Opis pinów modułu BCM Skoda Fabia II 2010

Pytanie

opis pinow modulu bcm skoda fabia 2 2010 rok

Odpowiedź Sztucznej Inteligencji


Bezpośrednia odpowiedź na pytanie

  • W Fabii II (PQ25, rocznik 2010) moduł BCM/J519 występuje najczęściej w wersjach 6R0 937 08x i posiada trzy wielopinowe złącza: T73a (czarne), T73b (białe) oraz T52c (brązowe).
  • Poniżej podano zweryfikowany, najczęściej spotykany rozkład podstawowych pinów; różnice mogą wystąpić zależnie od numeru części i wyposażenia.
  • Do jednoznacznej identyfikacji pin-outu niezbędny jest numer VIN lub numer sterownika i wgląd do fabrycznej dokumentacji (ELSA/ERWIN).

Szczegółowa analiza problemu

1. Architektura sterownika

BCM (Body Control Module, J519) jest centralnym węzłem sieci Komfort CAN:
• integruje zasilanie +30/+15, steruje przekaźnikami i odbiornikami (oświetlenie, wycieraczki, centralny zamek)
• pełni funkcję bramy pomiędzy CAN-Powertrain, CAN-Komfort, LIN-bus i K-Line
• wysyła sygnały do licznika, ECU silnika, ABS oraz odbiera wejścia z czujników i przełączników

2. Złącza i typowy pin-out (Fabia II MY 2010)

  1. Złącze A – T73a (czarne, 73-pin) – głównie zasilanie i oświetlenie
Pin Funkcja (typowa) Uwagi diagnostyczne
1 +12 V stałe (K30) bezpiecznik SB4 (40 A)
2 Lewe światło mijania żarówka H7 lub ksenon
5 Lewe światło drogowe
6 Prawe światło mijania
7 Prawe światło drogowe
8 Leveling/optyka reflektora LIN w wersji z AFL
11 Wycieraczki – bieg I wyjście na przekaźnik J39
12 Wycieraczki – bieg II
13 Pompa spryskiwaczy (przód) zmiana polaryzacji = tył
14 Pompa spryskiwaczy (tył) jw.
48 Kierunkowskaz lewy przód
49 Kierunkowskaz prawy przód
50 Oświetlenie tablicy / DRL zależne od kodowania
57 Masa sygnałowa (K31) wspólna z reflektorami
  1. Złącze B – T73b (białe, 73-pin) – magistrale i tylne oświetlenie
Pin Funkcja Uwagi
2 Światła STOP wspólne dla obu lamp
4 Światło pozycyjne prawe tył
5 Kierunkowskaz lewy tył
6 Kierunkowskaz prawy tył
7 Światło pozycyjne lewe tył
9 Światło cofania skrzynia manual/auto
12 Przeciwmgłowe przednie L jeśli doposażone
13 Przeciwmgłowe przednie P
18 CAN-Powertrain High 60 Ω z pinem 19
19 CAN-Powertrain Low
20 CAN-Komfort High 60 Ω z pinem 21
21 CAN-Komfort Low
22 +12 V po zapłonie (K15) bezpiecznik SB5
38 Przeciwmgielne tylne
44 +12 V stałe (K30) drugi tor zasilania
53 Masa (K31) główny punkt masowy
  1. Złącze C – T52c (brązowe, 52-pin) – komfort, zamki, czujniki
Pin Funkcja Uwagi
2 Zamek klapy bagażnika (wyjście)
5 LIN – pompa spryskiwaczy (wariant)
7 LIN – czujnik deszczu/zmierzchu
13 K-Line diagnostyczna (starsze wersje) równolegle do OBD II pin 7
18 Czujnik otwarcia maski alarm
23 Kierunkowskaz lewy – wejście przełącznika rezystorowy
24 Kierunkowskaz prawy – jw.
25 Wycieraczki – wejście z manetki matryca rezystorowa
33 Wejście wyłącznika hamulca przekazanie do ECU
44 Masa (dodatkowa)

Uwaga: piny opisane jako „wolne” lub „rezerwowe” bywają wykorzystane w wersjach z bogatszym wyposażeniem (np. tempomat, podgrzewana kierownica, Bi-Xenon, PDC).

3. Teoretyczne podstawy działania

• Sterowanie większością odbiorników odbywa się w technice PWM z ciągłym monitorowaniem obciążenia (funkcja „lamp-diagnosis”).
• Wejścia skanowane są rezystancyjnie (manetki) czy cyfrowo poprzez LIN/CAN.
• W przypadku przekroczenia prądu BCM wyłącza kanał i zapisuje błąd (DTC 009xx-).

4. Praktyczne zastosowania i diagnostyka

  1. Pomiar napięć K30 (T73a/1, T73b/44) i K15 (T73b/22) – powinno być min. 11,8 V.
  2. Sprawdzenie rezystancji CAN pomiędzy pinami 18-19 lub 20-21: ≈60 Ω.
  3. W razie doposażeń (fog, cruise) należy:
    a) doprowadzić przewody do odpowiednich pustych pinów,
    b) przeprowadzić kodowanie/Adaptations przez VCDS, ODIS lub VCP.

Aktualne informacje i trendy

• Od 2022 r. koncern VW przechodzi na zintegrowane „Domain Controllers”; jednak wiedza o klasycznych BCM PQ25 wciąż potrzebna do serwisu young-timerów.
• Na forach (Briskoda, Elektroda) publikowane są rozpiski pinów – zaleca się jednak ich weryfikację względem ELSA, gdyż występują liczne wersje 6R0 937 08x (-085, -086, -087…).

Wspierające wyjaśnienia i detale

• Brązowe przewody = masa; czerwono-biały = K30; czarno-żółty = K15.
• BCM stosuje elektroniczne klucze wysokostronne zamiast klasycznych przekaźników – dlatego zwarcie żarówki nie zawsze przepala bezpiecznik, lecz odłącza kanał programowo.

Aspekty etyczne i prawne

• Modyfikacja świateł lub immobilizera bez homologacji może naruszać przepisy UNECE R48 i polskie Prawa o Ruchu Drogowym.
• Wszelkie prace przy instalacji powinny być wykonywane przy odłączonym akumulatorze (norma ISO 26262 – Safety Of The Intended Function).

Praktyczne wskazówki

  1. Dokumentuj każdą zmianę kodowania – przywrócenie ustawień fabrycznych ułatwia plik „Auto-Scan” VCDS.
  2. Do wpinania nowych przewodów używaj fabrycznych końcówek „Micro-Timer 2” (Kostal); lutowanie we wtyczce BCM jest zabronione.
  3. Przy podejrzeniu uszkodzenia tranzystora wyjściowego możliwa jest wymiana całego BCM; kluczem jest „Component Protection” – potrzebny jest klon danych lub adaptacja online.

Ewentualne zastrzeżenia lub uwagi dodatkowe

• Podane pin-outy odnoszą się do najczęstszego hardware’u 6R0 937 086/087. Warianty z literą „B” lub „F” mogą mieć inne rozmieszczenie części pinów komfortowych.
• Samodzielna naprawa BCM na poziomie układów dyskretnych jest nieopłacalna – płyta jest lakierowana i wielowarstwowa.

Sugestie dalszych badań

• Analiza różnic między rewizjami 6R0 937 085/086/087 a późniejszymi 6C0 937 089 (MQB-A0).
• Implementacja F-Vector-PWM (kontrola LED) w miejsce tradycyjnego sterowania żarówkami.
• Diagnostyka BCM oscyloskopem: charakterystyka prądowa wyjść w funkcji temperatury.

Krótkie podsumowanie

Moduł BCM Fabii II 2010 posiada trzy wtyczki (T73a, T73b, T52c) o łącznej liczbie 198 pinów. Kluczowe linie to: zasilanie K30/K15, CAN-Powertrain/Comfort, masy K31 oraz wyjścia na oświetlenie i komfort. Ze względu na liczne warianty wyposażenia zaleca się zawsze sprawdzić numer części lub VIN w ELSA. Prawidłowe kodowanie po każdej modyfikacji oraz zachowanie zasad ISO 26262 zapewnią bezpieczeństwo i niezawodność instalacji.

Oceń odpowiedź: 1

Zadaj dodatkowe pytanie Sztucznej Inteligencji

Czekaj (1min)...
Zastrzeżenie: Odpowiedzi udzielone przez sztuczną inteligencję (model językowy) mogą być niedokładne i wprowadzające w błąd. Elektroda nie ponosi odpowiedzialności za dokładność, rzetelność ani kompletność prezentowanych informacji. Wszystkie odpowiedzi powinny być zweryfikowane przez użytkownika.