Radmor 5100, Diora Merkury, Fonica PA-2801, Radmor 5470 – polski sprzęt z lat 70/80 z poszerzaniem bazy stereo
                
                
                    Pytanie
                    Jaki polski sprzęt z lat 70 lub 80 miał wbudowaną funkcję poszerzania bazy stereo 
                 
                
                    Odpowiedź Sztucznej Inteligencji
                    Bezpośrednia odpowiedź na pytanie
- W Polsce w latach 70./80. wbudowane „poszerzanie bazy stereo” (w różnej postaci) miały m.in.:
- amplitunery/odbiorniki z układami ambiofonii/quasi‑quadro: Radmor 5100/5102; Diora Merkury DSH‑303A; niektóre wzmacniacze Fonica (np. PA‑2801), gdzie efekt tylni realizowano z sygnału różnicowego L–R, dając subiektywne „poszerzenie sceny”. (mit.krakow.pl)
 
- korektory graficzne Radmor 5470/5471/5472 z funkcją „Super Stereo” lub „Wide Stereo” (poszerzacz bazy stereo w torze liniowym). (oldradio.pl)
 
- radiomagnetofony ZRK/Unitra Kasprzak i Eltra z przełącznikiem „Super‑Stereo”/„Wide Stereo”, np. ZRK RMS‑451, RMS‑505, RMS‑325 oraz Eltra RMS‑823 „Edyta 2”. (archiwum.allegro.pl)
 
 
Kluczowe punkty:
- W polskim sprzęcie stosowano dwa podejścia: matrycę L/R → (L+R, L–R) z dołączaniem sygnału różnicowego (quasi‑quadro/ambiofonia) oraz aktywne „Super/Wide Stereo” w torze liniowym (przeciwfaza i filtracja pasma środkowego). (mit.krakow.pl)
 
- Nazewnictwo bywało różne: „Quasi Quadro”, „Ambiofonia”, „Super Stereo”, „Wide Stereo”. (unitraklub.pl)
 
Szczegółowa analiza problemu
Aktualne informacje i trendy
- Współcześnie taki efekt realizuje się cyfrowo (plug‑iny, procesory w TV/słuchawkach), ale w sprzęcie vintage bardzo cenione są oryginalne rozwiązania Radmora i Unitry/Eltry z przełącznikami „Super/Wide Stereo”. Bieżące opisy i dokumentacje hobbystyczne (Unitra‑Klub, katalogi Oldradio) potwierdzają funkcje i nazwy handlowe w tych modelach. (oldradio.pl)
 
Wspierające wyjaśnienia i detale
- 
Terminologia:
- „Quasi‑quadro”/„ambiofonia” – pseudo‑surround z dwóch kanałów, zwykle wymagający 4 kolumn; subiektywnie „poszerza” bazę i dodaje „głębi”. (mit.krakow.pl)
 
- „Super/Wide Stereo” – obróbka dwóch kanałów w torze przedwzmacniacza/korektora; nie wymaga tylnych kolumn. (oldradio.pl)
 
 
- 
Różnica praktyczna:
- Ambiofonia działa najlepiej, gdy tylne zestawy stoją wyraźnie dalej od słuchacza (inaczej efekt jest łatwo lokalizowalny i męczący). (unitraklub.pl)
 
 
Aspekty etyczne i prawne
- Brak specyficznych obostrzeń prawnych; przy renowacji sprzętu warto zachować oryginalność (kultura techniczna, rynek kolekcjonerski). Uwaga bezpieczeństwa: prace serwisowe przy zasilaniu sieciowym zawsze po odłączeniu od sieci.
 
Praktyczne wskazówki
- Jak rozpoznać funkcję:
- Szukaj oznaczeń na panelu: „Quasi Quadro”, „Ambiofonia”, „Super Stereo”, „Wide Stereo”. (unitra.pl.tl)
 
 
- Dobór sprzętu:
- Jeśli masz miejsce na 4 kolumny – Radmor 5100/5102, Merkury lub Fonica PA‑2801 dadzą „przestrzeń z tyłu”. Jeśli nie – wybierz korektor Radmor 5470/5471/5472 lub radiomagnetofon z „Super/Wide Stereo”. (mit.krakow.pl)
 
 
- Serwis:
- W wiekowych egzemplarzach sprawdź stan przełączników (Super/Wide), kondensatory w torze różnicowym oraz symetrię faz kanałów; w ambiofonii – okablowanie tylnych kolumn i rezystory mieszające. (unitraklub.pl)
 
 
Ewentualne zastrzeżenia lub uwagi dodatkowe
- Część wież Diora (np. korektory FS‑032/042) bywa w sieci błędnie opisywana jako posiadające „poszerzanie bazy”; w dokumentacji/modelach potwierdzone „Super/Wide Stereo” ma przede wszystkim rodzina korektorów Radmor 547x. (unitraklub.pl)
 
- Eltra RMS‑8320 „Edyta” to następca z wczesnych lat 90.; jeśli trzymamy się ściśle dekady 80., lepszym przykładem jest RMS‑823. (unitraklub.pl)
 
Sugestie dalszych badań
- Zajrzyj do instrukcji/serwisówek (Radmor 5470/5471, RMS‑451, RMS‑505) oraz opisów w katalogach hobbystycznych (Unitra‑Klub, Oldradio) – zawierają schematy blokowe układów „Super/Wide Stereo” i ambiofonii. (oldradio.pl)
 
Krótkie podsumowanie
- W polskim sprzęcie z lat 70./80. funkcje „poszerzania bazy stereo” występowały zarówno jako ambiofonia/quasi‑quadro (Radmor 5100/5102, Merkury, Fonica PA‑2801), jak i jako „Super/Wide Stereo” w torze liniowym (Radmor 5470/5471/5472; liczne radiomagnetofony ZRK/Eltra, np. RMS‑451, RMS‑505, RMS‑325, RMS‑823). Wybór zależy od tego, czy chcesz użyć 4 kolumn (ambiofonia), czy tylko dwóch (Super/Wide Stereo). (mit.krakow.pl)
 
Jeśli interesuje Pana konkretny typ (amplituner vs. radiomagnetofon) lub model – proszę doprecyzować, przygotuję listę rewizji i różnic wykonawczych z podaniem roczników.
                    
                 
                
                    Zastrzeżenie: Odpowiedzi udzielone przez sztuczną inteligencję (model językowy) mogą być niedokładne i wprowadzające w błąd. Elektroda nie ponosi odpowiedzialności za dokładność, rzetelność ani kompletność prezentowanych informacji. Wszystkie odpowiedzi powinny być zweryfikowane przez użytkownika.
                
                
                
                    
                        Zadaj dodatkowe pytanie Sztucznej Inteligencji