czy napęd bramy przesuwnej proteco mover 8 posiadają enkoder
1.1. Mechaniczne wyłączniki krańcowe
• Dwa regulowane styki krańcowe odcinają zasilanie silnika po osiągnięciu pozycji „OTWÓRZ” / „ZAMKNIJ”.
• Brama nie „wie”, gdzie znajduje się w trakcie ruchu – sterownik zakłada, że odcinek między krańcówkami jest pokonywany z praktycznie stałą prędkością.
1.2. Brak enkodera
• Nie ma impulsatora (opto-/magneto-enkodera) sprzężonego z wałem silnika ani z zębatką bramy.
• Detekcja przeszkód realizowana jest wyłącznie przez pomiar prądu/siły lub przez dodatkowe fotokomórki, a nie na podstawie zmiany liczby impulsów.
• Dokładność zatrzymania zależy wyłącznie od powtarzalności krańcówki i stałości prędkości silnika.
• Brak płynnego zwalniania przed krańcówką (soft-stop) – stosowany jest zwykle krótki czas wybiegu silnika.
• Ograniczone funkcje (np. częściowe otwarcie „furtka”) realizuje się czasowo, więc może wymagać okresowej korekty.
• Mover MAG – wersja z czujnikami magnetycznymi (nie enkoder).
• Seria MATRIX BLDC, ACE lub LEADER – napędy Proteco z technologią BLDC/enkoderem i płynnymi rampami prędkości.
• Rynek bram coraz częściej przechodzi z silników AC z krańcówkami na silniki BLDC/24 V z enkoderem, umożliwiając:
– dokładny pomiar pozycji,
– dynamiczną regulację prędkości,
– lepszą detekcję przeszkód (zgodność z normą EN 12453).
• W 2023–2024 wielu producentów (FAAC, Nice, BFT) wypuściło linie napędów z wbudowanym enkoderem absolutnym i zintegrowanymi barierami sił/prądu.
• Enkoder przy silniku: generuje impulsy (np. 100–1000 imp/obr.) odczytywane przez sterownik, co pozwala policzyć drogę ∆s = (impulsów / imp/obr) × obwód koła zębatego.
• Mover 8 wykorzystuje silnik jednofazowy 230 V AC (8 = 800 kg maks. masy bramy, 18 Nm momentu). W takiej architekturze sterowniki rzadko dodają enkoder, gdyż układ z kondensatorem rozruchowym trudno precyzyjnie sterować prędkościowo.
• Zgodność z normą EN 12453:2017 wymaga kontroli sił dynamicznych poniżej 400 N. Brak enkodera nie dyskwalifikuje napędu, lecz wymaga poprawnego doboru fotokomórek i testów siły uderzenia.
• Modernizując bramę, pamiętaj o deklaracji zgodności WE (tzw. maszynówka) po każdej ingerencji w układ bezpieczeństwa.
• Spotyka się oferty internetowe opisujące „Mover 8 z enkoderem” – zwykle jest to błąd tłumaczenia lub odniesienie do zestawu z centralą Q60/Q80 (centrale potrafią obsłużyć enkoder, ale sam napęd go nie ma).
• Istnieją jednostkowe realizacje, w których integrator dołożył zewnętrzny enkoder liniowy; wymaga to jednak przeróbki firmware’u lub dodatkowego kontrolera.
• Porównaj parametry siłowników BLDC z enkoderem (np. Proteco MATRIX BLDC, Nice Robus 600 BlueBUS) – zwróć uwagę na prąd rozruchowy, zakres temperatur i możliwości soft-start/soft-stop.
• Sprawdź najnowsze wytyczne norm EN 12453 i EN 12445 dotyczące pomiaru siły – przyszłe rewizje mogą de facto wymuszać enkoder lub precyzyjny pomiar drogi.
• Weryfikuj u dystrybutora dostępność wersji Mover 8 24 V DC – w niektórych krajach pojawiły się zapowiedzi, lecz bez oficjalnych kart katalogowych.
Proteco Mover 8, w swojej standardowej wersji 230 V AC, wykorzystuje mechaniczne wyłączniki krańcowe i nie posiada fabrycznie enkodera. Jeżeli potrzebujesz funkcji typowych dla napędów z enkoderem (precyzyjna kontrola pozycji, płynne rampy, czuła detekcja przeszkód), rozważ modele z rodzin BLDC/24 V lub modernizację istniejącego systemu, pamiętając o wymaganiach norm bezpieczeństwa.