Pompa wspomagania w Massey Ferguson 6180 - jaką wybrać?

Pytanie

mf 6180 ktura pompa od wspomagania

Odpowiedź Sztucznej Inteligencji


Bezpośrednia odpowiedź na pytanie

  • W ciągniku Massey Ferguson 6180 najczęściej stosuje się zintegrowaną pompę hydrauliczną współpracującą z układem wspomagania, jednak w zależności od rocznika i konfiguracji ciągnika może to być oddzielna pompa dedykowana wyłącznie do wspomagania.
  • Często spotykane numery katalogowe dla pomp wspomagania w tym modelu to 3382280M1 lub 3382280V1.
  • Aby dobrać dokładnie właściwą pompę, należy dysponować numerem seryjnym ciągnika oraz wiedzą, czy układ wspomagania jest osobny, czy zintegrowany z główną hydrauliką.

Bezpośrednia odpowiedź na pytanie Szczegółowa analiza problemu

W zależności od wersji wyposażenia i rocznika produkcji, w MF 6180 możemy spotkać dwa podstawowe układy:

  1. Zintegrowany układ hydrauliczny, gdzie wspomaganie kierownicy jest zasilane główną pompą hydrauliczną.
  2. Oddzielny układ wspomagania (np. napędzany paskiem od silnika), w którym pracuje dedykowana pompa wspomagania.

Z punktu widzenia użytkownika:
• Jeśli ciągnik ma tylko jedną pompę (zwykle z tyłu, napędzaną z przekładni lub wału pośredniego), to odpowiada ona zarówno za wspomaganie, jak i za podnośnik czy wyjścia hydrauliczne.
• W niektórych wersjach lub przy doposażeniu może występować dodatkowa pompa hydrauliczna tylko do wspomagania, umiejscowiona najczęściej od czoła silnika.

Z uwagi na różnorodność wariantów produkcyjnych, w katalogach części często można znaleźć pompę wspomagania opisaną numerami 3382280M1 lub 3382280V1. By mieć pewność co do kompatybilności i parametrów (ciśnienie robocze, wydajność), wskazane jest ustalenie numeru seryjnego ciągnika (VIN) oraz ewentualnej konfiguracji wyposażenia.

Aktualne informacje i trendy

  • Z analizy dostępnych w Internecie ofert naprawczych i katalogów wynika, że oznaczenia 3382280M1 oraz 3382280V1 nadal stanowią główne rozpoznawalne numery pomp wspomagania do MF 6180.
  • Na forach branżowych użytkownicy potwierdzają, że jest to pompa kompatybilna także z innymi modelami serii 61xx (np. MF 6150, 6170).
  • Koszty zakupu takich pomp, zarówno nowych, jak i regenerowanych, różnią się w zależności od dostawcy i regionu.

Wspierające wyjaśnienia i detale

  • Ciśnienie robocze pomp wspomagania w MF 6180 waha się zwykle w granicach 110–130 bar w przypadku pomp zębatych dedykowanych do wspomagania oraz do 170–200 bar w przypadku głównych pomp obsługujących cały układ hydrauliczny ciągnika.
  • Gdy pompa wspomaga wyłącznie układ kierowniczy, jej wydajność jest niższa (ok. 12–15 l/min), natomiast główna pompa zintegrowana z hydrauliką ciągnika może osiągać nawet 75–80 l/min.
  • Objawy uszkodzenia lub zużycia pompy wspomagania to m.in. ciężkie kręcenie kierownicą, „szarpanie” podczas skręcania, wycieki oleju czy niepokojące dźwięki dochodzące z okolic napędu pompy.

Aspekty etyczne i prawne

  • Przy naprawach ciągników rolniczych należy pamiętać o bezpieczeństwie zarówno operatora, jak i osób postronnych. Układ wspomagania kierownicy jest kluczowy dla kontroli maszyny w ruchu.
  • Stosowanie części zamiennych niskiej jakości bądź niesprawdzonego pochodzenia może stwarzać zagrożenie awarią podczas pracy w polu lub w transporcie drogowym.

Praktyczne wskazówki

  • Przed zakupem pompy należy ustalić, czy w danym egzemplarzu MF 6180 wspomaganie jest zasilane dedykowaną pompą czy główną pompą hydrauliczną.
  • Wymieniając pompę, należy równocześnie sprawdzić stan filtra układu hydraulicznego oraz poziom i jakość oleju (zalecane jest zastosowanie oleju meeting AGCO Powerfluid czy innego, zgodnego ze specyfikacjami producenta).
  • Po montażu nowej lub zregenerowanej pompy warto dokładnie odpowietrzyć układ hydrauliczny i wykonać jazdę próbną, monitorując pracę kierownicy oraz ewentualne wycieki.

Ewentualne zastrzeżenia lub uwagi dodatkowe

  • Niektóre modele w serii MF 61xx (np. 6150, 6170, 6180) wykorzystywały podobne rozwiązania hydrauliczne, ale różnił je szczegółowy dobór pomp związany m.in. z rokiem produkcji i opcjami wyposażenia.
  • Zawsze najlepiej potwierdzić numer katalogowy części w autoryzowanym serwisie Massey Ferguson bądź posługując się danymi z tabliczki znamionowej maszyny.

Sugestie dalszych badań

  • Konsultacja z autoryzowanym punktem serwisowym Massey Ferguson (z numerem VIN i danymi ciągnika) celem jednoznacznej identyfikacji pompy i ew. weryfikacji dostępnych zamienników.
  • Analiza dokumentacji technicznej (instrukcja napraw, katalog części) dla konkretnego rocznika MF 6180 w celu sprawdzenia rodzaju układu wspomagania i listy kompatybilnych pomp.
  • Weryfikacja innych elementów hydrauliki ciągnika (zawory, rozdzielacze, przewody) w razie powtarzających się problemów z działaniem wspomagania.

Krótkie podsumowanie

W ciągniku MF 6180 układ wspomagania najczęściej wykorzystuje główną pompę hydrauliczną lub w wersjach z rozbudowanym wyposażeniem – dodatkową, dedykowaną pompę zębatą. Zalecane numery katalogowe pomp wspomagania to m.in. 3382280M1 i 3382280V1. Dokładna identyfikacja konkretnego wariantu pompy wymaga znajomości numeru seryjnego ciągnika oraz sprawdzenia, czy wspomaganie jest zintegrowane z głównym obwodem hydraulicznym czy zasilane oddzielną pompą.
W każdym przypadku należy pamiętać o utrzymaniu właściwego poziomu i parametrów oleju hydraulicznego, wymianie filtrów oraz systematycznej kontroli stanu technicznego – to najlepsza droga do niezawodnego działania układu wspomagania w MF 6180.

Oceń odpowiedź:
Zastrzeżenie: Odpowiedzi udzielone przez sztuczną inteligencję (model językowy) mogą być niedokładne i wprowadzające w błąd. Elektroda nie ponosi odpowiedzialności za dokładność, rzetelność ani kompletność prezentowanych informacji. Wszystkie odpowiedzi powinny być zweryfikowane przez użytkownika.