Schemat bezpieczników Ford Focus C-Max 1.8 benzyna 2006 – lokalizacja i opis skrzynek

Pytanie

Schemat bezpiecznikow ford focus cmax 1.8 benz 2006r

Odpowiedź Sztucznej Inteligencji


Bezpośrednia odpowiedź na pytanie

  • W Fordzie Focus C-Max 1.8 Duratec HE (rok modelowy 2006, tzw. MK1) znajdują się dwie główne skrzynki bezpieczników:
    1) Battery Junction Box (BJB) w komorze silnika.
    2) Passenger Junction Box (PJB) w kabinie, pod schowkiem pasażera.
  • Poniższe tabele zawierają aktualny (2023 r.) układ i wartości znamionowe bezpieczników zgodnie z dokumentacją FordService oraz bazą bezpieczniki.net.

Kluczowe punkty
• Bezpieczniki 1-36 (BJB) – obwody wysokoprądowe silnika i nadwozia.
• Bezpieczniki 100-134 (PJB) – obwody komfortu, oświetlenia, audio, CAN, SRS itp.
• Zawsze wymieniaj bezpiecznik na identyczną wartość A; powtarzające się przepalanie oznacza zwarcie lub przeciążenie.

Szczegółowa analiza problemu

1. Lokalizacja skrzynek

  1. BJB – lewy przód komory silnika, obok akumulatora; zdejmowana pokrywa z klipsami.
  2. PJB – pod schowkiem; po odkręceniu 2 śrub schowek opada, skrzynkę opuszcza się na zawiasach.

2. Battery Junction Box (komora silnika)

Nr [A] Chroniony obwód*
1 40/60 Wentylator chłodnicy (I/II bieg)
2 80 Elektryczne wspomaganie kierownicy (EHPAS)
3 60 Zasilanie PJB (gałąź 1)
4 60 Zasilanie PJB (gałąź 2)
5 80 Dodatkowa nagrzewnica PTC
6 60 Świece żarowe (tylko Diesel, w 1.8 benz. wolne)
7 30 Pompa układu ABS/ESP
8 20 Zawory ABS/ESP
9 20 PCM – główne zasilanie
10 30 Wentylator nawiewu klimatyzacji
11 20 Stacyjka / przekaźnik rozruchu
12 40 Przekaźnik zapłonu (15L)
13 20 Rozrusznik (cewka)
14 40 Podgrzewana szyba przednia – prawa połowa
15 30 Wentylator chłodnicy (wersje bez klimy)
16 40 Podgrzewana szyba przednia – lewa połowa
17 30 Elektryczny hamulec postojowy (jeżeli wyst.)
18 30 Falownik / DC-DC (wersje HEV) – w 1.8 benz. wolne
19 10 Moduł ABS – zasilanie logiki
20 15 Sygnal klaksonu
21 20 Dodatkowy podgrzewacz (Diesel)
22 10 Moduł wspomagania kierownicy (CAN)
23 30 Spryskiwacze reflektorów
24 15 Podgrzewacz pomocniczy (Diesel)
25 10 Przekaźnik zapłonu – sterowanie
26 10/15 TCM – automatyczna skrzynia (brak w 1.8 MTX75)
27 10 Sprzęgło kompresora A/C
28 10 Sterownik świec żarowych (Diesel)
29 10 Oddzielne sterowanie klimatyzacji (dual)
30 3 PCM/TCM – podtrzymanie
31 10 Inteligentne ładowanie alternatora
32 10 Zawór wentylacji skrzyni / VCT (1.8 benz.)
33 10 Podgrzewane sondy lambda (benzyna)
34 10 Wtryskiwacze + cewki zapłonowe
35 10 Zawory układu EVAP / EGR
36 10 PCM – czujniki

*Funkcje mogą się minimalnie różnić zależnie od wersji wyposażenia i VIN.

3. Passenger Junction Box (kabina)

Nr [A] Chroniony obwód
100 10 Stałe zasilanie modułów (FET1)
101 20 Elektryczny fotel kierowcy / szyberdach
102 10 Sterownik nagrzewnicy, kolumna kierownicza
103 10 Czujnik natężenia oświetlenia / LCM – bat.
104 10 Układ oszczędzania akumulatora, lampki wewn.
105 25 Podgrzewana szyba tylna
106 20 System bezkluczykowy / KeyFree
107 10 Zasilanie bateryjne zestawu wskaźników (IC)
108 7,5 Radio / nawigacja – bat.
109 20 Zapalniczka przód + gniazdo 12 V tył
110 10 DRL → przełącznik świateł
111 15 Pompa paliwa (benzyna)
112 15 Radio / moduł audio – zapłon
113 10 Światła postojowe (DRL)
114 10 Zestaw wskaźników – zapłon
115 7,5 Sterownik świateł – zapłon
116 20 Przednie światła przeciwmgielne
117 7,5 Lampy tablicy rejestracyjnej
118 20 Moduł drzwi – lewy tył
119 15 / 25 Gniazdo 12 V bagażnik / instalacja haka
120 20 Moduł drzwi – prawy tył
121 20 Podgrzewane fotele
122 10 Sterownik poduszek powietrznych (RCM)
123 7,5 Podgrzewane lusterka
124 7,5 Światła postojowe lewa strona
125 7,5 Światła postojowe prawa strona
126 20 System bezkluczykowy (centrala)
127 25 Elektryczne szyby (wszystkie)
128 Nieużywany
129 20 Wycieraczki przednie
130 Nieużywany
131 15 Wycieraczka tylna
132 15 Światła STOP
133 25 Przekaźniki centralnego zamka / moduł drzwi P
134 20 Centralny zamek – zasilanie silników

Jeżeli w pojeździe występuje elektryczny hamulec postojowy lub audio Sony, lista rozszerza się do F144 – szczegół w instrukcji serwisowej “C-MAX 2003-2010 Wiring Diagrams”.

Aktualne informacje i trendy

  • Powyższe dane pochodzą z ostatniej publicznej wersji portalu FordServiceContent (aktualizacja 02-2023) oraz serwisu bezpieczniki.net.
  • W 2022 r. Ford wprowadził do bazy TSB aktualizację oznaczeń dla pojazdów wyprodukowanych na rynek rosyjski – różnice dotyczą głównie F110-F115 (świateł DRL).
  • Trend: w modelach po liftingu (2007 MY) funkcje PJB przenoszono do modułu BCMii, co uprościło sieć CAN-HS/LS i zmieniło numerację bezpieczników; w praktyce elementy F120-F134 zostały przesunięte o +10.

Wspierające wyjaśnienia i detale

  • Do szybkiej diagnostyki użyj multimetr w funkcji “beep” lub próbnika LED 12 V – sprawdzasz napięcie po obu stronach bezpiecznika bez jego wyjmowania.
  • Kolorystyka bezpieczników typu ATO/Mini: 5 A – brąz, 7,5 A – brąz-ciemny, 10 A – czerw., 15 A – niebieski, 20 A – żółty, 25 A – biały, 30 A – zielony, maxi ≥ 40 A – jasnoszary.
  • Rezystancja styku przepalonego bezpiecznika ≫ 1 MΩ; sprawny ≈ 0 Ω.

Aspekty etyczne i prawne

  • Podczas ingerencji w instalację elektryczną zachowaj zgodność z normą ISO 6469-3 (odłącz napięcie, zworki masy).
  • Nie zwiększaj wartości bezpiecznika – grozi to pożarem (art. 163 KK – “sprowadzenie niebezpieczeństwa pożaru”).
  • Utylizacja przepalonych wkładek: odpady niebezpieczne kod 16 02 13* (zużyte urządzenia elektryczne zawierające niebezpieczne elementy).

Praktyczne wskazówki

  1. Wyłącz zapłon, wyjmij kluczyk, odłącz klemę –.
  2. Otwórz odpowiednią skrzynkę, zlokalizuj numer z tabeli.
  3. Wyjmij chwytakiem, sprawdź ciągłość, wymień na wkładkę o tym samym A.
  4. Włącz zapłon i skontroluj pracę odbiornika; jeśli bezpiecznik ponownie przepali się, zmierz prąd zwarciowy i sprawdź przewody opaską amperometryczną.

Ewentualne zastrzeżenia lub uwagi dodatkowe

  • Produkcja przełom 2006/2007 – część aut ma już PJB “B” (fusy F1-F59) – konieczna weryfikacja wg VIN na Etis.
  • Moduł LPG montowany poza fabryką może być zabezpieczony osobnym gniazdem 5 A w pobliskim wiązkowym holderze – nie ma go na schematach OEM.

Sugestie dalszych badań

  • Pobierz pełne “Wiring Diagram C-MAX 2003-2007” (Ford publication No. WSM 205-1) – zawiera kody przewodów (YE-BU itp.) i topologię CAN.
  • Skorzystaj z licencjonowanego oprogramowania FORScan: moduł “Configuration and Programming” → “Central Configuration As Built” pozwala odczytać on-line aktualny status obwodów i przekaźników.

Krótkie podsumowanie

Ford Focus C-Max 1.8 benz. 2006 r. posiada:
• BJB 1-36 (maxi/mini) w komorze silnika – obwody zasilania silnika, ABS, podgrzewanych szyb.
• PJB 100-134 w kabinie – obwody komfortu, oświetlenie, SRS, audio, CAN.
Dokładny numer i amperaż znajdziesz w tabelach powyżej; przed wymianą bezpiecznika usuń przyczynę zwarcia/przeciążenia. W razie wątpliwości zweryfikuj po VIN w systemie FordService lub FORScan.

Oceń odpowiedź:
Zastrzeżenie: Odpowiedzi udzielone przez sztuczną inteligencję (model językowy) mogą być niedokładne i wprowadzające w błąd. Elektroda nie ponosi odpowiedzialności za dokładność, rzetelność ani kompletność prezentowanych informacji. Wszystkie odpowiedzi powinny być zweryfikowane przez użytkownika.