Schemat pinów licznika BMW E39 – rozpinka złączy IKE, wersje Low-BC i High-BC, adaptery retrofit

Pytanie

schemat pinów licznika bmw e39

Odpowiedź Sztucznej Inteligencji


Bezpośrednia odpowiedź na pytanie

  • W BMW E39 występują trzy spotykane wersje licznika (IKE) i każda ma inny układ złączy/pinów:
    1. „Low-BC” (1995-09/1998) – dwie kostki po 26 pinów (X16 biała, X17 niebieska).
    2. „High-BC” przed-lift (09/1998-09/2000) – również 2 × 26 pinów, lecz inaczej obsadzone.
    3. „High-BC” po-lift (≈10/2000 →) – jedna kostka 26-pinowa (X11175 niebieska) + jedna 18-pinowa (X11176 biała); niektóre egzemplarze USA/ECE mają dodatkową 12-pinową do gongu.
  • Poniżej zamieszczam pełne rozpinki pinów dla najczęstszej wersji poliftowej, a także skrócone tabele dla dwóch starszych odmian. Zawsze weryfikuj układ pod konkretny VIN w BMW WDS lub ISTA.

Szczegółowa analiza problemu

1. IKE High (polift, X11175 26 pin + X11176 18 pin)

Zastosowanie: większość E39 MY 2001–2003 z dużym wyświetlaczem.

A) Złącze X11175 – 26 pinów kolor niebieski

Pin Typ Opis / skąd–dokąd Uwagi
1 IN V-signal – prędkość pojazdu z ABS/DSC f=4 imp/obr koła
2 IN Kierunkowskaz L (lamp-test) z LCM
3 IN Kierunkowskaz R z LCM
4 +12V Kl. 30 stały bezp. F4/108 (model zależny)
5 +12V Kl. R (pozycja „Radio”)
6 +12V Kl. 15 po zapłonie
7 0V Masa Kl. 31 gruby BR
8 IN Płyn hamulcowy / hamulec postojowy
9 IN Czujnik klocków – przód
10 IN D+ alternatora (kontrolka ładowania)
11 IN Czujnik ciśnienia oleju
12 IN Temp. płynu – sygnał
13 0V Temp. płynu – masa
14 IN Światła p-mgielne tylne
15 +12V Podświetlenie Kl. 58g (regulacja jasności) z LCM
16 IN TD – sygnał obrotów z DME/DDE
17 IN TI – zużycie paliwa (moment)
18 IN Rezerwa paliwa
19 IN Pływak lewy zbiornika
20 0V Pływak lewy – masa
21 IN Pływak prawy kombi
22 0V Pływak prawy – masa
23 IN Temp. zewnętrzna
24 0V Temp. zewn. – masa/drugi przewód
25 IN Światła p-mgielne przednie
26 IN Światła drogowe z LCM

B) Złącze X11176 – 18 pinów kolor biały

Pin Typ Opis Uwagi
1 OUT Gong (T2) do buzzera
2 IN Kontrolka pasów z MRS/SRS
3 IN ASC/DSC kontrolka z DSC
4 BUS K-Bus (KBUS) komunikacja nadwozia
5 Konfig./rezerwowy
6 IN Przycisk BC w manetce
7 IN Multifunkcja/wybór zależne od MFL
8 IN Tempomat Set/Accel
9 IN Tempomat Resume
10 IN Tempomat ON/OFF
11 IN Czujnik zapięcia pasa kierowcy opcja
12 IN Linia EWS/IMM
13–18 Nieużyte / rezerwowe zależne od wersji

2. IKE High (przed-lift 09/1998–09/2000) – 2 × 26 pinów

Układ kolorystyczny: czarna + biała 26-pin. Funkcje logicznie podobne do poliftu, lecz wiele sygnałów komunikacyjnych (np. gong, K-Bus) przeniesiono z drugiej kostki na piny 13-19 pierwszej. Do diagnozy używaj pinów:
• K-line – biała pin 12,
• K-Bus – biała pin 10,
• Zasilanie stałe – czarna pin 20 …22,
• Masy – czarna 1/13/19/25.

(Dokładną tabelę znajdziesz niżej w sekcji „Wspierające wyjaśnienia”.)

3. IKE Low-BC (1995-09/1998) – 2 × 26 pinów

Starszy licznik segmentowy; brak K-Bus, komunikacja głównie analogowa.
• X16 biała pin 7 – prędkość,
• X16 pin 1/14 – zasilania,
• X17 niebieska pin 6 – obrotomierz,
• Diagnoza przez złącze OBD II, licznik sterowany prostymi sygnałami.

Różnice konstrukcyjne

  1. Zmiana topologii CAN/K-Bus: przed-lift IKE nie obsługuje CAN-P (z EGS), polift ma częściowo CAN-P i CAN-O.
  2. Lifting wprowadził dodatkową 18-pinową kostkę zamiast „rozszczepiania” sygnałów na dwóch 26-pinowych – łatwiejsza modernizacja (np. retrofit navi, MFL).
  3. Wersje USA mogą mieć trzecią 12-pinową wtyczkę X11177 (gong, seat-belt, autolampy).

Aktualne informacje i trendy

  • Coraz popularniejszy retrofit liczników „High-BC” do starszych E39; na forach (Elektroda, turboBMW, bmw-sport) znajdziesz aktualne porady jak przerobić wiązkę 2-kostkową na 3-kostkową – wymaga to głównie przepięcia K-Bus, zasilania Kl. R i sygnału prędkości.
  • Komercyjnie dostępne są gotowe adaptery (plug-and-play) drukowane w 3D z żeńskimi pin-headerami.
  • Diagnostyka i kodowanie wykonuje się dziś najczęściej przez NCS Expert / ISTA-P za pomocą interfejsu K-DCAN; większość liczników poliftowych obsługuje już 1 Mbit/s K-Bus, co przyśpiesza flashowanie.

Wspierające wyjaśnienia i detale

Skrócona rozpiska IKE High przed-lift (2 × 26)

(C – czarna, B – biała)

C-pin Funkcja B-pin Funkcja
1 GND 1 K-line diag.
2 Speed 4 K-Bus
4 Kl.30 +12V 12 K-line (niektóre)
6 TD rpm 19 Speed alt.
7 Kl.R 20 Kl.30

(z pełną tabelą patrz BMW WDS sekcja 62 12 „Instrument Cluster up to 09/00”).

Poziomy sygnałów

• V-signal: prostokąt 0–12 V, 48 imp/obr koła (≈8370 imp/km).
• TD: 5–12 V, 2 impuls/obr wału w silnikach benz., 1 imp/obr w M57/M51.
• K-Bus: idle ≈12 V, linia otwarta-kolektor, 9.6 kb/s.

Kolory BMW (skrót)

BR – brązowy (masa); RT – czerwony (+30); VI – fioletowy (+15); GN – zielony; WS – biały; SW – czarny.

Aspekty etyczne i prawne

  • Przebieg licznika jest parametrem prawnie chronionym (Dz.U. 2019 poz. 870). Wszelka ingerencja w kilometraż wymaga zgłoszenia i odnotowania.
  • Przy montażu używanego licznika powstaje obowiązek wpisu w CEPiK (Polska) o wymianie drogomierza.
  • Modyfikacje instalacji mogą naruszyć homologację; utrzymuj zgodność z ECE R10 (zakłócenia EMC).

Praktyczne wskazówki

  1. Odłącz akumulator (-) przed wypięciem IKE.
  2. Użyj wyjmiaka radia lub dwóch śrubokrętów 1.2 mm aby zwolnić zatrzaski górnej podszybki – nie ciągnij za szybkę.
  3. Jeżeli przekładasz High-BC do Low-BC:
    • dołóż przewód K-Bus (skrętka GN/RT/WS) do złącza X11176-pin 4,
    • zasilanie gongu X11176-pin 1 podciągnij do Kl.15 przez 1 A.
  4. Testuj na stole: +12 V Kl.30, +12 V Kl.15, GND; impuls prędkości podaj z generatora 50 Hz / 12 V.

Ewentualne zastrzeżenia lub uwagi dodatkowe

  • Spotyka się liczniki „M-cluster” (260 km/h, 8 k-rpm), które korzystają z CAN-Powertrain – nie będą poprawnie działały w dieslu bez przeliczania sygnału TD.
  • Niektóre USA ’97-’98 mają immobiliser EWS II wbudowany w IKE – wymiana wymaga synchronizacji z DME i kluczami.

Sugestie dalszych badań

  • Analiza sygnałów magistrali K-Bus oscylografem logicznym (np. Saleae) – przydatne przy retro-fitach HUD lub NavCoder.
  • Badania zgodności EMC po dodaniu emulatorów (np. can-filter przy swapach silnika).
  • Test alternatywnych wyświetlaczy OLED zamiast oryginalnych VFD (projekt open-source „PixelFix E39”).

Krótkie podsumowanie

Licznik BMW E39 występuje w kilku wariantach z dwiema lub trzema kostkami. Najbardziej rozpowszechniony (polift) używa złącza X11175 26-pin + X11176 18-pin – szczegółową rozpiskę pinów podano w tabelach. Przed rozpoczęciem prac korzystaj z WDS/ISTA dla VIN, odłącz akumulator i przestrzegaj przepisów dotyczących drogomierza. Dzięki temu unikniesz uszkodzeń elektroniki i problemów prawnych.

Oceń odpowiedź:
Zastrzeżenie: Odpowiedzi udzielone przez sztuczną inteligencję (model językowy) mogą być niedokładne i wprowadzające w błąd. Elektroda nie ponosi odpowiedzialności za dokładność, rzetelność ani kompletność prezentowanych informacji. Wszystkie odpowiedzi powinny być zweryfikowane przez użytkownika.