SEW MDX61 silnik buczy
1.1 Parametry falownika
• P310 – częstotliwość kluczowania IGBT: < 6 kHz często generuje słyszalne drgania; zwiększenie do 8-16 kHz zwykle wycisza napęd (uwaga na wzrost strat i ewentualny derating prądu).
• P130-P137 – charakterystyka U/f, P322/P332 – kompensacja IxR, P134 – BOOST: zbyt duże napięcie podbicia przy niskich Hz nasyca rdzeń i wywołuje buczenie.
• P120-P125 – „skip frequencies”: pomijanie pasm rezonansowych konstrukcji maszyny.
• Tryb sterowania: przy niskich prędkościach preferować VFC/FCC (wektorowy) zamiast prostej V/f.
1.2 Silnik
• Łożyska, niewyważenie wirnika, luzy montażowe, źle zwolniony hamulec.
• Asymetria uzwojeń, zwarcia międzyzwojowe – test rezystancji i pomiar megerem.
1.3 Interfejs silnik-falownik
• Długość/ekranowanie przewodu silnikowego, prawidłowe uziemienie ekranu przy falowniku i silniku.
• Przekroje żył – zbyt małe powodują spadki U i zniekształcenia.
• Filtr sinus/dławik silnikowy przy kablach > 25 m zmniejsza przepięcia i hałas akustyczny.
1.4 Zasilanie i stopień mocy MDX61B
• Brak jednej fazy L1-L3, przepięcia sieci, kondensatory obwodu pośredniego.
• Niesymetria napięć wyjściowych U-V-W → możliwe uszkodzenie jednego IGBT (sprawdzić oscyloskopem prądy).
– Modulacja PWM generuje pulsacje momentu i sił magnetostrykcyjnych; częstotliwość nośna z zakresu 2-6 kHz jest częściowo w zakresie słyszalnym (2-16 kHz). Zwiększenie carrier frequency przesuwa emisję akustyczną poza pasmo ludzkiego słuchu.
– Zbyt wysokie napięcie BOOST przy niskich Hz powoduje przesycenie blach stojana — huk o częstotliwości sieciowej harmonicznej (100 Hz).
– Kompensacja IxR eliminuje spadki napięcia na rezystancji uzwojeń i stabilizuje strumień Φ, redukując stukania magnetyczne.
• W aplikacjach przenośników SEW sugeruje się domyślnie 8 kHz, skip 45 Hz i 55 Hz (rezonans przenośników), w dźwignicach – 4 kHz z filtrem sinus.
• Dla silników z hamulcem DC należy podać w P750 czas opóźnienia zwolnienia hamulca ≥ 50 ms przed wysterowaniem momentu.
• Nowe wersje firmware MDX61B (≥ V2.18) posiadają funkcję „adaptive switching frequency”, która dynamicznie zmienia PWM, minimalizując hałas bez przegrzewania IGBT.
• SEW wprowadza serię MOVI-C® z falownikami MOVIDRIVE® B-ACF o PWM do 32 kHz i zintegrowanym filtrem sinusoidalnym – znacząca redukcja emisji akustycznej.
• Trend: predykcyjne algorytmy AI w MOVILINK® Cloud analizują spektrum prądów i wibracji, wykrywając wczesne uszkodzenia łożysk.
• Jeżeli falownik steruje silnikiem synchronicznym (CMP..), niewłaściwa wartość P047 (magnetic pole pairs) powoduje pulsujący moment i buczenie.
• Dla długich kabli (> 25 m) SEW zaleca filtr sinus HDH-LS oraz dławik sieciowy NDH-M – redukcja di/dt → cichsza praca.
• Prace serwisowe przy MDX61B podlegają Dyrektywie Niskonapięciowej 2014/35/UE oraz wymogom BHP – rozładować kondensator DC link (< 50 V) przed dotykiem.
• Emisja hałasu w zakładach produkcyjnych regulowana jest przez Dyrektywę 2003/10/WE (85 dB A); obniżenie buczenia zmniejsza konieczność stosowania ochronników słuchu.
• Zwiększanie PWM może przekroczyć dopuszczalną długość kabla (dv/dt) – sprawdź tabelę w manualu SEW.
• Nie wszystkie silniki starej generacji mają izolację klasy „inverter duty”; przy > 500 V peak-to-peak mogą pojawić się przebicia.
• Analiza FFT sygnału prądu pod kątem 5-tego i 7-ego harmonicznego – korelacja z magnetostrykcją.
• Ocena stanu izolacji metodą tan δ online (monitoring PD).
• Testy porównawcze filtrów sinus vs. dławik du/dt w aplikacjach z długimi przewodami.
Buczenie w układzie MDX61B wynika najczęściej z niskiej częstotliwości PWM, nadmiernego napięcia podbicia lub rezonansu mechanicznego. Diagnostykę rozpoczynamy od odczytu błędów, podniesienia PWM, autotuningu silnika i pomiarów symetrii prądów. Równolegle badamy stan mechaniczny łożysk oraz prawidłowość ekranowania kabla. Zastosowanie filtrów sinusoidalnych lub nowego firmware z adaptacyjną PWM znacząco redukuje hałas. Jeśli po wykonaniu opisanych kroków buczenie nie ustępuje, konieczna jest szczegółowa analiza serwisowa SEW-EURODRIVE.