opis pinow modulu bcm skoda fabia 2 2010 rok
BCM (Body Control Module, J519) jest centralnym węzłem sieci Komfort CAN:
• integruje zasilanie +30/+15, steruje przekaźnikami i odbiornikami (oświetlenie, wycieraczki, centralny zamek)
• pełni funkcję bramy pomiędzy CAN-Powertrain, CAN-Komfort, LIN-bus i K-Line
• wysyła sygnały do licznika, ECU silnika, ABS oraz odbiera wejścia z czujników i przełączników
Pin | Funkcja (typowa) | Uwagi diagnostyczne |
---|---|---|
1 | +12 V stałe (K30) | bezpiecznik SB4 (40 A) |
2 | Lewe światło mijania | żarówka H7 lub ksenon |
5 | Lewe światło drogowe | – |
6 | Prawe światło mijania | – |
7 | Prawe światło drogowe | – |
8 | Leveling/optyka reflektora | LIN w wersji z AFL |
11 | Wycieraczki – bieg I | wyjście na przekaźnik J39 |
12 | Wycieraczki – bieg II | – |
13 | Pompa spryskiwaczy (przód) | zmiana polaryzacji = tył |
14 | Pompa spryskiwaczy (tył) | jw. |
48 | Kierunkowskaz lewy przód | – |
49 | Kierunkowskaz prawy przód | – |
50 | Oświetlenie tablicy / DRL | zależne od kodowania |
57 | Masa sygnałowa (K31) | wspólna z reflektorami |
Pin | Funkcja | Uwagi |
---|---|---|
2 | Światła STOP | wspólne dla obu lamp |
4 | Światło pozycyjne prawe tył | – |
5 | Kierunkowskaz lewy tył | – |
6 | Kierunkowskaz prawy tył | – |
7 | Światło pozycyjne lewe tył | – |
9 | Światło cofania | skrzynia manual/auto |
12 | Przeciwmgłowe przednie L | jeśli doposażone |
13 | Przeciwmgłowe przednie P | – |
18 | CAN-Powertrain High | 60 Ω z pinem 19 |
19 | CAN-Powertrain Low | – |
20 | CAN-Komfort High | 60 Ω z pinem 21 |
21 | CAN-Komfort Low | – |
22 | +12 V po zapłonie (K15) | bezpiecznik SB5 |
38 | Przeciwmgielne tylne | – |
44 | +12 V stałe (K30) | drugi tor zasilania |
53 | Masa (K31) | główny punkt masowy |
Pin | Funkcja | Uwagi |
---|---|---|
2 | Zamek klapy bagażnika (wyjście) | – |
5 | LIN – pompa spryskiwaczy (wariant) | – |
7 | LIN – czujnik deszczu/zmierzchu | – |
13 | K-Line diagnostyczna (starsze wersje) | równolegle do OBD II pin 7 |
18 | Czujnik otwarcia maski | alarm |
23 | Kierunkowskaz lewy – wejście przełącznika | rezystorowy |
24 | Kierunkowskaz prawy – jw. | – |
25 | Wycieraczki – wejście z manetki | matryca rezystorowa |
33 | Wejście wyłącznika hamulca | przekazanie do ECU |
44 | Masa (dodatkowa) | – |
Uwaga: piny opisane jako „wolne” lub „rezerwowe” bywają wykorzystane w wersjach z bogatszym wyposażeniem (np. tempomat, podgrzewana kierownica, Bi-Xenon, PDC).
• Sterowanie większością odbiorników odbywa się w technice PWM z ciągłym monitorowaniem obciążenia (funkcja „lamp-diagnosis”).
• Wejścia skanowane są rezystancyjnie (manetki) czy cyfrowo poprzez LIN/CAN.
• W przypadku przekroczenia prądu BCM wyłącza kanał i zapisuje błąd (DTC 009xx-).
• Od 2022 r. koncern VW przechodzi na zintegrowane „Domain Controllers”; jednak wiedza o klasycznych BCM PQ25 wciąż potrzebna do serwisu young-timerów.
• Na forach (Briskoda, Elektroda) publikowane są rozpiski pinów – zaleca się jednak ich weryfikację względem ELSA, gdyż występują liczne wersje 6R0 937 08x (-085, -086, -087…).
• Brązowe przewody = masa; czerwono-biały = K30; czarno-żółty = K15.
• BCM stosuje elektroniczne klucze wysokostronne zamiast klasycznych przekaźników – dlatego zwarcie żarówki nie zawsze przepala bezpiecznik, lecz odłącza kanał programowo.
• Modyfikacja świateł lub immobilizera bez homologacji może naruszać przepisy UNECE R48 i polskie Prawa o Ruchu Drogowym.
• Wszelkie prace przy instalacji powinny być wykonywane przy odłączonym akumulatorze (norma ISO 26262 – Safety Of The Intended Function).
• Podane pin-outy odnoszą się do najczęstszego hardware’u 6R0 937 086/087. Warianty z literą „B” lub „F” mogą mieć inne rozmieszczenie części pinów komfortowych.
• Samodzielna naprawa BCM na poziomie układów dyskretnych jest nieopłacalna – płyta jest lakierowana i wielowarstwowa.
• Analiza różnic między rewizjami 6R0 937 085/086/087 a późniejszymi 6C0 937 089 (MQB-A0).
• Implementacja F-Vector-PWM (kontrola LED) w miejsce tradycyjnego sterowania żarówkami.
• Diagnostyka BCM oscyloskopem: charakterystyka prądowa wyjść w funkcji temperatury.
Moduł BCM Fabii II 2010 posiada trzy wtyczki (T73a, T73b, T52c) o łącznej liczbie 198 pinów. Kluczowe linie to: zasilanie K30/K15, CAN-Powertrain/Comfort, masy K31 oraz wyjścia na oświetlenie i komfort. Ze względu na liczne warianty wyposażenia zaleca się zawsze sprawdzić numer części lub VIN w ELSA. Prawidłowe kodowanie po każdej modyfikacji oraz zachowanie zasad ISO 26262 zapewnią bezpieczeństwo i niezawodność instalacji.