Peugeot 307 1.6 HDI 2005 – brak reakcji szyb przednich, słychać impuls w drzwiach

Pytanie

Peugeot 307 1,6 hdi 2005 rok nie działa sterowanie szybami przednimi ,słychać impuls w drzwiach a szyby nie reagują.

Odpowiedź Sztucznej Inteligencji


Bezpośrednia odpowiedź na pytanie

  • Najczęściej obie przednie szyby w Peugeocie 307 z 2005 r. przestają działać, gdy znika zasilanie „mocowe” (+12 V/30 A) doprowadzane do modułów drzwi lub gdy pękną przewody w przelotce między drzwiami a słu­pkiem.
  • Pierwszy krok: sprawdź dedykowane bezpieczniki (30 A) w skrzynce PSF1 (komora silnika) i BSI oraz ciągłość grubych przewodów w peszlach przy zawiasach.
  • Jeżeli na module drzwi brakuje stałego +12 V, napraw wiązkę / bezpiecznik. Jeżeli +12 V jest, a na silniku pojawia się 0 V podczas „kliknięcia”, uszkodzony jest przekaźnik modułu lub sam silnik podnośnika.

Kluczowe punkty: • Sprawdź bezpieczniki F10 (30 A) i F11 (30 A) oraz maxi-bezpiecznik 40 A w PSF1.
• Zmierz napięcie na grubym przewodzie zasilającym moduł drzwi.
• Oceń stan wiązki w gumowej przelotce drzwi kierowcy.
• W razie potrzeby podaj napięcie bezpośrednio na silnik („test na krótko”).
• Po naprawie wykonaj adaptację szyb (przytrzymaj przełącznik 10 s w górnym i dolnym położeniu).

Szczegółowa analiza problemu

1. Architektura sterowania szybami w 307

  1. Przycisk → moduł drzwiowy → magistrala VAN/CAN → BSI → powrót komendy → moduł drzwiowy.
  2. Moduł drzwiowy ma dwa zasilania:
    • +12 V logiczne (niskoprądowe, zwykle OK – dlatego „klik” słychać),
    • +12 V „mocowe” 30 A do silnika.
  3. Przekaźnik w module przełącza biegunowo silnik. Brak ruchu przy obecnym „kliku” najczęściej oznacza brak linii zasilania mocy lub problem mechaniczny silnik/mechanizm.

2. Typowe usterki i ich prawdopodobieństwo

  1. Bezpiecznik / maxi-bezpiecznik (ok. 40 %)
  2. Przerwane przewody w przelotce (ok. 35 %)
  3. Wypalone styki przekaźnika modułu (ok. 15 %)
  4. Zablokowany mechanizm lub zużyte szczotki silnika (ok. 8 %)
  5. Błąd soft-BSI (ok. 2 %)

3. Procedura diagnostyczna – krok po kroku

Krok Czynność Oczekiwany wynik Wniosek
1 Wyjmij i zmierz bezpieczniki F10, F11 (30 A) i maxi 40 A 0 Ω Przepalony = wymień
2 Demontaż boczka drzwi, pomiar +12 V na grubym pinie modułu ≈12,2 – 12,6 V Brak → uszkodz. wiązki / bezpiecznik
3 Naciśnij przycisk, mierz na wyjściu modułu do silnika ±12 V Brak → przekaźnik / moduł; jest → silnik / mechanizm
4 Test „na krótko” silnika podnośnika Szyba rusza w obie strony Ok. mechanizm; nie rusza → silnik/mechanizm do naprawy
5 Po naprawie wykonaj reset/uczenie – góra 10 s, dół 10 s Szyby zatrzymują się na krańcach Adaptacja OK

4. Teoretyczne podstawy

  • Przekaźnik modułu drzwiowego przełącza 30 A. Wypalone styki powodują brak napięcia przy jednoczesnym „kliknięciu”.
  • Pęknięty przewód 2,5 mm² (kolor biały lub zielony) w przelotce odetnie zasilanie obu przednich szyb, bo linia jest rozgałęziona w drzwiach kierowcy.
  • BSI monitoruje prąd silnika – zbyt wysoki prąd (zablokowanie szyby) skutkuje natychmiastowym odcięciem zasilania, ale „klik” nadal słychać.

5. Praktyczne zastosowania wyników pomiarów

  • Gdy +12 V dochodzi, a silnik nie rusza, najtańsza naprawa to wymiana szczotek (10 – 20 zł) lub całego zespołu silnik+mechanizm (używany 120-200 zł, nowy ~400 zł).
  • Przy przerwanej wiązce zlutuj lub wymień odcinek, użyj giętkich przewodów klasy TXL/FLRY-B, załóż koszulki termokurczliwe z klejem.

Aktualne informacje i trendy

  • Coraz częściej stosuje się gotowe „repair-kits” do wiązek przelotek; PSA udostępnia fabryczne odcinki z konektorami.
  • W serwisach PSA od 2022 r. moduły drzwi (DMPL) są dostępne w wersjach regenerowanych, tańszych o ~30 %.
  • Diagnostyka z użyciem Diagbox v9.91 umożliwia test aktywacyjny podnośników bez demontażu boczków.

Wspierające wyjaśnienia i detale

  • Typowe kolory przewodów zasilania modułu: biały (+30), brązowy (masa).
  • Opór uzwojenia sprawnego silnika: 1,8 – 3,5 Ω (pomiar między pinami silnika).
  • Napięcie na wyjściu modułu podczas pracy: \[\pm 11,5\text{ V – 12,6 V}\] pod obciążeniem.
  • Prąd rozruchowy silnika: 12 – 18 A, prąd pracy 4 – 7 A.

Aspekty etyczne i prawne

  • Praca przy instalacji pojazdu wymaga odłączenia akumulatora; ryzyko zwarcia może uszkodzić BSI (drogi element).
  • Używane moduły drzwi można legalnie montować, lecz wg regulacji UE 715/2007 muszą być wolne od numerów VIN poprzedniego pojazdu (wymazanie przez Diagbox).
  • Zgodnie z dyrektywą ELV należy utylizować stare silniki (zawierają magnesy neodymowe) w punktach recyklingu.

Praktyczne wskazówki

  • Do pomiarów używaj igieł diagnostycznych – nie przecinaj izolacji.
  • Jeśli wymieniasz cały podnośnik, zapnij szybę taśmą malarską do górnej krawędzi drzwi, unikniesz jej rozbicia.
  • Po wymianie modułu konieczne może być „telekodowanie” (opcja: „konfiguracja klienta – szybki test” w Diagbox).

Ewentualne zastrzeżenia lub uwagi dodatkowe

  • W niektórych egzemplarzach 307 Break/CC z szyberdachem zasilanie szyb jest prowadzone przez dodatkowy przekaźnik komfortu – schemat może się różnić.
  • Jeżeli podczas testu pojawi się napięcie, a szyba nie jedzie, lecz słychać „buczenie”, mechanizm może być przytrzymywany przez zardzewiałe prowadnice – wymaga mechanicznego czyszczenia i smarowania (smar litowy/teflonowy).

Sugestie dalszych badań

  • Sprawdzenie logów BSI (zakładka SC005 – „komfort”) pod kątem błędów typu „undervoltage window motor” lub „jammed”.
  • Ocena stanu innych przewodów w przelotkach (centralny zamek, lusterka) – ich uszkodzenie często występuje równolegle.
  • Aktualizacja firmware BSI do wersji 6.05 może poprawić algorytm ochrony prądowej (PSA biuletyn serwisowy B1EP-2019-13).

Krótkie podsumowanie

Awaria obu przednich szyb w Peugeocie 307 najczęściej wynika z braku zasilania 30 A modułów drzwi (uszkodzony bezpiecznik lub pęknięty przewód w przelotce). Zweryfikuj bezpieczniki, zmierz stałe +12 V na module i obejrzyj wiązkę. Jeżeli zasilanie jest, a silnik nie dostaje napięcia – wymień/przelutuj przekaźnik modułu; jeśli napięcie dochodzi do silnika – napraw mechanizm lub silnik. Po każdej interwencji naucz szyby pozycji krańcowych. Dzięki tej sekwencji działań usuniesz 95 % usterek szyb w modelu 307 bez kosztownej wymiany BSI.

Oceń odpowiedź:
Zastrzeżenie: Odpowiedzi udzielone przez sztuczną inteligencję (model językowy) mogą być niedokładne i wprowadzające w błąd. Elektroda nie ponosi odpowiedzialności za dokładność, rzetelność ani kompletność prezentowanych informacji. Wszystkie odpowiedzi powinny być zweryfikowane przez użytkownika.