schemat bezpieczników vw sharan 1,9 tdi 2002 rok
Kluczowe punkty
• Do eksploatacji używaj wyłącznie wkładek o identycznym prądzie znamionowym.
• Istnieją drobne różnice zależnie od wyposażenia (Webasto, szyberdach, telefon, itp.) – zawsze zweryfikuj z naklejką wewnątrz pokrywy lub instrukcją danego auta.
• Aktualne interaktywne schematy (Autofuses.online, StartMyCar) pozwalają zweryfikować wariant po numerze VIN.
Skrzynka kabinowa (Fuse/Relay Panel, skrót F/-):
• Umieszczona nad lewym kolanem kierowcy, za klapką.
• Dwa rzędy mini-bezpieczników (F1–F24 górny, F25–F62 dolny) oraz rząd przekaźników.
Skrzynka w komorze silnika (SA-, SB-):
• Czarna obudowa na akumulatorze; zawiera bezpieczniki nożowe MIDI/AMI 30-150 A i kilka przekaźników wysokoprądowych.
Nr | Prąd [A] | Zasilany obwód / moduł | Uwagi serwisowe |
---|---|---|---|
F1 | 20 | Podgrzewane siedzenia | dodatkowe maty foteli |
F2 | 10 | Elektryczne szyby, lusterka | logika sterowania komfortu |
F3 | 5 | Tempomat, zegar, szyberdach | wspólna linia 15R |
F4 | 10 | Sterownik silnika / immobiliser | linia 30 ECU |
F5 | 15 | Światła cofania, automatyczna skrzynia | zespół przełączników w skrzyni |
F6 | 10 / 25 | Brzęczyk / moduł komfortu | różne wykonania |
F7 | 20 | Zapalniczka + gniazdo 12 V przednie | popularny powód usterek ładowarki |
F8 | 30 | Wycieraczki przednie | silnik wycieraczek |
F9 | 30 | ABS – pompa | |
F10 | 30 | ABS – zasilanie logiki | |
F11 | 20 | Spryskiwacze reflektorów (opcja Xenon) | tylko z pakietem LPG/światł. |
F12 | 15 | Modul komfortu (zamek, tylna wycieraczka) | |
F13 | 3 | ECU – benzyna (niewyst. w 1.9 TDI) | pusty w TDI |
F14 | 10/20/25/30 | ECU Diesel (warianty ASZ/AUQ) | dobiera VW wg silnika |
F15 | 30 | Wentylator chłodnicy (I bieg) | relacja 373 |
F16 | 15/30 | Wentylator chłodnicy (II bieg) | |
F17 | 10 | Automatyczna skrzynia biegów | Tiptronic |
F18 | 5/10 | Moduł wentylatorów | z czujnikiem G79 |
F19 | 5 | Centralny zamek, radio, OBD | linia K |
F20 | 10 | Światła stop | przełącznik F |
F21 | 25/30 | Klimatyzacja – sprężarka | |
F22 | 25/30 | Klimatyzacja – dmuchawa | |
F23 | 10 | Radio / Navi / CD-changer | |
F24 | 25 | Dodatkowa dogrzewnica PTC / Webasto | 1.9 TDI AUY |
F25 | 3 | Telefon / moduł komfortu | |
F26 | 30 | Przekaźnik blokady rozruchu | \ |
F27 | 25 | Pompa cieczy Webasto | |
F28 | 10 | ABS – logika sterowania | |
F29 | 5 | Podgrz. dysz spryskiwaczy, sensor deszczu | |
F30 | 3 | Oświetl. tablicy rej. | |
F31 | 15 | Przeciwmgłowe przednie | |
F32 | 3/10 | ECU (różne silniki) | |
F33 | 25 | Instalacja przyczepy + ładowanie | |
F34 | 25 | Wentylator nagrzewnicy/klimatyzacji tylnej | |
... | … | Dalsze gniazda do F62 zależnie od opcji (park-pilot, DSG, itd.) |
Uwaga: numery >50 to zazwyczaj rząd „mini blade” montowany niżej, lecz w praktyce odczytujesz je ze schematu na klapce.
Poz. | Typ | A | Obwód | Typowe oznaczenie VW |
---|---|---|---|---|
SA1 | AMI | 150 | Alternator (B+) | SB5 |
SA2 | AMI | 110 | Zasilanie wnętrza kabiny | SB4 |
SA3 | AMI | 60 | Dogrzewacz PTC / Webasto | SB3 |
SA4 | AMI | 40 | Wentylator chłodnicy (I bieg) | SB2 |
SA5 | AMI | 40 | Wentylator chłodnicy (II bieg) | SB1 |
SA6 | MIDI | 30 | Pompa ABS/ESP | F4 równoległy |
(Numery mogą się odwrócić – sprawdź opis wytłoczony na pokrywie.)
Gniazdo | Nr VW | Funkcja | Bezpiecznik powiązany |
---|---|---|---|
1/36 | 109 | Zasilanie ECU Diesel („słynny 109”) | F4, F14 |
2/53 | 373 | Wentylatory chłodnicy | F15, F16 |
3/18 | 53/460 | Pompa paliwa / grzałka | F24 |
4/12 | 100 | Świece żarowe | SA3 (60 A) |
• Najnowsze bazy online (Autofuses.online, StartMyCar, fuseandrelay.com) od 2023 r. dostarczają interaktywne rysunki po wyborze rocznika i silnika – można sprawdzić również rozmieszczenie przekaźników na płycie PCB modułu komfortu.
• VW sukcesywnie zastępuje przekaźniki dyskretne zintegrowanymi „smart-relay” w modułach BCM; w obecnej generacji Sharana (7N) większość funkcji przeniesiono do sterownika Body Control.
• W retro-fitach LED/Xenon obserwuje się montaż dodatkowych bezpieczników liniowych (mini add-a-fuse) – zgodnie z aktualnymi wytycznymi ECE R48 wersja 06.
• Kolorystyka wkładek: 5 A–brąz, 7.5 A–brąz-jasny, 10 A–czerwony, 15 A–niebieski, 20 A–żółty, 25 A–biały, 30 A–zielony, 40 A–pomarańczowy, 50 A–czerwony (MIDI), 60 A–żółty (MIDI), 80/100/150 A – miedziane blaszki AMI.
• Najczęstszą przyczyną przepaleń F7 (zapalniczka) jest zwarcie na ładowarce USB lub zepsuty grzejnik przenośny.
• Słynny „przekaźnik 109” powodujący gaśnięcie TDI można zdiagnozować pomiarem spadku napięcia zasilania ECU przy rozruchu; długotrwałe grzanie powoduje mikropęknięcia lutów.
• Zastępowanie bezpieczników wyższą wartością prądową stanowi naruszenie homologacji pojazdu (Dyrektywa 2007/46/WE) i może skutkować odmową wypłaty odszkodowania przez ubezpieczyciela w razie pożaru.
• Samowolne modyfikacje instalacji (np. dodatkowe LED-y) bez oddzielnych zabezpieczeń narażają użytkownika na odpowiedzialność z art. 96 § 1 K.W. (niewłaściwy stan techniczny).
• Powyższy układ dotyczy Sharana 7M polift (2000-2009). W modelach sprzed 05/2000 numeracja F1–F24 jest identyczna, ale F25-F46 różni się kolejnością.
• VW stosował podwersje „Comfort-CAN” vs „Full-CAN” – niektóre gniazda mogą być puste.
• Instrukcje dostępne w internecie mogą zawierać nieoficjalne tłumaczenia; zawsze konfrontuj z oryginalnym rysunkiem w instrukcji obsługi (ETKA → Dokumentacja serwisowa).
• Analiza termograficzna obciążonych gniazd SA1-SA3 – pozwala wychwycić słabe styki przed uszkodzeniem instalacji.
• Konwersja na bezpieczniki „resetowalne” (PTC/CB) w torach akcesoriów 12 V – redukcja kosztów serwisu flotowego.
• Integracja monitoringu prądu bezpieczników z magistralą CAN (projekty open-source typu CANchecked).
Źródła (aktualizacja 2024-04)
Schemat Sharana 1.9 TDI (2002) obejmuje: skrzynkę kabinową F1-F62 za lewą osłoną deski oraz blok wysokoprądowy SA1-SA6 na akumulatorze. Najczęstsze bezpieczniki: F7 (20 A – zapalniczka), F8 (30 A – wycieraczki), F15/F16 (30 A/15 A – wentylatory), SA3 (60 A – świece żarowe). Przy każdej wymianie sprawdzaj przyczynę zwarcia, używaj identycznego amperażu i konsultuj się z oryginalnym diagramem na pokrywie – różnice wyposażeniowe są w tym modelu normą.