Witam mam taki sam przypadek.Nie działa wspomaganie i kod P0606
• Kod błędu P0606 najczęściej oznacza wewnętrzną usterkę sterownika (ECM/PCM) i może powodować brak wspomagania kierownicy w samochodach Peugeot.
• W pierwszej kolejności należy sprawdzić zasilanie, połączenia elektryczne oraz stan modułu ECM/PCM.
• Istotne jest również sprawdzenie układu wspomagania (elektrycznego lub hydraulicznego) pod kątem uszkodzeń.
Kod P0606 wskazuje na problem z procesorem wewnątrz modułu sterującego (ECM/PCM). W większości modeli Peugeot brak wspomagania kierownicy może być skutkiem przejścia przez sterownik w tryb awaryjny:
Ważne elementy diagnostyki:
• Sprawdzenie napięcia akumulatora i prawidłowego ładowania.
• Weryfikacja poprawności połączeń masowych oraz złączy przy ECM/PCM.
• Kontrola wiązki CAN i ewentualna diagnostyka komunikacji między modułami.
• Dokładna inspekcja układu wspomagania – w przypadku wspomagania elektrycznego należy obejrzeć połączenia modułu, silnika wspomagania i czujników (np. kąta skrętu), a przy wspomaganiu hydraulicznym sprawdzić poziom płynu i stan pompy.
Zgodnie z najnowszymi danymi (odpowiedzi online) kod P0606 jest powszechnie rozpoznawalny jako błąd modułu sterującego silnikiem w samochodach różnych marek (nie tylko Peugeot). Warsztaty coraz częściej stosują:
• Regenerację uszkodzonych sterowników ECM/PCM w specjalistycznych zakładach.
• Aktualizacje oprogramowania sterownika, jeśli producent przewiduje taką możliwość.
• Diagnostykę sieci CAN za pomocą oscyloskopu i zaawansowanych skanerów, aby wykluczyć usterki komunikacji między modułami.
• Niekiedy kod P0606 może maskować inne błędy, np. uszkodzony czujnik czy zwarcie w instalacji, które wywołuje nieprawidłową pracę sterownika.
• Przy wspomaganiu elektrycznym wystarczy niewłaściwe zasilanie lub przerwa w komunikacji z CAN, by system wspomagania się wyłączył.
• W przypadku starych lub wyeksploatowanych pojazdów częste są problemy z korozją złączy, mas i wiązek przewodów.
• Dokonywanie napraw modułów ECU powinno być realizowane przez wykwalifikowany personel, ze względu na możliwe błędy w programowaniu i konsekwencje prawne (np. homologacja pojazdu).
• Nieuprawniona ingerencja w oprogramowanie sterownika może być w sprzeczności z regulacjami producenta i wpływać na bezpieczeństwo użytkowania pojazdu.
• Samodzielne próby napraw mogą pogłębić usterkę, zwłaszcza jeśli uszkodzenia wymagają lutowania płytki drukowanej albo wymiany procesora w sterowniku.
• W przypadku braku wspomagania kierownicy prowadzenie pojazdu staje się utrudnione i mniej bezpieczne. Zaleca się unikanie jazdy do czasu rozwiązania problemu.
• Wykorzystanie bardziej zaawansowanych metod diagnostyki, np. oscyloskopu do weryfikacji sygnałów w sieci CAN.
• Analiza parametryczna: odczyt i porównanie sygnałów czujników w celu wykluczenia błędów w danych wejściowych do ECM.
• Konsultacja dokumentacji serwisowej (ServiceBox Peugeot) – w niektórych modelach występują tzw. biuletyny lub kampanie serwisowe związane z usterkami ECM/PCM.
• Kod P0606 zwykle oznacza błąd wewnętrzny sterownika silnika, co często wpływa również na działanie innych układów, w tym wspomagania kierownicy.
• Diagnostykę należy rozpocząć od sprawdzenia zasilania, złącz i komunikacji między modułami (CAN).
• W razie potwierdzenia uszkodzenia modułu ECM/PCM konieczna jest naprawa lub wymiana i zaprogramowanie.
• Ponieważ brak wspomagania znacznie utrudnia kierowanie pojazdem, zaleca się szybką i profesjonalną diagnostykę, aby uniknąć dodatkowych uszkodzeń i zagrożeń w ruchu drogowym.