gdzie znajduje się bezpiecznik od kluczyka w reno laguna jedynka z 2004 r benzyna
Kluczowe punkty
• Szukaj w skrzynce w kabinie, nie w komorze silnika.
• Oznaczenia na klapce: UCH, IMMOBILIZER, ANTI-DEM, C.LOCK.
• Typ: mini-blade 7,5 A lub 10 A.
• Kluczyk steruje dwoma blokami funkcjonalnymi:
– transponder immobilizera (silnik nie odpali bez autoryzacji),
– centralny zamek (pilot IR, obsługa drzwi/bagażnika).
• Oba elementy obsługuje UCH (Unité Centrale Habitacle). Moduł ma kilka linii zasilania zabezpieczonych osobnymi bezpiecznikami w skrzynce kabinowej.
• Typowe oznaczenia bezpieczników według schematów Laguny I (1998–2001):
Pozycja | Wartość | Opis w legendzie | Funkcja praktyczna |
---|---|---|---|
F2 | 7,5/10 A | UCH / ANTI-DEM | Stałe zasilanie immobilizera, odbiornik IR |
F9 | 5 A | UCH ACC | Zasilanie UCH „po stacyjce” |
F29 | 10/15 A | CENTRAL LOCK | Siłowniki zamka (linia logiczna) |
Bez któregoś z powyższych ECU nie „widzi” klucza – zapłon pozostaje zablokowany, a lampka immobilizera szybko miga.
• Skontroluj baterię w pilocie; przy niskim napięciu centralny zamek nie zadziała, ale immobilizer (pasywny transponder) nadal powinien odpalić silnik.
• Zweryfikuj cewkę transpondera wokół stacyjki (oporność rzędu 1 Ω).
• Upewnij się, że wtyczka UCH nie ma zaśniedziałych pinów – typowa usterka po zalaniach kabiny.
• W Lagunie I często psuje się sam moduł UCH (zimne luty na gnieździe IR).
• W dokumentacji serwisowej Renault (aktualizacje 2022+) bezpiecznik F2 w Lagunie II otrzymał dodatkową adnotację „CARD READER / ESL”; producenci zamienników opisują go wprost jako „fuse – ignition”.
• Restomod-owcy coraz częściej zastępują wysłużone UCH sterownikami programowalnymi; wymaga to jednak zdjęcia blokady kodowej immobilizera w ECU silnika (tzw. „virgin ECU”).
• Bezpieczniki w komorze silnika (tzw. maxi-fuses) odpowiadają za wysokoprądowe obwody: ABS, wentylatory, ogrzewanie szyb. Nie mają wpływu na kluczyk poza linią „po zapłonie”.
• Bezpiecznik „IMMO” w niektórych schematach znajduje się nad pedałami (duże, zielone 40 A) – chroni przekaźnik blokady rozrusznika. Sprawdza się go tylko gdy po przekręceniu klucza rozrusznik nie kręci mimo aktywnego zapłonu.
• Manipulacja przy immobilizerze omijająca jego funkcję antykradzieżową (np. usunięcie kodu immo) może naruszać prawo w niektórych krajach i unieważnić polisę AC.
• Prace przy instalacji elektrycznej pojazdu powinny być wykonywane z odłączonym minusem akumulatora, aby uniknąć przypadkowego wyzwolenia poduszek powietrznych (SRS).
• Jeśli Twój pojazd faktycznie jest Laguną II (karta-start), to właściwy będzie bezpiecznik F2 10 A w kabinie; schemat w dalszym ciągu znajduje się na klapce skrzynki.
• Laguna I spotykana w 2004 r. to zazwyczaj rejestracja z importu lub przebudowa flotowa – schemat może minimalnie różnić się numeracją (np. F3 zamiast F2).
• Pobierz pełny manual serwisowy „Renault Laguna X 95” – sekcja „12B Wiring-Immobiliser”.
• Sprawdź fora: renault-laguna.com, elektroda.pl (działy Samochody-Renault-Laguna I/II).
• Jeśli problem powtarza się mimo sprawnych bezpieczników – rozważ diagnostykę CLIP/OBD-II; kody DF044 (UCH – brak zasilania) i DF025 (transponder) wskażą konkretny kierunek.
Bezpiecznik „od kluczyka” w Renault Laguna I znajduje się w skrzynce kabinowej po lewej stronie deski rozdzielczej. Najczęściej jest to F2 7,5-10 A (zasilanie UCH/immobilizer). Skontroluj również F9 i F29. Jeżeli samochód z 2004 r. okaże się Laguną II z kartą, fuse F2 10 A pełni analogiczną funkcję. Po wymianie bezpiecznika lampka immobilizera powinna zgasnąć, pilot odzyskać zasięg, a silnik dać się uruchomić.