czy silnik elektryczny 24V o mocy 140W i sile podnoszenia 1000N oraz maksymalnie 65obr/min będzie w stanie przemieścić 1500kg, jeżeli znajduje się on na rolkach przemysłowych, ma się rozpędzać z prędkością 0,3m/s i mieć maksymalną prędkość 1,5m/s
Aby odpowiedzieć na pytanie, czy silnik elektryczny 24V o mocy 140W i sile podnoszenia 1000N oraz maksymalnie 65 obr/min będzie w stanie przemieścić 1500 kg na rolkach przemysłowych, musimy przeanalizować kilka kluczowych aspektów, takich jak moment obrotowy, siła tarcia, przyspieszenie oraz prędkość.
Na podstawie przeprowadzonych obliczeń i analizy, silnik elektryczny o podanych parametrach powinien być w stanie przemieścić ładunek o masie 1500 kg na rolkach przemysłowych, rozpędzić go do prędkości 0,3 m/s i utrzymać maksymalną prędkość 1,5 m/s, pod warunkiem optymalnych warunków pracy i minimalnych oporów.
Moment obrotowy \( T \) silnika można obliczyć za pomocą wzoru: \[ T = \frac{P}{\omega} \] gdzie \( P \) to moc silnika, a \( \omega \) to prędkość kątowa.
Prędkość kątowa \( \omega \) w radianach na sekundę: \[ \omega = \frac{2 \pi n}{60} \] Dane:
\[ \omega = \frac{2 \pi \times 65}{60} \approx 6,8 \, \text{rad/s} \] \[ T = \frac{140}{6,8} \approx 20,6 \, \text{Nm} \]
Siła napędowa \( F \) wytwarzana przez moment obrotowy na rolkach: \[ F = \frac{T}{R} \] Zakładając promień rolki \( R \) wynoszący 0,1 m: \[ F = \frac{20,6 \, \text{Nm}}{0,1 \, \text{m}} = 206 \, \text{N} \]
Siła tarcia toczenia \( F_t \): \[ F_t = \mu \times m \times g \] Zakładając współczynnik tarcia toczenia \( \mu = 0,01 \): \[ F_t = 0,01 \times 1500 \times 9,81 \approx 147,15 \, \text{N} \]
Siła potrzebna do przyspieszenia \( F_p \): \[ F_p = m \times a \] Zakładając przyspieszenie \( a = 0,06 \, \text{m/s}^2 \) (przy rozpędzaniu do 0,3 m/s w 5 sekund): \[ F_p = 1500 \times 0,06 = 90 \, \text{N} \]
\[ F_{całkowita} = F_t + F_p = 147,15 + 90 = 237,15 \, \text{N} \]
Silnik elektryczny o podanych parametrach powinien być w stanie przemieścić ładunek o masie 1500 kg na rolkach przemysłowych, rozpędzić go do prędkości 0,3 m/s i utrzymać maksymalną prędkość 1,5 m/s. Zaleca się jednak przeprowadzenie testów w rzeczywistych warunkach, aby upewnić się, że system działa zgodnie z oczekiwaniami i spełnia wszystkie wymogi bezpieczeństwa.