Piła spalinowa oleo mac 937; gdzie dokładnie na której części łącznika ssącego należy użyć pasty uszczelniającej żeby uszczelnić z cylindrem
W pilarce spalinowej Oleo Mac 937 (jak i w wielu innych dwusuwowych urządzeniach) występuje element łączący cylinder z układem dolotowym – zwany łącznikiem ssącym lub kolektorem dolotowym. Jego zadaniem jest doprowadzenie mieszanki paliwowo-powietrznej do komory spalania. Ze względu na narażenie na wysoką temperaturę cylindra, wibracje silnika oraz kontakt z paliwem, takie połączenie musi być szczelne i odporne na rozszczelnienia.
W zależności od konstrukcji:
• stosuje się fabryczną uszczelkę (papierową, gumową, kompozytową lub metalową),
• lub, w niektórych modelach, można wspomóc się pastą uszczelniającą na bazie silikonu wysokotemperaturowego bądź produktu anaerobowego.
Różne źródła (instrukcje i doświadczenia praktyków) niekiedy zalecają stosowanie dodatkowej pasty, a czasem wyłącznie wymianę uszczelki. Jeżeli producent w oficjalnej instrukcji lub serwisie Oleo Mac zaleca użycie pasty, wówczas:
Jeśli jednak producent wyraźnie zaleca wyłącznie uszczelkę i brak dodatkowych środków uszczelniających (co sugeruje część instrukcji i serwisy), wówczas stosowanie pasty może być niewłaściwe i istnieje ryzyko zanieczyszczenia układu dolotowego. Z praktycznego punktu widzenia, niektórzy mechanicy dopuszczają małą ilość pasty w okolicach krawędzi uszczelki, ale tylko jeśli konstrukcja nie wyklucza takiego rozwiązania.
Według dostępnych obecnie instrukcji (m.in. w sieci ManualsLib) nie ma jednoznacznego wskazania producenta Oleo Mac 937 co do użycia pasty; większość procedur opisuje standardowe podejście z uszczelką. Z kolei w nowszych modelach pilarek innych producentów coraz częściej zaleca się silikonowe uszczelnienia zamiast klasycznych uszczelek (zwłaszcza przy wyższych temperaturach pracy silnika oraz przy bardziej wyśrubowanych normach emisji spalin).
• Pasta uszczelniająca wysokotemperaturowa, zwykle na bazie silikonu (np. Loctite, Dirko, Permatex High-Temp RTV), charakteryzuje się odpornością na paliwo i temperaturę do ok. 200–300°C.
• Należy zwracać szczególną uwagę, by nie stosować jej w nadmiarze.
• Jeśli łącznik ssący jest pęknięty lub zdeformowany, sama pasta nie rozwiąże problemu. Konieczna może być wymiana uszkodzonego elementu.
• Podczas samodzielnych napraw należy pamiętać o bezpieczeństwie użytkownika i chronić się odpowiednią odzieżą, zwłaszcza przy pracy z paliwami.
• W przypadku wątpliwości co do poprawności naprawy najlepiej skonsultować się z autoryzowanym serwisem lub zerknąć do aktualnej dokumentacji Oleo Mac (w tym do zaleceń dotyczących gwarancji).
W większości przypadków w pile Oleo Mac 937 stosuje się uszczelkę między łącznikiem ssącym a cylindrem. Jeśli jednak istnieje konieczność użycia pasty, nakładamy cienką, równomierną warstwę wyłącznie na obwodzie kołnierza łącznika (bez zalewania kanału dolotowego) i wokół otworów montażowych, stosując wytrzymały na temperaturę uszczelniacz odporny na działanie paliwa. Zawsze warto sprawdzić w instrukcji bądź w autoryzowanym serwisie, czy producent zaleca dodatkowe środki uszczelniające czy też wyłącznie odpowiednią uszczelkę.