400 - 360 = 40).Normalizacja do zakresu -180–180 stopni:
float proper_ang(float x) {
while (x <= -180) x += 360.0; // Dodawaj 360, jeśli kąt jest mniejszy niż -180
while (x > 180) x -= 360.0; // Odejmuj 360, jeśli kąt jest większy niż 180
return x;
}
x = 200
, wynik to -160
(200 - 360 = -160).Wykorzystanie funkcji fmod
(reszta z dzielenia):
float proper_ang(float x) {
x = fmod(x, 360.0); // Oblicz resztę z dzielenia przez 360
if (x < 0) x += 360.0; // Jeśli wynik jest ujemny, dodaj 360
return x;
}
fmod
jest bardziej efektywna niż pętle while
, szczególnie dla dużych wartości kąta.Normalizacja z użyciem fmod
dla zakresu -180–180:
float proper_ang(float x) {
x = fmod(x + 180.0, 360.0); // Przesuń zakres o 180, a następnie oblicz resztę
if (x < 0) x += 360.0; // Jeśli wynik jest ujemny, dodaj 360
return x - 180.0; // Przesuń zakres z powrotem do -180–180
}
x = proper_ang(x);
oznacza, że wartość zmiennej x
jest przetwarzana przez funkcję proper_ang
i wynik tej operacji jest przypisywany z powrotem do x
.Przykład użycia:
void setup() {
Serial.begin(9600);
float x = 400.0; // Kąt poza zakresem
x = proper_ang(x); // Normalizacja kąta
Serial.println(x); // Wynik: 40.0
}
float proper_ang(float x) {
while (x >= 360) x -= 360.0;
while (x < 0) x += 360.0;
return x;
}
void loop() {
// Brak potrzeby w pętli
}
fmod
, zamiast iteracyjnych pętli.Dlaczego normalizacja jest ważna?
Przykład praktyczny:
while
dla dużych wartości kąta: Użycie fmod
jest bardziej efektywne.proper_ang
działa na kątach w odpowiednich jednostkach (stopnie lub radiany).proper_ang
musi być zdefiniowana w kodzie przed jej użyciem. Jeśli nie jest, kompilator zgłosi błąd.x = proper_ang(x);
w Arduino oznacza, że zmienna x
jest przetwarzana przez funkcję proper_ang
, która najprawdopodobniej normalizuje kąt do określonego zakresu.fmod
do obliczania reszty z dzielenia kąta przez 360.