odpowietrznik skrzyni biegow mercedes tourismo manualna skrzynia
Kluczowe punkty
• Lokalizacja: górna płaszczyzna korpusu skrzyni, po stronie kierowcy, zwykle 10-15 cm od wieżyczki wybieraka.
• Funkcja: wyrównanie ciśnienia, zapobieganie wyciekom oleju i zasysaniu wilgoci.
• Serwis: inspekcja co wymianę oleju (≈ 45–60 tys. km) lub nie rzadziej niż raz w roku; moment dokręcenia nowego korka 15-25 Nm (zgodnie z dokumentacją konkretnego typu skrzyni).
Skrzynia | Producent | Przybliżone położenie odpowietrznika | Nr gwintu | Uwagi serwisowe |
---|---|---|---|---|
GO 190-6 | Mercedes-Benz | Pokrywa wieżyczki, lewa strona | M14 × 1,5 | Widoczny od spodu pojazdu; łatwy demontaż |
GO 210-6 | Mercedes-Benz | Centralnie, 30 mm za wybierakiem | M12 × 1,5 | Często z krótkim wężykiem |
ZF 16S Ecosplit | ZF | Górny odlew tylnej sekcji | M14 × 1,5 | W niektórych egz. przewód Ø8 mm prowadzony wyżej |
• Świeże wycieki oleju z uszczelniacza wałka sprzęgłowego lub wyjściowego po dłuższej trasie.
• Spieniony lub mleczny olej (zassana woda/para).
• Trudności w zmianie biegów, hałas łożysk (przegrzanie i utrata lepkości oleju).
• Autobusy pracujące w regionach o wysokiej wilgotności lub często myte podwoziowo – warto dołożyć silikonowy przewód Ø8 mm i poprowadzić w górę (≥ 30 cm powyżej obudowy sprzęgła), zakończony filtrem siatkowym; zestawy relokacyjne oferują np. Seikel lub AT-Breather.
• W pojazdach górskich (duże różnice temp.) stosuje się odpowietrzniki z zaworem jednostronnym 0,3 bar, które minimalizują ubytki oleju przy stromych podjazdach.
• W nowszych Tourismo Euro VI (od 2018 r.) odpowietrznik GO 190/GO 210 ma zintegrowany wkład filtrujący z PTFE – identyczny system stosowany jest w Actrosie MP5; części są zamienne (nr przykładowy MB A 000 262 12 85).
• Trend: „zamknięte” układy oddechowe z separacją par oleju (Oil Mist Separator) – redukcja emisji mgły olejowej i spełnienie norm Euro VI-E.
• Coraz częściej stosuje się czujniki ciśnienia obudowy skrzyni (opcjonalnie w ISOBUS), co pozwala wykryć zapchany odpowietrznik zanim dojdzie do uszkodzeń.
• Analogią odpowietrznika skrzyni jest korek odpowietrzający w mostach napędowych – zasada działania i objawy uszkodzenia są identyczne.
• Moment dokręcenia 15-25 Nm wynika z wymagań uszczelnienia gwintu aluminiowego korpusu; zbyt duży moment prowadzi do mikropęknięć odlewu.
• Silikonowe lub EPDM-owe przewody odpowietrzające muszą być odporne na temperaturę min. +150 °C i olej przekładniowy GL-4/GL-5.
• Zgodnie z dyrektywą 2000/53/WE odpady olejowe i zanieczyszczone rozpuszczalniki należy przekazywać do wyspecjalizowanych odbiorców.
• Nie wolno usuwać lub „zaślepiać” odpowietrznika – grozi to wyciekiem oleju na drogę, co stanowi zagrożenie dla środowiska i ruchu.
• Dokładne położenie i numer części mogą się różnić w zależności od rocznika i specyfikacji (VIN).
• Niektóre egzemplarze ZF Ecosplit miały odpowietrznik śrubowy z otworem Ø1 mm bez zaworu – po latach ulega on korozji i gubi drożność.
• Weryfikacja katalogu EPC WIS/ASRA po numerze VIN – pozwoli uzyskać właściwy numer korka i moment dokręcenia.
• Analiza trendu „closed loop venting” – możliwa modernizacja starszych skrzyń Tourismo.
• Pomiar ciśnienia wewnętrznego skrzyni podczas testu drogowego (logowanie CAN > 0,15 bar to sygnał ostrzegawczy).
Odpowietrznik skrzyni biegów w Mercedes-Benz Tourismo to tani, ale krytyczny element zapewniający wyrównanie ciśnienia i ochronę uszczelnień. Znajduje się na górnej powierzchni skrzyni (GO 190/GO 210/ZF). Regularna inspekcja i czyszczenie (lub wymiana) co każdy przegląd olejowy zapobiega wyciekom, przegrzewaniu i degradacji oleju. W pojazdach pracujących w ciężkich warunkach wskazane jest wydłużenie przewodu odpowietrzającego i zastosowanie filtra powietrza. Dzięki prostym czynnościom serwisowym można znacząco wydłużyć żywotność przekładni i zminimalizować ryzyko kosztownych napraw.