Skrzynie biegów do 1.6 MPI VAG – kody DUU, JHT, bez przerabiania, Seat VW Skoda

Pytanie

Jaka skrzynia będzie pasować do 1.6mpi beZ przerabiania

Odpowiedź Sztucznej Inteligencji


Bezpośrednia odpowiedź na pytanie

  • „Plug-and-play” do silnika 1.6 MPI pasują wyłącznie skrzynie, które fabrycznie współpracowały z tą jednostką w danej generacji pojazdu koncernu VAG.
  • Najpewniej bez żadnych przeróbek zamontujesz skrzynię o identycznym trzy-literowym kodzie, ewentualnie jeden z poniższych kodów katalogowych:
    • Seat / VW / Skoda I generacji (1999-2006): DUU, DUV, DLP, DRZ, ERT
    • Seat / VW / Skoda II generacji (2005-2012): JHT, GVV, FVH, LVN, GVY, JHV, LVQ, NVU

Szczegółowa analiza problemu

1. Znaczenie kodu silnika i generacji nadwozia

Silnik 1.6 MPI (8 V) występował w dwóch głównych odsłonach:

  • Gen I: kody AKL, AEH, APF, AVU, BFQ – skrzynie rodziny 02J (5-bieg)
  • Gen II: kody BSE, BSF, BGU, CCSA – skrzynie rodziny 02T / 0A4 (5-bieg, czasem 6-bieg)

Mechanicznie obie rodziny różnią się: rozstaw śrub do bloku, gniazda wybieraka, mocowania poduszek oraz średnicę sprzęgła (220 mm vs 228 mm w nowszych). Dlatego skrzyń między generacjami nie wolno zamieniać.

2. Skrzynie manualne

  1. Generacja I (Leon 1M, Golf IV, Octavia I, A3 8L)
    – Typ konstrukcyjny 02J, popularne kody: DUU, DUV, DLP, DRZ, ERT.
    – Przełożenia zbliżone; różnice głównie w przekładni głównej (3,389–3,647).
  2. Generacja II (Leon 1P, Golf V/VI, Octavia II, A3 8P)
    – Typ 02T (wersja 0A4), kody: JHT, GVV, FVH, LVN, GVY, JHV, LVQ, NVU.
    – Wszystkie obsługują sprzęgło Ø 228 mm, sterowanie hydrauliczne.

3. Skrzynie automatyczne

Jeśli auto opuściło fabrykę z 4-biegowym automatem 09A lub 6-biegowym 09G, należy pozostać przy tej samej rodzinie ze zgodnym kodem (np. FYF, GJN). Wymiana „manual ⇄ automat” wymaga przekodowania ECU i wiązki – nie mieści się w definicji „bez przerabiania”.

4. Co oznacza „pasuje bez przerabiania”

  • Identyczny odlew kołnierza do bloku silnika (92 mm rozstaw centrujących kołków w silnikach 1.6 MPI).
  • Takie same punkty mocowania wsporników (tzw. łap) skrzyni.
  • Wspólne flansze półosi (100 mm lub 108 mm – trzeba zweryfikować).
  • Zgodny typ wybieraka (linkowy) oraz czujników (Hall/indukcyjny prędkości).
  • Brak konieczności zmiany sterownika ABS/ESP (przełożenie licznika w skrzyniach w/w kodów jest tożsame).

Aktualne informacje i trendy

  • Od 2022 r. na rynku wtórnym dominują skrzynie regenerowane; koszt w PL 2500–3800 zł z 12 m gwarancją.
  • Popularną modernizacją jest montaż 6-biegowej 02T „NFU” do 1.6 MPI; wymaga jednak innego wspornika i dłuższej półosi = przeróbki.
  • Problem „nitów” w mechanizmie różnicowym DUU rozwiązuje się dziś przy okazji regeneracji nitowaniem śrubami 12.9 lub spawaniem koła talerzowego.

Wspierające wyjaśnienia i detale

  • Gdzie znaleźć kod skrzyni?
    Wlepka w bagażniku (pod kołem zapasowym) lub na obudowie nad mechanizmem różnicowym (literowa sekwencja wysokości 5 mm).
  • Specyfikacja oleju: VAG G 052 512 A2 (API GL-4+, 75W-90). Przy okazji wymiany wlej 2,0 l (02J) lub 2,3 l (02T).
  • Przykład przełożeń (DUU)
    i₁ = 3,778, i₂ = 2,118, i₃ = 1,360, i₄ = 1,029, i₅ = 0,837, i₀ = 3,389.

Aspekty etyczne i prawne

  • Użycie skrzyni spoza homologowanego zakresu może naruszać § 66 Prawo o ruchu drogowym (problemy z badaniem technicznym).
  • Recykling części: zgodnie z Dyrektywą 2000/53/WE (ELV) preferowany jest zwrot użytej skrzyni do regeneracji.
  • Gwarancja rozruchowa 14 dni jest minimum wymaganym przez polskie prawo konsumenckie dla części używanych.

Praktyczne wskazówki

  1. Sprawdź numer VIN w ETKA/ELSA – uzyskasz fabryczny kod skrzyni.
  2. Szukaj części w obrębie tej samej rodziny 02J lub 02T.
  3. Odbierając skrzynię z demontażu: luz na wałku sprzęgłowym ≤ 0,3 mm; brak opiłków na magnesie korka spustowego.
  4. Wymień przy okazji: komplet sprzęgła, simmeringi półosi, simmering wału korbowego, śruby jednokrotnego użytku (M12x1,5).

Ewentualne zastrzeżenia lub uwagi dodatkowe

  • Nie montuj skrzyń z diesla 1.9 TDI (inne przełożenia i kołnierz).
  • Skrzynie 02K (1.4 MPI/1.9 SDI) mają mniejszy rozstaw śrub – nie pasują.
  • Skrzynia z 1.6 FSI (kod BAG/BLY) często ma inne czujniki prędkości (Hall) – elektrycznie niekompatybilna.

Sugestie dalszych badań

  • Sprawdzenie możliwości konwersji na 6-bieg 0A4 „NFU” wraz z korektą softu licznik-ABS.
  • Analiza wpływu przełożenia głównego 3,647 (FVH) na zużycie paliwa vs 3,389 (JHT).
  • Testy olejów GL-4+ klasy 75W FE (Fuel Economy) pod kątem temperatury synchronizatorów mosiężnych.

Krótkie podsumowanie

Skrzynia, która „pasuje bez przerabiania” do 1.6 MPI, to dokładnie ta, którą koncern VAG przewidział dla Twojej generacji:
– Leon/Golf/Octavia sprzed 2005 r.: kody DUU, DUV, DLP, DRZ, ERT (rodzina 02J).
– Modele 2005-2012: kody JHT, GVV, FVH, LVN, GVY, JHV, LVQ, NVU (rodzina 02T/0A4).
Rozpocznij od odczytu trzy-literowego kodu na wlepce lub obudowie skrzyni; dobierz identyczny lub katalogowo równoważny egzemplarz, zwracając uwagę na stan mechanizmu różnicowego i specyfikację oleju.

Oceń odpowiedź:
Zastrzeżenie: Odpowiedzi udzielone przez sztuczną inteligencję (model językowy) mogą być niedokładne i wprowadzające w błąd. Elektroda nie ponosi odpowiedzialności za dokładność, rzetelność ani kompletność prezentowanych informacji. Wszystkie odpowiedzi powinny być zweryfikowane przez użytkownika.