SCHEMAT KOSTEK RADIA MAZDA CX 5
Generacja | Lata | Jednostka główna | Główne złącze | Warianty audio | Uwaga |
---|---|---|---|---|---|
KE (I) | 2012-2016 | Radio/CD lub MZD (od 2015) | 24-pin Mazda | Standard, BOSE | CAN 1 Mb/s |
KF (II) | 2017-… | MZD Connect / Mazda Connect 2 | 28-pin Mazda | Standard, BOSE | CAN FD (11 / 29-bit) |
A. Wersja STANDARD (głośniki z radia)
╔═══╦══════════════════════════════════╗
║Pin║ Funkcja (kolor fabryczny) ║
╠═══╬══════════════════════════════════╣
║1A ║ FL+ (biały/czarny) ║
║1B ║ FR+ (czerw./ziel.) ║
║1C ║ ACC +12 V (czerw./żółty) ║
║1E ║ RL+ (brązowy) ║
║1F ║ RR+ (różowy) ║
║1G ║ Masa (czarny) ║
║1I ║ FL– (czerw./czarny) ║
║1J ║ FR– (biały/czerw.) ║
║1K ║ BATT +12 V stałe (nieb./czerw.) ║
║1M ║ RL– (żółty) ║
║1N ║ RR– (fioletowy) ║
║1O ║ ILL+ podświetlenie (pom./czarny) ║
║1Q ║ ILL– ║
║1S ║ SWC 1 (ziel./pom.) ║
║1T ║ SWC 2 / masa SWC ║
║1U ║ CAN-H (biały/niebieski) ║
║1W ║ CAN-L (biały/czerwony) ║
╚═══╩══════════════════════════════════╝
B. Wersja BOSE (zewn. wzmacniacz) – różnice
• Piny 1A/1B/1I/1J → wyjścia liniowe (PRE-OUT)
• Pin 1F → REM +12 V (włączanie wzmacniacza)
• Piny głośnikowe 1E/1M/1N niewykorzystywane.
(MZD Connect 2, spotykany od 2021; wcześniejsze KF mają jeszcze 24 piny z dodatkowymi 12-pinowymi rozszerzeniami). Najczęstszy wariant STANDARD: |
Pin | Funkcja | Pin | Funkcja |
---|---|---|---|---|
1 | BATT +12 V | 15 | CAN-H | |
2 | ACC +12 V | 16 | CAN-L | |
3 | Masa | 17 | SWC 1 | |
4-11 | Linie głośników FL/FR/RL/RR (+/–) | 18 | SWC 2 | |
12 | ILL+ | 19 | Reverse (sygnał kamery) | |
13 | ILL– | 20 | Parking brake | |
14 | Ant-Remote | 21-28 | Rez., MOST lub LVDS (kamera, USB, DAB)* |
* W wersjach BOSE piny 4-11 przeniesione są na wyjścia liniowe, a linie MOST/LVDS prowadzą do wzmacniacza pod siedzeniem.
Fabryczna jednostka wykorzystuje magistralę CAN do:
• wybudzania wzmacniacza BOSE (ramek CAN)
• sterowania Commander Knob / przyciskami kierownicy (SWC)
• aktualizacji informacji na wyświetlaczu górnym (KE) lub centralnym (KF).
Brak odpowiedzi CAN lub błędny terminator → radio przechodzi w tryb serwisowy lub odcina audio (częsty błąd po podłączeniu aftermarketu bez adaptera CAN).
a) Montaż radia aftermarket:
• Adapter ISO-Mazda (np. CT10MZ04) – pozwala nie przecinać wiązki.
• Adapter CAN/SWC (np. Axxess ASWC-1) – zachowuje sterowanie z kierownicy.
• W systemach BOSE wymagany interfejs sygnału niskopoziomowego + REM.
b) Doposażenie w CarPlay/Android Auto (KE): zestawy retrofit korzystają z 2-pinowego portu USB (HUB podłokietnik); software v70.00.335+.
Schemat kostek radia CX-5 zależy od generacji i systemu audio; w I gen. dominuje 24-pin, w II gen. 28-pin. Kluczowe różnice dotyczą wyjść głośnikowych vs pre-out oraz sygnału REM we wzmacniaczu BOSE. Zastosowanie adapterów ISO-Mazda i interfejsów CAN gwarantuje bezinwazyjny montaż. Przed pracą zawsze weryfikuj napięcia i ciągłość, a w razie wątpliwości odwołuj się do oficjalnych EWD lub serwisu Mazdy.