Passat B7 Bosch ABS 9.0 – schemat wtyczki T38/T46, pinout, kolory przewodów

Pytanie

Pasat b7 schemat wtyczki abs

Odpowiedź Sztucznej Inteligencji


Bezpośrednia odpowiedź na pytanie

  • W Passacie B7 (2010-2014) najczęściej spotykany jest sterownik Bosch ABS/ESP 9.0, wyposażony w wielopinową wtyczkę T38 (38 pinów). W niektórych wersjach (4Motion, USA, Highline) występuje wariant 46-pinowy.
  • Kluczowe piny:
    • +30 (stałe +12 V) – T38/1 i T38/16
    • +15 (po zapłonie) – T38/31
    • Masa – T38/17 i T38/29…38
    • CAN-H / CAN-L – T38/22 (or/sw) / T38/24 (or/br)
    • Parowane wyjścia/zasilania czujników prędkości kół – piny 5-8, 20-21, 36-37, 6
  • Dokładny pin-out zależy od numeru części sterownika (np. 3C0 907 379 AD).

Szczegółowa analiza problemu

1. Warianty złączy w Passacie B7

Wersja sterownika Typowe oznaczenie VW Liczba pinów / nazwa złącza Uwagi konstrukcyjne
Bosch 8.2 ESP 3C0 614 095… T40 (40 pinów) Wczesne 2010 r., głównie 1.4 TSI FWD
Bosch 9.0 ESP 3C0 907 379… T38 (38 pinów) Najbardziej rozpowszechniony
Bosch 9.0 ESP-Premium (4Motion/ACC) 3AA 907 379… T46 (46 pinów) Dodatkowe wejścia (ACC, poziom płynu, czujnik ciśnienia)
Bosch 9.1 ESP (USA MY14) 561 907 379… T52 (52 pinów, sekcje a/b/c) Wersje NAR, zgodność z FMVSS

Znajdź numer sterownika na etykiecie (pod kodem kreskowym) – umożliwia dobór właściwego schematu.

2. Typowy pin-out złącza T38 (Bosch 9.0)

Pin Kolor (DIN EN 60062) Sygnał / Funkcja
1 rt/ge (czerw-żółty) +30 (12 V, silnik pompy)
6 ge/vi (żół-fiolet) Sygnał czujnika prędkości – tył prawy
7 ws/- (biały) Zasilanie czujnika – przód lewy
8 ws/gr (biało-szary) Sygnał czujnika – przód lewy
16 rt (czerwony) +30 (12 V, silnik pompy)
17 gn/ge (ziel-żółty) Masa silnika pompy
20 ws/sw (biało-czarny) Zasilanie czujnika – przód prawy
21 br/ws (brąz-biały) Sygnał czujnika – przód prawy
22 or/sw (pom-czarny) CAN-High
24 or/br (pom-brąz) CAN-Low
29 br (brązowy) Masa elektroniki
31 sw/vi (czarno-fiolet) +15 (12 V po zapłonie)
36 Zasilanie czujnika – tył lewy
37 Sygnał czujnika – tył lewy
38 br (brązowy) Masa elektroniki

(Piny nieujęte – brak istotnych funkcji w wersji podstawowej lub zarezerwowane).

3. Pin-out złącza T46 (Bosch 9.0 Premium) – wyciąg kluczowych grup

Pin Funkcja Opis
1,16 +30 silnik pompy Stałe +12 V (przekrój 2.5 mm²)
17,32,46 Masa Ujemny biegun akumulatora
27 CAN-H Komunikacja układów napędu
28 CAN-L jw.
5/6 Czujnik RR (tył prawy) Zasilanie / sygnał
7/8 Czujnik FL (przód lewy) Zasilanie / sygnał
20/21 Czujnik FR (przód prawy) Zasilanie / sygnał
36/37 Czujnik RL (tył lewy) Zasilanie / sygnał
13/14/29 Czujnik ciśnienia hamulca G201 (+5 V / masa / sygnał) Tylko gdy czujnik zewnętrzny
43 Włącznik świateł STOP Redundantne potwierdzenie hamowania
44-46 Sygnalizacja ACC / ESP OFF / poziom płynu W zależności od wyposażenia

4. Zasady diagnostyki elektrycznej

  1. Odłącz akumulator → wypnij wtyczkę → sprawdź stany izolacji.
  2. +30: 11.5-12.8 V; +15: napięcie pojawia się po zapłonie.
  3. CAN-H vs CAN-L: rezystancja 60 Ω (wypięta wtyczka); różnica napięć ~1 V przy pracy.
  4. Czujniki aktywne: zasilanie 8-12 V; sygnał prostokątny 0-12 V, ~0.5-2 kHz przy 50 km/h.

5. Teoretyczne podstawy

Sterownik ABS łączy w jednej obudowie:
– Elektronikę mikrokontrolerową (Bosch SPC) z dwiema liniami CAN,
– Zintegrowane zawory elektromagnetyczne (typ PWM 400 Hz),
– Silnik szczotkowy 12 V DC napędzający pompę zwrotną.

Aktualne informacje i trendy

  • Od MY2013 w niektórych B7 montowano już Bosch ESP 9.1 z funkcją XDS+ (elektronicznej szpery), wymagającą 52-pinowej wtyczki.
  • Wersje hybrydowe/BlueMotion otrzymały dodatkowe linie LIN dla czujnika ujemnego przyspieszenia poprzecznego.
  • Nowa generacja (B8) przechodzi na sterowniki Bosch MK100 (złącze 64-pinowe, CAN-FD).

Wspierające wyjaśnienia i detale

  • Oznaczenie Txx/y w dokumentacji: T – Typ złącza, xx – liczba pinów, y – numer pinu.
  • Kolory przewodów wg normy VW: or/br (pomarańczowo-brązowy) = CAN-Low, or/sw = CAN-High.
  • Zasilanie pompy jest prowadzone grubym przewodem 2.5 – 4 mm² bezpośrednio z akumulatora przez bezpiecznik SB2 (30 A) w skrzynce B.

Aspekty etyczne i prawne

  • Modyfikacja lub nieautoryzowana naprawa ABS może naruszać przepisy homologacyjne oraz stanowić zagrożenie bezpieczeństwa.
  • Każdą interwencję w układ trzeba zakończyć adaptacją sterownika i testem drogowym.

Praktyczne wskazówki

  1. Zawsze drukuj schemat odpowiadający numerowi sterownika.
  2. Przed pomiarem rozładuj kondensatory sterownika (przycisk hamulca kilkanaście razy po odpięciu akumulatora).
  3. Przy wymianie wiązki stosuj cyny Sn-Ag-Cu (RoHS) i koszulki termokurczliwe z klejem.
  4. Po naprawie skasuj DTC i wykonaj tzw. Basic Settings (uruchomienie pompy, odpowietrzenie).

Ewentualne zastrzeżenia lub uwagi dodatkowe

  • Spotykane są wyjątki (taksówki z ESP 8.0, wersje USA z dodatkowymi czujnikami yaw).
  • Kolory mogą się nie zgadzać, jeśli wiązka była wymieniana naprawczo.
  • Sam pomiar rezystancji aktywnych czujników prędkości jest niemiarodajny – stosuj oscyloskop lub blok wartości w VCDS/ODIS.

Sugestie dalszych badań

  • Pobierz pełny PDF „VW Passat B7 Wiring Diagrams” (link w źródłach online).
  • Sprawdź fora serwisowe: VWVortex (wątki o pin-outach 9.0/9.1), PassatWorld.
  • Jeśli planujesz retrofit ACC lub Lane Assist, zapoznaj się z MK100 – wymiana wiązki ABS jest wtedy obligatoryjna.

Krótkie podsumowanie

Passat B7 wykorzystuje głównie 38-pinową wtyczkę T38 sterownika Bosch ABS 9.0; wersje rozbudowane – 46 lub 52 pinów. Kluczowe sygnały to +30, +15, masa, linie CAN oraz osiem przewodów czujników prędkości kół. Dokładny układ pinów zależy od numeru sterownika i wyposażenia auta – przed pomiarami zawsze zweryfikuj numer części oraz posłuż się właściwym schematem z dokumentacji serwisowej.

Oceń odpowiedź:

Zadaj dodatkowe pytanie Sztucznej Inteligencji

Czekaj (1min)...
Zastrzeżenie: Odpowiedzi udzielone przez sztuczną inteligencję (model językowy) mogą być niedokładne i wprowadzające w błąd. Elektroda nie ponosi odpowiedzialności za dokładność, rzetelność ani kompletność prezentowanych informacji. Wszystkie odpowiedzi powinny być zweryfikowane przez użytkownika.