Piła Oleo-Mac 937 rozregulowany gaźnik i nie odpali jak ustawić żeby odpaliła
Gaźnik Walbro/Zama stosowany w modelu 937 ma trzy śruby regulacyjne:
• L – mieszanka na niskich obrotach • H – mieszanka na wysokich • T/LA – mechaniczna regulacja przepustnicy (bieg jałowy).
Od 2019 r. pilarki Oleo-Mac mają plastikowe „kapturki” (limiter caps) ograniczające L i H do ±¼ obrotu względem punktu fabrycznego (ManualsLib, s.6). Jeśli kapturki są, nie wolno ich usuwać w krajach UE – narusza to normy emisji.
a) Z kapturkami: przekręć każdą śrubę do oporu w prawo, następnie w lewo na środek zakresu (zwykle 2 kliknięcia z 4).
b) Bez kapturków: „lekko do oporu”, potem L = 1 obrót CCW, H = 1 obrót CCW (bezpieczny punkt startowy; literatura serwisowa podaje 1 – 1¼ obr.).
Śruba T: wykręć ½ obrotu od pozycji, w której łańcuch zaczyna się poruszać.
Bezpiecznie: hamulec łańcucha zablokowany, słuchawki, rękawice.
Wbij prowadnicę w średni klocek: pod obciążeniem dźwięk powinien być wyraźnie dwusuwowy, cięcie płynne, bez utraty mocy. Jeśli dławi się – wykręć H o kolejne 1/16–1/8 obr.
• Od 2020 r. większość producentów (także Emak/Oleo-Mac) blokuje L/H kapturkami zgodnymi z Euro V; serwisy stosują specjalny klucz Torx z nacięciem.
• Coraz częściej fabryki przechodzą na gaźniki elektroniczne (np. Walbro WTA) lub wtrysk, eliminując ręczną regulację.
• Objawy zbyt bogatej mieszanki: czarna mokra świeca, dymienie, gaśnięcie po dodaniu gazu.
• Objawy zbyt ubogiej: wycie silnika, brak „czterosuwowania”, szybkie nagrzewanie, ryzyko zatarcia.
• Usuwanie ograniczników L/H lub podnoszenie maksymalnych obrotów przekracza normy emisji i może unieważnić gwarancję.
• Praca bez osłon, przy obracającym się łańcuchu niesie ryzyko ciężkich obrażeń – zawsze hamulec, rękawice i ochrona oczu.
• Reguluj w małych krokach (1 “klik” przy kapturkach ≈ 1/16 obr.), odczekując 5–10 s na reakcję.
• Tani elektroniczny tachometr (indukcyjny) ułatwi bezpieczne ustawienie H.
• Zestaw naprawczy gaźnika (membrany) kosztuje ~40 zł; wymień przy braku reakcji na regulację.
• Jeżeli po poprawnej regulacji silnik wciąż gaśnie lub nie reaguje – prawdopodobna nieszczelność uszczelniaczy wału lub zabrudzone kanały gaźnika.
• Utrata kompresji (< 8 bar) uniemożliwi skuteczną regulację.
• Test ciśnienia i podciśnienia silnika (manometr + vac tester).
• Porównanie spalania i emisji po modyfikacjach gaźnika vs. fabryczne ustawienia EU V.
• Analiza wtrysku paliwa w lekkich dwusuwach (projekty Husqvarna X-Torq+, Stihl M-Tronic).
Przywróć śruby L i H do pozycji fabrycznej (środek ogranicznika lub ok. 1 obrót od zamknięcia), wyreguluj T tak, by łańcuch stał, odpal silnik zgodnie z procedurą i skoryguj L oraz H małymi krokami na rozgrzanym silniku. Kontroluj obroty tachometrem i pamiętaj o czystym filtrze, świeżym paliwie oraz sprawnej świecy. W razie braku efektów – sprawdź membrany, uszczelniacze wału i kompresję lub oddaj pilarkę do autoryzowanego serwisu.