Schemat kostki radia Peugeot 308 2008 - złącza ISO

Pytanie

Schemat kostki radia peugeot 308 2008

Odpowiedź Sztucznej Inteligencji


Bezpośrednia odpowiedź na pytanie

  • W Peugeot 308 I (rok modelowy 2008) fabryczne radio RD4/RNEG jest podłączone przez 40-pinowe złącze Quadlock/Fakra, a nie przez klasyczne dwie kostki ISO.
  • Złącze dzieli się na trzy bloki:
    • Blok A (czarny, 16 pinów) – zasilanie + magistrala CAN,
    • Blok B (brązowy, 8 pinów) – wyjścia głośnikowe,
    • Blok C (niebieski, zielony, żółty – razem 12 pinów) – AUX/CDC/TEL itp.
  • W internecie można spotkać pinouty ISO A/B – są one poprawne jedynie dla przejściówek Quadlock → ISO używanych przy montażu radia aftermarket.

Kluczowe piny (OEM):
A12 – +12 V BAT, A15 – GND, A11 – REMOTE ANT, A9/A13 – CAN-H/L;
B1…B8 – wyjścia głośników;
C1.1/1.7 – AUX R/L, C2.1/2.7 – MIC +/–, C3 – sygnały wideo/V-speed/REV.


Szczegółowa analiza problemu

1. Konstrukcja złącza Quadlock

Segment Kolor wkładki Liczba pinów Funkcja nadrzędna
A Czarny 16 Zasilanie, CAN, sterowanie
B Brązowy 8 Wyjścia głośnikowe
C1 Niebieski 6 (część z 12) AUX / zmieniarka CD
C2 Zielony 6 (część z 12) Telefon / mikrofon / TEL-Mute
C3 Żółty 12 Wideo / prędkość / Reverse / dodatkowe

Rozmieszczenie pinów (widok od strony przewodów – „lutów”):

Blok A – zasilanie / CAN (16 pinów)

┌───── górny rząd ─────┐
A1  A2  A3  A4  A5  A6  A7  A8
A9  A10 A11 A12 A13 A14 A15 A16
└──────────────────────┘
Pin Sygnał (308 T7) Opis Typ
A9 CAN-H CAN-Bus High (125 kb/s) LIN/CAN
A10 Rezerwa
A11 REM OUT +12 V po włączeniu radia (wzmacniacz/antena) OUT
A12 +12 V BAT Stałe zasilanie (bezpiecznik F8 BSI) +12 V
A13 CAN-L CAN-Bus Low LIN/CAN
A14 Rezerwa
A15 GND Masa pojazdu GND
A16 (dawniej ACC) – nieużywany, zapłon idzie po CAN

Blok B – głośniki (8 pinów)

Pin Sygnał Głośnik
B1 RR+ Tylny prawy +
B2 FR+ Przedni prawy +
B3 FL+ Przedni lewy +
B4 RL+ Tylny lewy +
B5 RR– Tylny prawy –
B6 FR– Przedni prawy –
B7 FL– Przedni lewy –
B8 RL– Tylny lewy –

Blok C – funkcje rozszerzone (typowa obsada)

C1 (niebieski, AUX/CD-Changer)
1 – Audio IN R, 2 – Audio GND, 3 – CDC Data Out, 4 – +12 V CDC,
5 – CDC Clk, 6 – CDC Data In, 7 – Audio IN L

C2 (zielony, TEL/Bluetooth)
1 – Mic +, 2 – Mic GND, 7 – Mic –, 3/4/5/6 – TEL Mute, Audio Out, itp.

C3 (żółty, wideo/nawigacja)
Zależnie od wersji: Video Out, Video Enable, V-Speed, Reverse, Parking Lights …

2. Dlaczego złącze ISO występuje w opisach?

Fabryczna kostka Quadlock jest często adaptowana na przejściówkę Quadlock → ISO A/B do podłączenia radia uniwersalnego. Stąd w wielu poradnikach on-line pojawia się układ ISO:

ISO A (zasilanie): 4 = BAT, 7 = ACC (emulowany przez interfejs CAN), 8 = GND, itd.
ISO B (głośniki): 1-8 odpowiadają pinom B1-B8 Quadlock.

3. Różnice wyposażenia

• System JBL lub Denon – dodatkowe piny do zewnętrznego wzmacniacza.
• Nawigacja RT4/RT6 – sygnały wideo w C3.
• Zestaw głośnomówiący – mikrofon w C2.


Aktualne informacje i trendy

  1. Adaptery „plug-and-play” 2023/2024 (Connects2, ACV, InCarTec) integrują:
    • tłumaczenie CAN-Bus → ACC/Illumination/Speed/Reverse,
    • obsługę przycisków z kierownicy,
    • wyprowadzenie sygnału CAN diagnostycznego (OBD-II).
  2. Coraz częściej stosuje się moduły Wireless CarPlay/Android Auto – wymagają pełnego 12 V ACC oraz sygnału Reverse, które adapter CAN potrafi wygenerować.
  3. Trend retrofitów – wymiana RD4 na ekrany 9–10" typu „Tesla style” z dedykowanym wiązkami Quadlock i mostkiem CAN.

Wspierające wyjaśnienia i detale

  • Sygnał „ACC” w oryginalnym radiu jest wirtualny – informację o zapłonie komputer BSI przesyła ramką CAN.
  • Pin A11 dostarcza ok. 250 mA/12 V (czasem 500 mA) – wystarcza na wzmacniacz antenowy; przy dodatkowym subwooferze trzeba użyć przekaźnika.
  • Kolory przewodów (OEM PSA):
    czerwony/czerwono-biały – BAT, brązowy – GND, beżowy – CAN-H, zielony – CAN-L, niebieski – Remote, …

Aspekty etyczne i prawne

  • Odłączenie fabrycznego radia z immobilizerem może wymagać wprowadzenia kodu VIN w BSI.
  • Przy pracy na instalacji 12 V należy odpiąć akumulator – unikamy wyzwolenia poduszek czy błędów w BSI (prawo ochrony zdrowia i BHP).
  • Przepisy R10 (homologacja EMC) – niehomologowany moduł Bluetooth/GSM może wprowadzać zakłócenia RF.

Praktyczne wskazówki

  1. Przed demontażem zdejmij klemy i odczekaj ≥3 min (wyładowanie kondensatorów airbag).
  2. Pomiar kontrolny: A12 → A15 ≈ 12,6 V; A9/A13 oscyloskopem – ramki CAN ±2,5 V.
  3. Do radia aftermarket:
    • przejściówka Quadlock → ISO + interfejs CAN (generuje ACC, Illum, SWC),
    • adapter antenowy Fakra → DIN/ISO z separatorem zasilania.
  4. Kodowanie BSI po wymianie jednostki (diagbox/PP2000) – wyłącz „urządzenie prezentacji dźwięku” żeby uniknąć błędów w CAN.

Ewentualne zastrzeżenia lub uwagi dodatkowe

  • W wersjach przejściowych (niektóre 308 z 2007 r.) spotyka się jeszcze podwójne ISO – zawsze zweryfikuj wizualnie.
  • W systemie JBL wejścia głośnikowe B1…B8 są sygnałem niskopoziomowym (≈4 V) – bezpośrednie podłączenie głośników da zaniżoną głośność.
  • Piny w bloku C bywają obsadzone niestandardowo przez montaż wtórny (np. kamerę cofania).

Sugestie dalszych badań

  • Dokumentacja serwisowa Peugeot „SEDRE” zawiera pełne schematy: diagbox ➜ Information ➜ Wiring diagrams.
  • Analiza ramek CAN (narzędzia: CAN-Sniffer, SavvyCAN) pozwoli rozpoznać: komendy z kierownicy, prędkość, Reverse.
  • Modernizacja audio: pomiar charakterystyki głośników (DATS V3, REW) i tuning DSP (miniDSP/Helix) – lepszy efekt niż sama wymiana radia.

Krótkie podsumowanie

Peugeot 308 (2008) korzysta z 40-pinowej kostki Quadlock.
• Blok A – zasilanie + CAN (A12 = +12 V, A15 = GND, A9/13 = CAN).
• Blok B – 4 pary wyjść głośnikowych.
• Blok C – funkcje dodatkowe (AUX, CDC, mic, wideo).

Do montażu radia niefabrycznego wymagane są: przejściówka Quadlock→ISO, interfejs CAN-Bus oraz adapter antenowy Fakra. Przed pracami zawsze pomierz napięcia i zweryfikuj obsadę pinów w swoim egzemplarzu – Peugeot stosował kilka wariantów wiązek zależnie od wyposażenia.

Oceń odpowiedź:

Zadaj dodatkowe pytanie Sztucznej Inteligencji

Czekaj (1min)...
Zastrzeżenie: Odpowiedzi udzielone przez sztuczną inteligencję (model językowy) mogą być niedokładne i wprowadzające w błąd. Elektroda nie ponosi odpowiedzialności za dokładność, rzetelność ani kompletność prezentowanych informacji. Wszystkie odpowiedzi powinny być zweryfikowane przez użytkownika.