Schemat silnika Toyota Auris 1.6 Valvematic 132 KM – złącza, czujniki, manuale EWD

Pytanie

Schemat silnika auris 132km

Odpowiedź Sztucznej Inteligencji


Bezpośrednia odpowiedź na pytanie

  • Silnik Toyoty Auris o mocy 132 KM to w 99 % przypadków jednostka benzynowa 1.6 Valvematic (kod 1ZR-FAE). Pełne, autoryzowane schematy (elektryczne i mechaniczne) znajdują się w serwisowym systemie Toyota TIS oraz w warsztatowych manualach „Toyota Auris Workshop / Electrical Wiring Diagram (EWD)”.
  • Poniżej zebrano kluczowe fragmenty schematu z opisem podzespołów oraz linki do aktualnych, ogólnodostępnych źródeł, z których można pobrać kompletne diagramy.

Kluczowe punkty

  1. Oficjalne źródło: Toyota TIS (https://techinfo.toyota.com) – płatny, najpewniejszy.
  2. Bezpłatne kopie EWD/Workshop Manual: m.in. Free-Auto-Repair-Manuals ↗, CarManualsClub ↗, linki w sekcji „Praktyczne wskazówki”.
  3. Najważniejsze komponenty na schemacie: ECM (złącza E4/E5/E6), czujniki (CKP, CMP, MAF, ECT, HO2S), aktuatory (wtryski, cewki, ETCS-i), zasilanie przez przekaźnik EFI NO.1 i bezpieczniki IG2/EFI.

Szczegółowa analiza problemu

1. Kontekst techniczny

Silnik 1ZR-FAE, 1 598 cm³, DOHC 16V z Valvematic:

  • Moc 97 kW (132 KM) przy 6 400 rpm; moment 160 Nm przy 4 400 rpm.
  • Rozrząd łańcuchowy, fazy VVT-i na obu wałkach + skok zaworów sterowany Valvematic.
  • Wtrysk MPI (port fuel injection), zapłon DIS (cewka na cylinder), sterownik Denso ECU p/n 89661-02K/.

2. Schemat elektryczny – widok blokowy (uproszczony)

      +B (Battery 12 V)         IG2 (stacyjka)
          │                           │
     [ALT 120 A]------[MAIN 140 A]----┴----[EFI 15 A]---+
          │                                         +--[RELAY EFI NO.1]---+B2
          └────────── CAN-H/CAN-L ────┐                       │
                                      │                      │
[ DLC3 (OBD-II) ]────CAN────────>[ ECM ]<──────>[ ETCS-i ]<───+
   ISO-15765-4                     │ │││                     ...

Główne złącza ECM:

  • E4 (26-pin) – zasilania, masy, CAN, pompy paliwa, przekaźnik EFI.
  • E5 (16-pin) – czujniki temperatury, lambda, knock, MAP.
  • E6 (22-pin) – wtryski, cewki, Valvematic, sterowanie ETCS-i.

3. Typowe oznaczenia przewodów w EWD Toyoty

BK: Black – masa;
B-R: Black-Red – zasilanie po zapłonie;
W-L: White-Blue – sygnał czujnika prędkości;
SH-: skrót „Shield” – ekran.

4. Rozkład pinów (fragment E4)

Pin Nazwa w EWD Funkcja Kolor Test napięcia (KL. ON)
1 +B Stałe 12 V B-R ≈ 12 V
4 E1 Masa czujników BK 0 V
11 CANH CAN High L-G 2.7 V
12 CANL CAN Low P-L 2.3 V
14 IGSW Zapłon sygnał B-Y 12 V

5. Schemat mechaniczny (przekrój – najważniejsze elementy)

  1. Aluminiowy blok z wkładkami żeliwnymi.
  2. Głowica z kanałem Valvematic i listwą rolkową sterowaną silnikiem krokowym (aktuator VM).
  3. Łańcuch rozrządu 8 mm; napinacz hydrauliczny.
  4. Pompa wody zintegrowana z obudową termostatu.
  5. Filtr oleju wkładowy (korpus na bloku), ciśnienie sterowane zaworem relief.

6. Różnice rocznikowe

  • E150 (2009-2012) vs E180 (2012-2018): inne numery bezpieczników (EFI NO.2 przeniesiony do R/B No.2); ECM zmienia wersję softu (Euro 5 → Euro 6b), dochodzi czujnik NOx w 2015+.
  • Polift E180 FL (2015-2018) ma inny moduł Valvematic DC-motor (6-pin zamiast 5-pin).

Aktualne informacje i trendy

  • Toyota publikuje EWD w nowym formacie „TIS Techstream 2023+” (HTML5, dynamic SVG).
  • Coraz częściej wykorzystuje się zrzuty ODX w testerach Pass-Thru (SAE J2534) zamiast klasycznych PDF-ów.
  • Wersje po 2018 r. (Auris → Corolla E210) przechodzą na magistralę CAN-FD i ECU z pamięcią UDS-Secured; części schematów są szyfrowane.

Wspierające wyjaśnienia i detale

  • Kolorystyka Toyota: „BR” ≠ „B-R”. Pierwsza litera kolor główny, druga – pasek.
  • Przy diagnostyce Valvematic kontroluj napięcie zasilania VM+ (8 – 10 V PWM). Spadek < 7 V blokuje zawór, podnosi błąd P1047/P1049.
  • ECU 1ZR-FAE ma wbudowany driver pompy paliwa (IG1-FP) – nie mylić ze sterownikiem w nadkolu (diesel).

Aspekty etyczne i prawne

  • Schematy Toyoty objęte są prawem autorskim; udostępnianie pełnych kopii w sieci bez licencji narusza IP.
  • Samodzielna ingerencja w układ Valvematic bez aktualizacji danych w ECU może podnieść emisję NOx > norm Euro 5 – ryzyko prawne przy przeglądzie.
  • Niewłaściwe obejście immobilisera (ID-BOX) = przestępstwo z art. 278 § 3 k.k.

Praktyczne wskazówki

  1. Zweryfikuj VIN → ustal dokładny model (np. ZRE181L-DEFDKW).
  2. Pobierz EWD dopasowane do rocznika z:
    https://free-auto-repair-manuals.com/toyota-auris-repair-manuals/
    https://carmanualsclub.com/toyota-auris-e150-e180-e210-workshop-repair-manuals-pdf/
  3. W TIS: Vehicle → Wire Harness Repair Manual → Engine Wire No.1.
  4. Przy pomiarach korzystaj z adaptera breakout między wiązką a ECU – nie przekłuwaj przewodów (Toyota zaleca zestaw SST 09843-18040).
  5. Po każdej naprawie wykonaj „Idle Learning” (Techstream → Engine & ECT → Utility → Idle Speed Learning) – inaczej mogą wystąpić falujące obroty.

Ewentualne zastrzeżenia lub uwagi dodatkowe

  • Istnieją rzadkie wersje 1.6 VVT-i 124 KM (1ZR-FE) – mają inny layout pinów wtryskiwaczy (INJ 1-4 na E6-1..4).
  • W autach z kierownicą po prawej stronie skrzynka R/B No.3 zmienia lokalizację – bezpiecznik EFI będzie w innym miejscu niż w EWD dla LHD.

Sugestie dalszych badań

  • Analiza sygnałów Valvematic oscyloskopem (PWM 2 kHz) vs pozycja zaworów.
  • Konwersja plików GTS (Toyota Techstream logs) do formatu MDF4 w celu porównania logów jazdy.
  • Badania wpływu czujnika NOx (Euro 6) na mapę wtrysku – temat rozwijany przez Denso 2022+.

Krótkie podsumowanie

Schemat silnika Auris 132 KM (1ZR-FAE) jest dostępny w systemie Toyota TIS lub w bezpłatnych kopiach warsztatowych manuali (linki powyżej). Kluczowe elementy to ECU (złącza E4–E6), czujniki liniowe (CKP, CMP, MAF, ECT) i aktuatory (wtryski, cewki, Valvematic). Przy pracy ze schematem zwracaj uwagę na różnice rocznikowe, kolory przewodów Toyoty i prawne ograniczenia związane z udostępnianiem dokumentacji.

Oceń odpowiedź:
Zastrzeżenie: Odpowiedzi udzielone przez sztuczną inteligencję (model językowy) mogą być niedokładne i wprowadzające w błąd. Elektroda nie ponosi odpowiedzialności za dokładność, rzetelność ani kompletność prezentowanych informacji. Wszystkie odpowiedzi powinny być zweryfikowane przez użytkownika.