Pinout sterownika Bosch 074906021L w VW T4 2.5 TDI

Pytanie

pinaut bosch 074906021L

Odpowiedź Sztucznej Inteligencji


Bezpośrednia odpowiedź na pytanie

  • Sterownik Bosch/VAG 074 906 021 L (Bosch 0 281 001 640) to jednostka MSA 15.5 / EDC15VM+ stosowana głównie w Volkswagenie Transporter T4 2.5 TDI (kody silnika ACV, AUF, AYC, AHY, AXG).
  • W typowej wersji europejskiej ECU ma jedno prostokątne złącze 68-pinowe (oznaczenie „A”). Poniżej zamieszczono kompletne rozmieszczenie pinów wraz z funkcjami.

Kluczowe piny
1 (+30) zasilanie stałe, 19 (+15) zasilanie po zapłonie, 2/3 – masy, 23 – linia diagnostyczna K, 43 – immobiliser W, 45/46 – czujnik wału G28, 7 – czujnik wzniosu iglicy G80, 40 – zawór N108 (początek wtrysku), 49 – zawór N75 (ciśnienie doładowania).


Szczegółowa analiza problemu

1. Identyfikacja sterownika

  • Numer VAG: 074 906 021 L
  • Numer Bosch: 0 281 001 640 (czasem spotykane 0 281 001 639/641 – identyczny hardware, inny SW)
  • Typ platformy: MSA 15.5-7.1 ≈ EDC15VM+ (w nomenklaturze Bosch)
  • Pojazdy: VW T4 Transporter/Caravelle/California 2.5 TDI 102-151 KM (1996-2003)

2. Złącze i pełny pinout (68 pinów)

Pin Funkcja / sygnał Typ Uwagi diagnostyczne
1 +12 V stałe (B+) zasilanie Zacisk 30 – bezpiecznik 142 (10 A)
2 Masa sterownika GND Główna masa – konektor przy akumulatorze
3 Masa sterownika GND Druga linia masy
4 Wyjście obrotomierza (zacisk W) PWM 12 V/5 V, 50 % duty
5 Wejście prędkości pojazdu VSS TTL Czujnik skrzyni/ABS
6 — (nieużywany)
7 Czujnik wzniosu iglicy G80 analog 0,5-4,5 V
8-9 Rezerwa
10 Sterowanie przekaźnikiem świec żarowych J52 wyj. low-side 1,5–2 A
11
12 Masa czujników GND-Sens Odseparowana od masy mocy
13-16
17 Czujnik temp. cieczy G62 NTC 0,2-4,7 kΩ
18
19 +12 V po zapłonie (zacisk 15) zasilanie Przekażnik 109
20-21
22 Włącznik świateł stop F +12 V Tempomat / EDC
23 Linia diagnostyczna K ISO 9141 Gniazdo OBD pin 7
24-27
28 Włącznik sprzęgła F36 +12 V Tempomat
29
30 +5 V referencyjne dla czujników wyjście max 50 mA
31
32 Czujnik MAP G71 analog 0,5-4,5 V
33 Czujnik IAT G72 NTC Zintegrowany z MAF
34 Przepływomierz MAF G70 analog 0-5 V
35 Czujnik temp. paliwa G81 NTC W pompie VP37
36-38
39 Zawór EGR N18 PWM 1 kHz
40 Zawór początku wtrysku N108 PWM 400 Hz
41 +12 V dla elektrozaworów (shared) zasilanie Zawory N18/N75/N108
42
43 Linia immobilisera W jednok. 9,6 kb/s
44 Zawór odcinający paliwo N109 +12 V OFF po wyłączeniu stacyjki
45 Czujnik wału G28 (+) VR Ekranowany
46 Czujnik wału G28 (–) VR
47 Ekran czujnika G28 shield Do masy obudowy
48 Wejście klimatyzacji (AC clutch) +12 V korekta obrotów jałowych
49 Zawór ciśnienia doładowania N75 PWM 15-20 Hz
50 Przekaźnik pompy paliwa (opcjonalnie) low-side Nie we wszystkich wersjach
51-52
53 Pozycja nastawnika dawki G149 analog 0-5 V
54-55 Cewka nastawnika VP37 (+)/(–) H-bridge 2,5 A max
56 Pedał gazu G79 (sygnał 1) analog 0,75-4,25 V
57 Pedał gazu G79 (sygnał 2) analog 0,25-3,75 V
58-64
65-68 Tempomat (SET, RES, ON/OFF) rezystancyjne 0 Ω-910 Ω

3. Grupy funkcjonalne

Zasilanie/masy (1/19/2/3) → absolutny priorytet podczas diagnostyki.
Czujniki synchronizacji G28 i G80 → brak sygnału = brak startu silnika.
Komunikacja: K-line (23) + linia immobilisera W (43). CAN nie występuje w tej wersji ECU (implementacja CAN pojawiła się dopiero w EDC15P/ME7).


Aktualne informacje i trendy

  • Współczesne zamienniki/upgrade: ECU EDC17CP14 plug-and-play dla klasyków T4 (retrofit) – wymaga adaptera wiązki.
  • Rosnące zainteresowanie „immo-delete” i swapem silnika → powszechnie stosowane są emulator IMMO3 lub przeflashowanie zawartości 24C02/AM29F400.
  • Dostępność plików kalibracyjnych „stage 1/2” dla 074 906 021 L w bazach tuningowych (Dyno-Files, ECUFile.net) – świadczy o ciągłym popycie na cyfrowe mody silników VP37.

Wspierające wyjaśnienia i detale

  • Dlaczego 68 pinów, a nie 80 / 121? EDC15VM+ w Transporterze T4 zachował starsze złącze MSA (2 × 34 piny), podczas gdy osobowe 1.9 TDI korzystały już z 80-pinów.
  • Oporności NTC (G62, G81) przy 20 °C: ok. 2 kΩ; przy 80 °C: ok. 300 Ω.
  • PWM N75/N108: prawidłowy zakres w VCDS Measuring Blocks #11 – 25-70 %.

Aspekty etyczne i prawne

  • Modyfikacja oprogramowania ECU podlega regulacjom homologacyjnym (rozp. EU 2018/858) – zmiany map wtrysku/EGR mogą naruszać normy emisji.
  • „Immo-off” usuwa fabryczne zabezpieczenia przeciwkradzieżowe – w wielu krajach nielegalne na drogach publicznych.

Praktyczne wskazówki

  1. Diagnostyka bezpośrednio na stole:
    • Zasil +12 V na pin 1 (+30) i pin 19 (+15), masa na 2/3, K-line z pin 23 do interfejsu FTDI + obd-bench.
  2. Typowe usterki: zimne luty w sterowniku (zawór N108, N75) oraz przerwy w ścieżkach +5 V (pin 30).
  3. Przy szukaniu zwarcia w wiązce zalecam test ciągłości przewodów 45/46/47 (G28) – ich uszkodzenie to najczęstszy „no-start” w T4.

Ewentualne zastrzeżenia lub uwagi dodatkowe

  • W niektórych rocznikach USA/Syncro pojawia się złącze 80-pin; zawsze weryfikuj wg numeru Bosch 0 281 xxx xxx.
  • Pinouty publikowane w sieci bywają dla benzynowego ME7 (121-pin) – nie pasują do 074-906-021 L.

Sugestie dalszych badań

  • Pobranie pełnego schematu instalacji z ELSA/ERWIN VW (sekcja „Kabelbaum Motronic D25”).
  • Analiza logów VCDS (bloki 1, 3, 11, 13) w funkcji temperatury dla oceny stanu pompy VP37.
  • Możliwość zastąpienia VP37 pompą Common-Rail z użyciem ECU EDC16U1 – projekt akademicki FH Aachen 2022.

Krótkie podsumowanie

Sterownik 074 906 021 L jest 68-pinowym dieselowym ECU Bosch MSA 15.5 dla VW T4 2.5 TDI. Najważniejsze piny zasilania, mas, K-line i czujników/aktuatorów przedstawiono w pełnej tabeli. Przy diagnozie należy w pierwszej kolejności weryfikować zasilania (1, 19) i masy (2, 3), a przy braku startu – sygnały G28 (45/46/47) oraz G80 (7). Zawsze potwierdź zgodność numeru Bosch przed zastosowaniem schematu, gdyż istnieją wersje 80-pinowe.

Oceń odpowiedź: 1
Zastrzeżenie: Odpowiedzi udzielone przez sztuczną inteligencję (model językowy) mogą być niedokładne i wprowadzające w błąd. Elektroda nie ponosi odpowiedzialności za dokładność, rzetelność ani kompletność prezentowanych informacji. Wszystkie odpowiedzi powinny być zweryfikowane przez użytkownika.

Zadaj dodatkowe pytanie Sztucznej Inteligencji

Czekaj (2min)...