Jaki moduł steruje ABS ESP peugeot 5008 2012
‑ W Peugeot 5008 (I‑generacja) rok modelowy 2012 sterowaniem systemów ABS i ESP zajmuje się zintegrowany moduł ECU ABS/ESP (elektroniczno‑hydrauliczna pompa ABS), najczęściej w wersji Bosch 8.1 lub 9.0.
‑ Typowe oznaczenia: PSA 9666930880; Bosch 0265 951 326 / 0265 000 576 5 / 0265 230 304.
‑ Moduł jest przykręcony do bloku hydraulicznego pompy hamulcowej w komorze silnika (lewa strona, obok zbiorniczka płynu).
Budowa i funkcje
• Hydrauliczna część (HCU) z pompą powrotną i 8 elektrozaworami steruje ciśnieniem w obwodach hamulcowych.
• Elektroniczna część (ECU) analizuje sygnały czujników prędkości kół, czujnika ciśnienia, przyspieszeń poprzecznych/zdjęcia momentu, czujnika kąta skrętu i wykonuje algorytmy ABS, EBD, ESP, ASR, HHC.
• Komunikacja odbywa się przez magistralę CAN z BSI i ECU silnika.
Warianty sprzętowe
• Bosch 8.1 – wczesne egzemplarze, przeważnie bez funkcji „hill assist”.
• Bosch 9.0 – od ok. 2011 r.; lżejsza pompa, szybszy mikrokontroler, obsługuje HHC i wspomaganie przyczepy.
• Różnice sprzętowe determinowane są numerem VIN – przed zamówieniem części należy go zweryfikować w Service‑Box.
Typowe objawy i diagnostyka
• Kontrolka ABS/ESP, komunikat „Braking system faulty / ESP system faulty”.
• Błędy C13xx‑C14xx (czujniki kół), C1380 (pompa), U1213 (brak komunikacji ABS).
• Należy kolejno sprawdzić: bezpiecznik F6 w BPGA, rezystancję czujników (~1 kΩ), zasilanie 12 V na pinach ECU, linie CAN (na podłączeniu 60 Ω).
Naprawa / wymiana
• Wymiana używanego sterownika wymaga:
– dopasowania numeru sprzętowego i softu,
– adaptacji proxy przez Diagbox (funkcja „Kodowanie części zamiennych”),
– odpowietrzenia układu hamulcowego metodą „Pressure Bleeding + aktywacja pompy”.
• Regeneracja polega zwykle na wymianie tranzystorów MOSFET pompki i przelutowaniu mikrokontrolera SPC560.
‑ Od 2020 r. większość regeneracji Bosch 9.0 realizowana jest bez konieczności klonowania pamięci Flash – dostępne są programatory J‑TAG SPC.
‑ W aftermarket pojawiły się pompy „plug‑and‑drive” z wgranym uniwersalnym softem (legalność zależy od kraju).
‑ W gamie Stellantis sukcesywnie zastępuje się klasyczne ABS + ESP centralnym „Brake Control Module” z wbudowanym boosterem elektrycznym (IBooster) – trend, który w przyszłości obejmie również następcę 5008.
‑ Schemat zasilania: +30 (stałe) → BPGA F6; +15 (po zapłonie) → BSF F5; masa → M146‑0.
‑ Czujnik kąta skrętu jest w kolumnie kierowniczej (COM2008), a czujnik przyspieszeń poprz. i wzdłuż. (YAW/G) pod fotelem kierowcy.
‑ Magnetyczne pierścienie ABS w tym modelu są zintegrowane z łożyskami kół (technologia „Magnetic Encoder”).
‑ Systemy ABS/ESP podlegają homologacji ECE‑R13; manipulacje oprogramowaniem (np. dezaktywacja ESP) są w UE zabronione.
‑ Stosowanie niecertyfikowanych używanych jednostek może naruszać wymogi bezpieczeństwa i przepisy o odpadach elektronicznych (Dyrektywa ELV).
‑ Kopiowanie oprogramowania ECU chronione jest prawem autorskim PSA/Bosch; legalnie można klonować tylko na podzespoły stanowiące „część zamienną” tego samego pojazdu.
‑ Zdarzają się różnice pinoutów między wersjami z EPB (hamulec postojowy) a klasyczną dźwignią ręczną – sprawdź schemat RPO.
‑ Niektóre numery Bosch są wymienne tylko w obrębie tej samej konfiguracji skrzyni biegów (AM6 vs BVM).
‑ Alternatywą może być zamiennik TRW‑MK100, ale wymaga kompletnej konwersji wiązki – ekonomicznie nieopłacalne.
‑ Analiza wpływu degradacji lutów SnAgCu na mikropęknięcia w ECU Bosch 9.0.
‑ Możliwość retrofitu funkcji „Trailer Sway Mitigation” poprzez aktualizację oprogramowania.
‑ Testy porównawcze żywotności pomp 12‑V vs 24‑V w lekkich pojazdach użytkowych Stellantis.
Modułem sterującym ABS i ESP w Peugeot 5008 (2012) jest zintegrowana pompa‑ECU Bosch 8.1/9.0, oznaczana przez PSA m.in. 9666930880. Znajduje się w komorze silnika i komunikuje się z resztą pojazdu przez CAN. Przy awarii zaczynamy od diagnostyki czujników i instalacji, a wymiana lub naprawa modułu wymaga kodowania i odpowietrzenia układu.